Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Grotere schepen welkom in Oostende dankzij verbreding havengeul

Grotere schepen welkom in Oostende dankzij verbreding havengeul

Om grotere schepen toegang te geven tot de haven van Oostende is de havengeul in de badstad momenteel in volle uitbreiding. De THV Jan De Nul-Soetaert-Smet F&C is sinds mei vorig jaar hard aan het werk om de havengeul te verbreden van 85 m tot 125 of 145 m en dus de bestaande oever te verschuiven over een afstand van zo’n 40 m. De twee zusterbedrijven bouwen daarvoor een combiwand met een verankerde kesp en een nieuw talud. 

De werken worden uitgevoerd in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken. De toegangsgeul vooraan de Halve Maan-site wordt verbreed van 85 m naar 125 m. Achteraan, ter hoogte van de ingang Visserijsluis, wordt de geul verbreed tot 145 m. Na de verbreding zal de haven toegankelijk zijn voor schepen tot 200 m zoals grotere jumbo ferry’s, cruiseschepen, vrachtschepen en installatieschepen voor windmolens. De verbreding van de havengeul maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende. Dat plan heeft als doel om Oostende te beschermen tegen overstromingen en wil tegelijk de economische positie van de haven versterken.

so19140-0059-kopieren

De toegangsgeul vooraan de Halve Maan-site wordt verbreed van 85 m naar 125 m. Achteraan, ter hoogte van de ingang Visserijsluis, wordt de geul verbreed tot 145 m.

 

Combiwand en talud

In het zuidelijke deel van het projectgebied plaatst Jan De Nul-Soetaert een combiwand. “De wand is opgebouwd uit buispalen, waarvan de grootste een diameter hebben van 1700 mm en een gewicht van 25 ton”, vertelt Bert Vanmassenhove, projectleider voor de THV Jan De Nul-Soetaert. “Daarop zit een kesp van 2,5 m breed op 3,7 m hoog. De 91 ankers met een dienstlast tot 165 ton zijn geplaatst door de firma Smet F&C, onze partner in de THV. In het noordelijke deel van het projectgebied leggen we een nieuw talud aan van 175 m lang.  Daarvoor realiseren we 150.000 m3 grondverzet. Het talud is opgebouwd uit zinkstukken en stortstenen, met betonnen HARO-blokken als toplaag. Het gaat om ruim 1.000 blokken van 15 ton per stuk. Verder verstevigen we de bestaande kaaimuur met 83 grindkernen tot een diepte van 14 m onder het maaiveld, uitgevoerd in het water.”

Voor op schema

Dat er hard gewerkt is, mag duidelijk zijn. De nieuwe taluds, de combiwand met kesp en de oeververdediging zullen eind september afgerond zijn. De komende maanden werkt Jan De Nul-Soetaert aan de uitgravingen om de zone ten oosten van het talud in te richten als natuurgebied. “Het volledige project zal klaar zijn tegen het einde van dit jaar. Daarmee zitten we voor op schema”, aldus een fiere Bert Vanmassenhove.

img_1418-kopieren

De toplaag van het nieuwe talud bestaat uit betonnen HARO-blokken met een gewicht van maar liefst 15 ton per stuk.

Knowhow en materieel in eigen huis

De werkzaamheden mogen dan wel vlot verlopen, toch zijn de technische uitdagingen niet gering. “Tijgebonden waterwerken zijn nooit eenvoudig”, legt Bert Vanmassenhove uit. “We werken op en rond het water in de havenmond waar de wind vrij spel heeft. We zijn dan ook sterk van het weer afhankelijk. Precies omwille van de weersomstandigheden moesten we alles binnen een uiterst korte termijn realiseren, namelijk tussen de maanden april en september. Nog een niet te onderschatten klus was de plaatsing van de betonnen HARO-blokken met een gewicht van maar liefst 15 ton per stuk. Om geen tijd en geld te verliezen komt het erop aan om iedere dag aan het werk te blijven. Onze grote sterkte is dat we bij Jan De Nul en Soetaert alle nodige knowhow en materieel in huis hebben om dergelijke projecten tot een goed einde te brengen. Of we nu technisch advies nodig hebben of beter geschikt materieel, in een vingerknip is alles voorhanden. We kunnen als het ware gaan shoppen bij Jan De Nul of Soetaert voor alles wat we nodig hebben. Dankzij die vlotte wisselwerking hebben we nooit tijd verloren en zal de havengeul zelfs sneller klaar zijn dan voorzien.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details