Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Groot indienststellingsweekend zone Brussel Zuid wordt huzarenstuk

Groot indienststellingsweekend zone Brussel Zuid wordt huzarenstuk

In de nacht van donderdag 31 oktober tot maandagochtend 4 november start Infrabel een uitzonderlijk groot indienststellingsweekend in de zone Brussel Zuid, op niet minder dan 22 sporen. De operatie, een logistiek en technologisch huzarenstuk, is in handen van Strukton Rail. “We doen voor dit project beroep op de volledige populatie van Strukton Rail”, klinkt het.

De Noord-Zuidverbinding werd in 1952 officieel in gebruik genomen en is het belangrijkste knooppunt van het Belgische spoorwegnet. Op weekdagen passeren er bijna 1200 binnenlandse- en internationale treinen. De vernieuwing van de volledige signalisatie houdt in dat alle huidige wisselmotoren en seinen vervangen worden. In totaal gaat het om 46 seinen en de gemotoriseerde bediening van 170 wissels in het buitenrooster, alsook 93 vaste en schakelbare bakens, 307 ACAT kasten en 41 toonfrequente spoorstroomkringen. De vernieuwde seininrichting zorgt voor een verdubbeling van de componenten en een volledige geïnformatiseerde controle van het treinverkeer, wat zowel de betrouwbaarheid van het spoornet als de veiligheid van de reizigers ten goede moet komen.

In de nacht van donderdag 31 oktober tot maandagochtend 4 november start Infrabel een uitzonderlijk groot indienststellingsweekend in de zone Brussel Zuid, op niet minder dan 22 sporen.

 

Veel werk, weinig tijd

Met Strukton Rail vond Infrabel de ideale partner om het complexe project tot een goed einde te brengen. “In een zeer korte tijdspanne moeten we erg veel werk verrichten”, vertelt projectleider Stefan Beni. “We zullen in verschillende shiften werken. Van de 170 wisselmotoren worden er een zestigtal op voorhand vervangen en in de eerste nacht waarin we de sporen ter beschikking krijgen moeten er nog eens zestig vervangen worden. Vrijdagochtend 1 november moeten namelijk al zes nationale en twee internationale sporen opnieuw in dienst treden. Het wordt dus een cruciale nacht.”

Dit project kadert in een grotere aanbesteding waarvan Strukton sinds 2016 deel van uitmaakt. “We zijn vertrouwd met grote railprojecten, maar op het vlak van indiensttreding is dit wel een project van een uitzonderlijke grootorde”, aldus operations manager Dominique Vleminckx.
“Niet wat betreft oppervlakte, wel gezien de logistieke complexiteit. Hier gaat een lange en nodige voorbereiding aan vooraf. Al sinds vorig jaar overleggen we nauw met de klant en sinds begin dit jaar plannen we intensief onze eigen werken. Net daarom is dit project een kolfje naar de hand van Strukton Rail. Logistieke voorbereiding en een gedetailleerde planning zitten ingebakken in onze bedrijfscultuur.”

De operatie, een logistiek en technologisch huzarenstuk, is in handen van Strukton Rail.

 

Gemotiveerde werknemers

Voor het indienststellingsweekend doet Strukton beroep op nagenoeg het volledige personeelsbestand, zowel arbeiders al bedienden. Dominique Vleminckx: “De respons was groot. Iedereen beseft hoe belangrijk het voor Strukton is om dit tot een goed einde te brengen. Maar vanzelfsprekend is het uiteraard niet voor iemand van de boekhouding of administratie op de werf te krijgen.” Werfleider Gunther Van Belle vult aan: “De eerste nacht zullen we met zo’n 200 mensen aanwezig zijn op de werf. De overige nachten zullen 60 werkkrachten misschien volstaan. En dat is dan nog uitgezonderd de mensen die stand-by staan of niet op de werf actief zijn. Het grote engagement van alle medewerkers toont ook meteen de grote sterkte van Strukton in dergelijke projecten: over de drie afdelingen heen (Spoor, Signalisatie en Bovenleiding) kunnen we beroep doen op gemotiveerde mensen met de juiste kennis.”

De vernieuwde seininrichting zorgt voor een verdubbeling van de componenten en een volledige geïnformatiseerde controle van het treinverkeer

 

Extra opleidingen

De verschillende ploegen, met elk hun eigen werkzone en specifieke taken, krijgen in de weken voor het indiensttredingsweekend nog extra opleidingen en worden op voorhand nog on site gebrieft. Maar ondanks de strakke voorbereiding en plannen zijn er nog enkele factoren die Strukton niet zelf in de hand heeft. “Alles staat of valt met het ter beschikking stellen van de sporen en de tijd die we effectief krijgen om de werken uit te voeren. En dat blijft een vraagteken tot het laatste moment”, aldus Stefan Beni. “Net zoals het weer”, vult Gunther Van Belle aan. “Dat zou in die periode wel eens kunnen tegenvallen. Maar zonder onverwachte problemen die we niet zelf in de hand hebben, zullen we prima voorbereid zijn.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details