Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Funderingsspecialist toont kunde bij aanleg spoorwegbrug
Voor de ervaren funderingsspecialist De Waal Solid Foundations is dit een project op maat geschreven, maar er waren zeker ook uitdagingen.

Funderingsspecialist toont kunde bij aanleg spoorwegbrug

In opdracht van North Sea Port is hoofdaannemer Willemen Infra in het Gentse havengebied bezig met het aanleggen van nieuwe wegenis die aansluiting zal maken met de James Cookstraat, die op zijn beurt wordt getransformeerd tot spoorwegbrug. Voor het uitvoeren van de grondverdringende palen deed Willemen Infra een beroep op De Waal Solid Foundations, totaalaanbieder voor beschoeiings- en funderingswerken. “Het zoeken naar en vinden van een geschikte uitvoeringstechniek was zeker niet evident”, aldus Olivier Rens van De Waal Solid Foundations. 

De nieuwe wegenis zal aansluiten op de James Cookstraat. Omdat er een passage over het spoor voorzien moet worden, zal deze straat opgehoogd worden en als brug gebruikt worden. De nieuw aan te leggen wegenis situeert zich in GGA-gebied (gebiedsgerichte aanpak). Op de site vond eerder archeologisch onderzoek plaats naar aanleiding van de tweede fase van de aanleg van het Kluizendok. Het is mogelijk dat eventueel aanwezige archeologische resten onder de opgespoten grond nog bewaard kunnen zijn, maar deze bevinden zich op zodanige diepte dat de beperkte geplande werkzaamheden hier nooit een impact op kunnen hebben. Ter hoogte van de huidige James Cookstraat bestaan de geplande werken uit het creëren van taluds door ophoging voor de spoorwegbrug. Deze zone is opgespoten met een 2,5 m dik pakket grond afkomstig van de uitgraving van het dok. 

Voor het uitvoeren van de grondverdringende palen deed Willemen Infra een beroep op De Waal Solid Foundations, totaalaanbieder voor beschoeiings- en funderingswerken.

Trillingsvrije grondverdringende schroefpalen

Voor het uitvoeren van de paalfunderingen werd De Waal Solid Foundations ingeschakeld. De keuze viel op voorgeboorde dubbel trillingsvrije grondverdringende schroefpalen, met een paalbelasting van 2.500 kN UGT, een diameter van 61 cm, een lengte van 16,5 m. In totaal werden 72 dubbel grondverdringende schroefpalen geboord, onder 25 % helling, zowel voor- als achterover.   

Er werd gekozen voor de boor gvs De Waal omdat je met dit type boor veel dieper in harde lagen kan boren. De voordelen van het systeem is dat er volledig trillingsvrij geboord wordt en er een hoog nuttig draagvermogen met een relatief kleine paaldiameter bereikt kan worden. Het is daarbij ook mogelijk om een wapening te plaatsen over de volledige lengte van de paal. 

Uitdagingen

Voor de ervaren funderingsspecialist De Waal Solid Foundations is dit een project op maat geschreven, maar er waren zeker ook uitdagingen. Olivier Rens: “Het zoeken naar en vinden van een geschikte uitvoeringstechniek was zeker niet evident, gezien de zware zandlagen in de bovenste 10 m die moesten doorboord worden met een grote paaldiameter. Ook de uitvoering van palen onder helling zowel voor- als achterover is zeker geen koud kunstje. Bovendien werden de werken uitgevoerd naast een spoor waarbij we rekening moeten houden met alle nodige veiligheidseisen. Door waterspanningen in de ondergrond kwam er ook heel wat water door het beton. Een ander type beton toepassen en maatregelen nemen om de waterspanning te laten dalen was dan ook nodig.”

De keuze viel op voorgeboorde trillingsvrije grondverdringende schroefpalen.

Kennis en ervaring

De kennis en ervaring van De Waal Solid Foundations kwamen in dit project bijzonder goed van pas. Zo moest er gezien de omstandigheden bijvoorbeeld creatief worden te werk gegaan. “Er werd voorgeboord door de bovenste goed samengepakte zandlagen om daarna de palen dubbel grondverdringend uit te kunnen voeren. Dankzij ons uitgebreid machinepark en onze jarenlange ervaring – meer dan 30 jaar – met het uitvoeren van palen slagen we erin om voor elke werf de juiste oplossing aan te bieden en voor een feilloze uitvoering te zorgen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details