Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Glasvezelversterkte kunststofoplossingen voor infrastructuurwerken winnen aan populariteit
Voor de Theunisbrug in Antwerpen leverde en plaatste CGK Martime & Infra Construction Isophtaal GVK-roosters van 38 x 38 mm, met een hoogte van 30 + 3 mm en met gesloten toplaag en zandkorrel.

Glasvezelversterkte kunststofoplossingen voor infrastructuurwerken winnen aan populariteit

Steeds vaker worden roosters, profielen, leuningen en bordessen uit glasvezelversterkt kunststof (GVK) toegepast voor zowel bruggen, sluizen als maritieme loopbruggen. “Dankzij de chemische resistentie, uitstekende corrosiebestendigheid en niet elektrisch geleidende eigenschappen zijn de toepassingen praktisch onbeperkt”, aldus Jan Swyngedouw, business unit manager bij kunststofspecialist CGK Group.

CGK Group, oorspronkelijk gespecialiseerd in het vervaardigen en leveren van opslagmaterialen voor chemicaliën, profileert zich al jaren als kunststofspecialist. Van industrie en bouwnijverheid tot de infra- en maritieme sector. De afdeling CGK Martime & Infra Constructions biedt ook alle mogelijke montageaccessoires aan zoals speciaal aangepaste M, C en ronde klemmen uit RVS en RVS aangepaste verbindingsstukken. “Verder gebruiken onze eigen montagediensten ook GVK-profielen, kunststoffen kokerverstevigingen en een totaal gamma van tegeldragers om totaaloplossingen aan onze klanten te kunnen aanbieden”, verduidelijkt Jan Swyngedouw. “Dankzij de chemische resistentie en uitstekende corrosiebestendigheid van GVK zijn onze toepassingen terug te vinden op het gebied van processen met gevaarlijke stoffen en in de maritieme wereld voor veiligheid en infrastructuur. Omdat onze roosters een heel lange levensduur hebben en weinig onderhoud vereisen, worden ze ook in diverse andere sectoren gebruikt. Voor ieder bedrijf kunnen we wel iets betekenen.”

Ruime toepassing

GVK bruggen en brugdekplanken zijn al langer in gebruik maar ook de traditionele stalen bordessen en roosters worden meer en meer vervangen door GVK. Omwille van het lage gewicht kunnen leuningen, volledige trappen, bordessen, looproosters makkelijk gemonteerd worden op bestaande constructies. Jan Swyngedouw: “GVK-dekplanken en -loopbruggen zijn bovendien ook onderhoudsvrij, duurzaam en ecologisch, licht in gewicht, ongevoelig voor schimmels, eenvoudig op werven aan te passen en te monteren en kunnen op maar voorzien worden van antislip eigenschappen.”

Voor hun site in Brugge klopte Aquafin aan bij CGK. Hun doel was om op een veilige manier de automatische afsluiters, die op hun leidingen met afvalwater zijn geïnstalleerd, te kunnen bereiken.

Solre-sur-Sambre

Een van de projecten waar CGK Group recent GVK-oplossingen leverde was in Solre-sur-Sambre (Henegouwen), in samenwerking met BAM Galère. Twee GVK-bruggen op een monumentale site met afmetingen van 14 x 2 m werden door CGK eveneens voorzien van onderhoudsvrije GVK-leuningen. Het lichte gewicht, het onderhoudsvrij zijn en de duurzaamheid van de gebruikte GVK materialen bepaalden deze keuze. Jan Swyngedouw: “Hoewel het om een voetgangersbrug gaat die uit twee delen bestaat, bouwen wij door de aanwezigheid van betonnen pijlers ter plaatse ook korte verkeersbruggen met een draagvermogen tot 60 ton. Voor grotere overspanningen werken wij met een betonnen of stalen onderconstructie waarop een kunststof dek wordt geplaatst. In alle gevallen is het grote voordeel van ons systeem de extreme lichtheid van de structuur.”

Theunisbrug

Een ander voorbeeld is de Theunisbrug in Antwerpen, in samenwerking met Artes Roegiers. Voor deze brug leverde en plaatste CGK Martime & Infra Construction Isoph-taal GVK-roosters van 38 x 38 mm, met een hoogte van 30 + 3 mm en met gesloten top-laag en zandkorrel. De 2 GVK-tramvluchtwegen werden in een radius uitgevoerd en geplaatst op tegeldragers om een hoogte van 600 tot 850 mm te kunnen overbruggen. Het geheel werd vastgemaakt en gemonteerd op de betonconstructie door middel van rubberen onderlegplaten om te komen tot een trillingvrij geheel. Men koos onder andere voor GVK omwille van de ideale verhouding tussen gewicht en sterkte alsook de mogelijkheid om bij onderhoudswerken de panelen te kunnen lichten zonder kraan.

Steeds vaker worden roosters, profielen, leuningen en bordessen uit glasvezelversterkt kunststof (GVK) toegepast voor zowel bruggen, sluizen als maritieme loopbruggen.

Spoorsector

Ook in de spoor- en watersector kan CGK Group teren op enkele mooie referentieprojecten, met onder andere de levering en plaatsing van afdekroosters voor kabelgoten voor nutsleidingen uit Orthoftaal in Herstal, in samenwerking met Kristof Papeleu uit Geraardsbergen. En ook op de lijnen Aalter-Beernem en Beernem, in samenwerking met De Bonte – Van Hecke uit Waasmunster, waar de roosters werden gebruikt om infiltrerende grachtelementen af te dekken. De afdekking van de gracht­elementen zal dienstdoen als eventuele vluchtroute bij evacuatie van de passagiers. Het loopvlak mag nagenoeg geen niveauverschillen vertonen alsook geen grote openingen om de evacuatie niet te bemoeilijken. Het ontwerp van de goten en de roosters werd aangepakt om tot een perfecte eenheid te komen. Het lichte gewicht van de roosters vereenvoudigt bovendien het onderhoud/reinigen van de grachtelementen. “Bij deze twee spoorwegprojecten waren vooral het lichte gewicht, de vlugge montage, het onderhoudsvrij zijn en de elektrisch isolerende eigenschap van GVK van doorslaggevend belang”, vertelt Jan Swyngedouw.

“GVK-dekplanken en -loopbruggen zijn onderhoudsvrij, duurzaam en ecologisch, licht in gewicht, ongevoelig voor schimmels en eenvoudig op werven aan te passen en te monteren.”

Watersector

Voor waterproductiecentrum De Gavers in Harelbeke plaatst CGK voor De Watergroep vier enkelwandige tanks in een betonnen inkuiping, bekleed met PE. Jan Swyngedouw: “Langs en op de tanks werden glasvezelversterkte (GVK) bordesssen, roosters en leuningen geplaatst. Ook voorzagen we trappen in GVK om op de daken van de tanks te kunnen wandelen. Deze constructies hebben vrij hoge eisen qua belasting en doorbuiging en vroegen om een grondige sterkteberekening.”

Voor hun site in Brugge klopte Aquafin op zijn beurt aan bij CGK. Hun doel was om op een veilige manier de automatische afsluiters, die op hun leidingen met afvalwater zijn geïnstalleerd, te kunnen bereiken. Daarom dokterde CGK een oplossing uit in de vorm van een bordes, bereikbaar via een ladder. “We installeerden in totaal 8 bordessen met de nodige leuningen en ladders vervaardigd uit RVS (inox). Dit om de stevigheid te kunnen garanderen. We kozen voor GVK (glasvezelversterkte kunststof) looproosters omwille van de hoge chemische resistentie (bestand tegen corrosieve dampen afkomstig van het afvalwater)”, besluit Jan Swyngedouw.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details