Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Fraaie omgevingsinrichting voor nieuw administratief gebouw

Fraaie omgevingsinrichting voor nieuw administratief gebouw

In Etterbeek wordt deze dagen met man en macht gewerkt aan de langverwachte ‘re-urbanisatie’ van de Jachthofsite. Op een terrein van 3 hectare verrijst een volledig nieuwe stadswijk, met een indrukwekkend administratief gebouw als kers op de taart. Geen prestigeproject zonder fraaie omgevingsinrichting, en dus neemt Dekempeneer de omliggende publieke ruimte grondig onder handen. “Het gaat veel verder dan standaardwegenis en conventionele verharding”, benadrukt projectleider Gert Vranckaert. “Jachthof is een ambitieus totaalproject dat getuigt van verregaande harmonie tussen het administratief gebouw en zijn omgeving.”

Niet alleen een stadhuis 2.0 dat plaats biedt aan het gemeentebestuur, het OCMW en het politiecommissariaat, maar ook 250 gloednieuwe woningen, een crèche, een gerenoveerde kapel die dienstdoet als participatiehuis, nieuwe lokalen voor het Centre d’Aide à l’Enfance en een centrale groenzone: het Jachthofproject bombardeert Etterbeek definitief naar de 21e eeuw. De uitgestrekte site tussen de Kazernelaan, de De Haernestraat en de Beckersstraat huisvest voortaan een gloednieuwe stadswijk die allerlei verschillende functies en diensten verenigt. Het administratief gebouw is ontegensprekelijk het boegbeeld van deze ambitieuze reconversie. Het heeft een oppervlakte van 15.000 m² en springt sterk in het oog met zijn spierwitte uiterlijk en markante volumetrie. Bovengronds telt het passieve complex zes niveaus, terwijl de ondergrondse verdieping is voorbehouden voor driehonderd parkeerplaatsen en een ‘multiconfessioneel’ funerarium.

Boven op de dakplaat van de ondergrondse parking is er geopteerd voor een zeer specifieke
opbouw met Argex-beton.

 

Verharding in verlengde van gevellijn

Een van de aspecten die het Jachthof-project zo bijzonder maakt, is dat de omgevingsinrichting maximaal is afgestemd op de architectuur van het administratief gebouw. De hoofdingang is gelegen aan de Kazernelaan, waar een groot fiets- en voetgangersplein de inkom markeert. “Qua afwerking gaat het om een mengeling van gezaagde kasseien, betonklinkers en groenelementen, die samen een specifiek patroon creëren. Niet toevallig, want de verharding voor het gebouw ligt in het verlengde van de gebogen gevellijn. De afwatering (één centrale lijngoot die meebuigt met de vorm van de voorgevel), de verschillende types verharding en de plantvakken vormen stroken die de architectuur extra accentueren. Ook de openbare verlichting is compatibel met de gevel van het gebouw”, vertelt Gert Vranckaert, projectleider bij Dekempeneer.

11.000 m² in totaal

De Beckersstraat, die de rechterzijde van het administratief gebouw flankeert en plaats biedt aan de leverancierszone, krijgt eveneens een grondige opknapbeurt. “We leggen er onder meer nieuwe voetpaden en verkeersdrempels aan en vangen het bestaande niveauverschil op via een trapsgewijze keerwandconstructie (inclusief borstweringen)”, licht Gert Vranckaert toe. “Aan de andere kant van het administratief gebouw legden we parkeerplaatsen met waterdoorlatende verharding aan, evenals een nieuwe weg aan tussen de Kazernelaan en de De Haernestraat. Ook de centrale groenzone, die de achterkant van het administratief gebouw verbindt met de gerenoveerde kapel, nemen we voor onze rekening. We stonden eveneens in voor de rioleringsaanleg, maar dat beperkte zich tot het aansluiten van afwateringspunten op de bestaande riolering. De omgevingsinrichting bestrijkt in totaal circa 11.000 m², waarvan 7.000 m² klinkerverharding, 1.100 m² natuursteen en 1.000 m² asfaltverharding. Er zijn intussen al verschillende fases achter de rug.

Op dit moment nemen we de hoofdingang aan de Kazernelaan en de leverancierszone aan de Beckersstraat onder handen. Het doel is om tegen het bouwverlof 70 % afgewerkt te hebben. De laatste drie deelfases volgen na het bouwverlof, in de hoop het project volledig klaar te krijgen tegen november.”

Het doel is om tegen het bouwverlof 70 % van het project afgewerkt te hebben.

 

Specifieke opbouw boven op ondergrondse parking

Zelfs voor een ervaren aannemer als Dekempeneer was het Jachthof-project geen alledaagse realisatie. “Er zit heel wat variatie in het ontwerp en er is veel aandacht besteed aan details – tot en met subtiele aflijningen in inox, die de verschillende verhardingen en groenelementen van elkaar scheiden”, aldus Gert Vranckaert. “Ook in technisch opzicht was het soms een delicate klus – zeker boven op de ondergrondse parking van het administratief gebouw, waar we 2.200 m² verharding en beplanting moesten voorzien. Aangezien de dakplaat van de ondergrondse parking slechts een beperkt gewicht mocht dragen, waren vrachtwagens of andere zware voertuigen uit den boze zolang de aanleg niet volledig voltooid was. Bovendien is er geopteerd voor een zeer specifieke opbouw met Argex-beton, dat een veel lager soortelijk gewicht heeft dan andere betonsoorten (580 à 700 kg/m³ in plaats van 2400 à 2500 kg/m³), maar toch een toereikende druksterkte aan de dag legt. Het Argex-beton is aangevoerd met behulp van dumpers en boven op een onderlaag geplaatst via minigravers, die zich enkel mochten voortbewegen op een tijdelijke bescherming met kunststof rijplaten. Geen sinecure, maar het resultaat mag er wezen!”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details