Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
GEOTEXTIEL IN DE SPOORWEGBOUW: ROBUUST EN DUURZAAM
Bij spoorwegbouw wordt niet-geweven textiel gebruikt om verschillende lagen van de spoorstructuur van elkaar te scheiden.

GEOTEXTIEL IN DE SPOORWEGBOUW: ROBUUST EN DUURZAAM

BontexGeo is een toonaangevende speler voor de productie van geweven en niet-geweven geotextiel. Deze textielproducten worden al vele jaren succesvol gebruikt in de infrastructuur, zoals spoorwegen. En dat is geen toeval, want geotextiel is eenvoudig en snel te installeren en draagt bij tot een stabiele en duurzame constructie van een spoorweg.

Zowel in ons land als internationaal is de trein een populair vervoersmiddel. Door die populariteit krijgt spoorweginfrastructuur het vaak hard te verduren. Onderhoud, verbreding en uitbreiding van het spoornet zijn dan ook essentieel om de infrastructuur in optimale staat te houden en toekomstbestendig te maken. Om die onderhoudswerken op een zo efficiënt en rendabel mogelijke manier aan te pakken, komt geotextiel als innovatieve oplossing in beeld.

Op het vlak van waterdoorlatendheid (EN ISO 11058) scoort RIGIDD 1100 na testing 95%, wat uitzonderlijk hoog is.

Geotextiel in de spoorwegbouw

Bij de aanleg of het onderhoud van spoorweginfrastructuur is het gebruik van niet-geweven geotextiel al goed ingeburgerd. De reden? De eenvoudige en snelle installatie, in combinatie met een lange levensduur.

In de praktijk wordt niet-geweven textiel bij spoorwegbouw gebruikt om verschillende lagen van de spoorstructuur, met andere eigenschappen en deeltjesgroottes, van elkaar te scheiden. De continue passage van treinen op een spoor kan immers leiden tot een pompend effect in de onderliggende beddinglagen. Hierdoor kunnen fijne gronddeeltjes uit de ondergrond in de ballast terechtkomen. De toepassing van niet-geweven geotextiel tussen ballast en ondergrond vermijdt dat fijne deeltjes omhoog komen. Dit houdt de kwaliteit van de ballast op peil, wat dan weer de levensduur van het spoor verhoogt.

Scheiden, filteren, draineren

Geotextiel zorgt niet enkel voor een goede scheiding van de verschillende lagen van de spoorstructuur. Omdat deze oplossing waterdoorlatend is, kan water onder spoorconstructies nergens accumuleren of gehinderd worden bij de afvoer. Een goede afvoer van overtollig water in spoorweginfrastructuur zorgt ervoor dat die infrastructuur langer meegaat. Professionals in infrastructuurwerken appreciëren drie troeven van (niet-geweven) geotextiel: haar scheidende, filterende en drainerende werking. Dankzij een goede drainage wordt water in de constructie sneller en makkelijker verwijderd.

Een veelgebruikte oplossing in spoorwegconstructie is de Bontec® SNW 50 nonwoven, geproduceerd in België. BontexGeo ontwikkelde deze oplossing specifiek om een hoge sterkte en rek te combineren met hoge waterdoorlatende eigenschappen. Ideaal dus voor gebruik in de spoorwegen, ook omdat dit product voldoet aan type 3.2 van PTV 829, specifiek voor spoorwegbouw. Bovendien is Bontec® SNW 50 Benor-gecertificeerd.

RIGIDD 1100 is het resultaat van een doorgedreven productontwikkeling en een gepatenteerd productieproces, waardoor het uitzonderlijk slijtagebestendig is én uitstekend filtert.

RIGIDD 1100: nieuw en uitzonderlijk slijtagebestendig

Een andere, nieuwe oplossing die BontexGeo graag in de kijker zet, is Bontec® RIGIDD 1100. Ook dit product voldoet aan alle strenge eisen voor spoorwegconstructies, en dat is geen toeval. RIGIDD 1100 is namelijk het resultaat van een doorgedreven productontwikkeling en een gepatenteerd productieproces, waardoor het uitzonderlijk slijtagebestendig is én een uitstekende filtrerende werking heeft. Deze eigenschappen maken RIGIDD 1100 uitermate geschikt voor toepassing net onder de ballastlaag, waar de vibraties van de trein in combinatie met de scherpe ballast voor een zeer belastende, abrasieve omgeving zorgen.

Het product werd tevens onderworpen aan intensieve testprocedures, onder meer via de ‘Vibrogir’-testing in de labo’s van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, om haar geschiktheid te valideren. Dit maakt van het product een echte topper. Op het vlak van waterdoorlatendheid (EN ISO 11058) scoort RIGIDD 1100 na deze testen nog steeds 95%, wat uitzonderlijk hoog is.

Daarnaast heeft Bontec® RIGIDD 1100 een zeer hoge levensduurverwachting van meer dan 100 jaar.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details