Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Gecertificeerd wegenbeton binnen handbereik over heel Vlaanderen
Vanaf het complex Beringen in de richting van Antwerpen werd de E313 in beide rijrichtingen vernieuwd met TRA 50 gecertificeerd wegenbeton, over een afstand van ongeveer 2,3 km.

Gecertificeerd wegenbeton binnen handbereik over heel Vlaanderen

“Met vier gecertificeerde centrales in Brugge, Gent, Schoten en Lummen kunnen we heel Vlaanderen voorzien van het kwalitatief zeer hoogstaande TRA 50 gecertificeerde wegenbeton”, aldus Dirk Christianen, verantwoordelijk voor asfaltproductie bij Willemen Infra.

De voorbije maanden werd vanaf het complex Beringen in de richting van Antwerpen de E313 in beide rijrichtingen vernieuwd over een afstand van ongeveer 2,3 km. Het was een van de eerste grote snelwegprojecten die werden uitgevoerd in TRA 50 gecertificeerd wegenbeton. Op haar site in Lummen produceert Willemen Infra al decennialang asfalt voor wegenbouwprojecten. En daar werd sinds kort ook de productie van gecertificeerd wegenbeton aan toegevoegd. Hiervoor verhuisde de Hasseltse betoncentrale naar Lummen. Met die gecertificeerde centrale in Lummen heeft Willemen Infra de productie van TRA 50 gecertificeerd wegenbeton nu over heel Vlaanderen uitgerold.

“Willemen Infra blijft pleiten voor een standaardisering van TRA 50.”

Dirk Christianen: “Het project op de E313 was wat dat betreft een belangrijke referentie voor de regio. Met gecertificeerde centrales in Brugge, Gent, Schoten en Lummen kunnen we nu van west naar oost via een korte lijn TRA50 gecertificeerd wegenbeton produceren en leveren. Zowel voor onze eigen werven als voor derden. En dat derdenverhaal is zeker niet onbelangrijk voor Willemen Infra. TRA 50 is een atypisch betonproduct en moeilijk te combineren met klassieke stortbeton. Klanten die op zoek zijn naar TRA 50 komen al snel bij ons terecht en wij delen met plezier onze kennis en kunde voor andere werven. Die kennis is de basis van alles, uiteraard in combinatie met investeringen in machines. Uiteindelijk is het de bedoeling om grote volumes in korte tijd te produceren, met steeds dezelfde kwaliteit. En daar heb je goeie machines én goeie mensen voor nodig.”

Ruimer assortiment

De knowhow over beton komt overgewaaid vanuit het westen van het land, waar het vroegere Aswebo (in de zomer van 2018 fuseerden Aswebo, Aannemingen Van Wellen en Kumpen Infra tot Willemen Infra) gehuisvest was. Van daaruit werd het betonverhaal de voorbije jaren uitgerold richting Antwerpen en Limburg. Zo is de bal nu aan het rollen en sijpelt de TRA 50 gecertificeerde wegenbeton stilaan door op de markt. 

“AWV was initieel de gangmaker voor een keurmerk voor wegenbeton”, vertelt Patrick Vercammen, coördinator productie beton en recyclage bij Willemen Infra. “En wij hebben niet getwijfeld om op die kar te springen. COPRO ontfermde zich over het certificaat en toen het certificaat klaar was om uit te reiken, was het huiswerk van Willemen Infra af. De gecertificeerde betonsamenstelling gebruikten wij immers al in onze stortklare wegenbeton. Intussen hebben we ook al een ruimer assortiment aan gecertificeerde samenstellingen, waaronder een uitgewassen wegenbeton in porfier.”

Kwaliteitsvol product

Willemen Infra is dus helemaal klaar voor de markt, maar geldt dat ook omgekeerd? Patrick Vercammen: “Dat is zeker nog een werkpunt. In alle aanbestedingen via het Standaardbestek 250 is TRA 50 verplicht. En toch wordt nog vaak gevraagd – en toegestaan – om dit om te zetten naar wegenbeton op samenstelling. Maar Willemen Infra blijft pleiten voor een standaardisering van TRA 50. Simpelweg omdat het zo’n sterk, kwaliteitsvol product is.” 

Met gecertificeerde centrales in Brugge, Gent, Schoten en Lummen kan Willemen Infra van west naar oost via een korte lijn TRA50 gecertificeerd wegenbeton produceren en leveren.

Bart Beckers, verantwoordelijk voor beton en recyclage in het noorden en het oosten van het land, bevestigt: “Ik merk heel duidelijk dat de inburgering in het westen van België al een stuk verder staat. In het noorden en oosten zijn er nog steeds veel aannemers die met niet-gecertificeerde stortbeton werken. Dat Willemen Infra op het vlak van productie voorlopig geen navolging krijgt, is ook niet onlogisch. Je moet een heel traject doorlopen en wij hebben het voordeel dat we de knowhow in eigen huis hebben. In verhouding is het ook een behoorlijke kostprijs tegenover de hoeveelheid productie. Wij kunnen de knowhow van west implementeren in noord en oost. Die interne uitrol over het volledige bedrijf is cruciaal.”

Voortrekkersrol

Dat net Willemen Infra een voortrekkersrol speelt, is niet verrassend. “Dat typeert ons. We willen heel graag die rol spelen. Ook op het gebied van asfalt, dat bewijzen we bijvoorbeeld met ons producten zoals AVT (Asfalt bij Verlaagde Temperatuur). We zijn daarnaast ook actief betrokken in tal van onderzoeksprojecten in samenwerking met kennisinstellingen zoals OCW, Universiteit Antwerpen … Wij zien het als onze verplichting, als grote wegenbouwer in Vlaanderen. En we zijn ervan overtuigd dat TRA 50 gecertificeerde wegenbeton de toekomstige standaard is. Naar kwaliteitscontrole betekent het een zeer grote meerwaarde voor de werf en projecten als de E313 bewijzen dat het eindresultaat enorm kwaliteitsvol is”, besluit Dirk Christianen.     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details