Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Grondige opknapbeurt voor brug in Arendonk
Enkele jaren geleden werd Brug 5 aan de Voorheide te Arendonk door het Agentschap Wegen en Verkeer onder verscherpt toezicht geplaatst.

Grondige opknapbeurt voor brug in Arendonk

De brug voor wegverkeer aan de Voorheide te Arendonk over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten krijgt een grondige opknapbeurt. Tim Sneyers, hoofdprojectleider bij Renotec, en zijn ervaren team voeren betonherstellingen uit en brengen een nieuwe brugdekplaat, nieuwe waterdichting, nieuwe brugdekvoegen en een nieuwe wegdekopbouw aan. Dit met de nieuwste technieken, de grootste zorg en een strakke planning. Verder worden ook de oplegtoestellen opnieuw geconserveerd. Deze worden bereikbaar door de brug minimaal omhoog te vijzelen. Hierdoor is een jarenlange levensduur van deze brug opnieuw gegarandeerd.

Enkele jaren geleden werd Brug 5 aan de Voorheide te Arendonk door het Agentschap Wegen en Verkeer onder verscherpt toezicht geplaatst. Er werd immers schade vastgesteld aan het brugdek en stillaan kwam de stabiliteit van de brug in gevaar. Vandaag kon een grondige renovatie niet langer worden uitgesteld en kreeg Renotec de opdracht toegewezen. In eerste instantie opteerde men voor een traditionele brugrenovatie. Daarbij is de impact van een herstelling zowel op het budget als op het milieu veel kleiner dan bij het bouwen van een nieuwe brug.

De brug voor wegverkeer aan de Voorheide te Arendonk over het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten krijgt een grondige opknapbeurt.

Verborgen schade vastgesteld

Hoewel men eerst dacht dat een grondige renovatie op basis van plaatselijke betonherstellingen, het aanbrengen van een nieuwe waterdichte rok en een nieuwe asfaltlaag zouden volstaan, ontdekte men snel dat er meer aan de hand was. Bij  analyse van stalen genomen uit het betonnen  brugdek stelde men vast dat de betonnen brugdekplaat zwaar aangetast was door chloriden.  Er ontbrak immers een waterdichte laag tussen de asfaltlaag en het betonnen brugdek zodat water, dooizouten en olie in het beton konden dringen. Om deze problematiek doeltreffend en duurzaam op te lossen, besloot men om de brugdekplaat volledig  te vernieuwen en enkel de langswapening in de hoofdbalken te behouden. Dat zorgde uiteraard voor een heel andere aanpak,  een behoorlijk verhoogde complexiteit en een nog strakkere planning. 

Hydrodemolition

Het verwijderen van het brugdek tussen de hoofdbalken gebeurt via boor- en zaagwerken waarbij het dek in verschillende kleinere stukken wordt doorgezaagd en weggevoerd. Voor het verwijderen van de betonnen bovenlaag (dikte van ongeveer 20 cm) ter hoogte van de hoofdbalken, maakt Renotec gebruik van hydrodemolition. Deze technologie zorgt er immers voor dat het beton, door middel van hoge waterdruk, tot op de juiste diepte wordt weggeschoten zonder de wapening te beschadigen. “Deze verwijdering van het aangetaste beton gebeurt omwille van stabiliteitsredenen volgens een dambordpatroon”, verduidelijkt Tim Sneyers. “Dit houdt in dat er gefaseerd gewerkt moet worden waarbij er telkens slechts delen van het beton worden weggeschoten om vervolgens op die plaatsen nieuwe wapening aan te brengen en opnieuw beton te storten. In een volgende fase worden dan de andere stukken aangepakt. Zo wordt er m² per m² verder gewerkt en verkrijgt men dit dambordpatroon.”

Bij analyse van stalen genomen uit het betonnen brugdek stelde men vast dat de betonnen brugdekplaat zwaar aangetast was door chloriden.

Herbewapening noodzakelijk

Omwille van de aanwezigheid van chloriden in het beton, vertoont de wapening op vele plaatsen putcorrosie of is deze doorgeroest. Daardoor is men verplicht om nieuwe wapeningsstaven – en beugels te voorzien. “Niet zo’n eenvoudige taak”, zegt Tim Sneyers, “omdat de bestaande plannen van de brug regelmatig afwijken van de realiteit. Hierdoor moet men dus telkens ter plaatse kijken waar en hoe men de nieuwe wapening kan aanbrengen.”

Renotec voert betonherstellingen uit en brengt een nieuwe brugdekplaat, nieuwe waterdichting, nieuwe brugdekvoegen en een nieuwe wegdekopbouw aan.

Strikte planning en veilige omgeving

Tim Sneyers en zijn team stellen tijdens de uitvoering van de werken snel vast dat de Voorheide brug te Arendonk een strategische verbinding vormt in de gemeente. Het afsluiten van de brug voor wegverkeer heeft dan ook een grote impact op het leven in de dorpskern. Een uitdaging voor Renotec om de renovatie van het weggedeelte op een zo kort mogelijke termijn uit te voeren. Deze strakke planning verplicht tot lange werkdagen, weekendwerk en flexibiliteit van het gemotiveerde Renotec-team. Intussen wordt de fietsbrug naast de de wegbrug nog intenser gebruikt. “Dit legt extra druk op ons om de veiligheid te garanderen en de overlast, zoals geluidshinder, tot een minimum te beperken. De werken zijn vandaag nog in volle gang. We plannen in september een duurzaam gerenoveerde brug op te leveren”, zo besluit Tim Sneyers.      ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details