Dat gebeurde ook onder de Chaussée de Lille in Doornik. Rioolspecialist Rio-Construct, onderdeel van de Dekabo Group, voerde de doorpersing uit en die andere rioolspecialist, Deschacht – afdeling Nutsleidingen, leverde de buizen. “Dit project toont perfect de voordelen van sleufloos werken en van GVK persbuizen”, vertelt Nick Van Coppenolle van Deschacht.
Het was al vrij snel duidelijk dat de drukke Chaussée de Lille openleggen geen optie was. Een sleufloze techniek zich opdrong. Hierdoor werd de hinder tot een absoluut minimum beperkt. Bram De Ridder, operationeel directeur van Rio-Construct getuigt: “De rijweg, die de ring van Doornik met de E42 verbindt, is een drukke tweevaksbaan. Het openleggen ervan is geen optie, dus gaf distributienetbeheerder ORES ons de opdracht om bij Froyennes twee wachtbuizen onder de weg door te persen, beiden 22 m lang, één met een diameter van 500 mm en één van 600 mm. Deze mantelbuizen moeten dienen om er leidingen voor gas en elektriciteit door te trekken.”
“Bij zo’n doorpersing gaan we als volgt te werk: eerst graven we aan weerskanten van de baan telkens een werkput tot 4 m onder het wegdek”, vervolgt Bram De Ridder. “We gebruiken een ultramoderne, zeer compacte persboormachine, dus volstaat een put van 2 m diameter. We doen een theodolietgestuurde pilootboring van de ene put naar de andere, waarna we casings van de gewenste diameter aanbrengen en deze vanuit de vertrekput naar de aankomstput persen. De spiraalboren in de casings verwijderen de grond en voeren hem af naar de vertrekput. Tot slot persen we de persbuizen langs dezelfde weg. Ze duwen de casings voor zich uit, die we via de aankomstput verwijderen.”
Omdat Rio-Construct zich specialiseert in rioleringstechnieken wordt vaak een beroep gedaan op die andere specialist Deschacht, meer bepaald op de afdeling nutsleidingen. Bram De Ridder: “Zij zijn onze hoofdleverancier voor alles wat riolering, persboringen … betreft. Zij leverden ons de GVK jacking pipes. Dat zijn buizen in glasvezelversterkte kunststof met een inox manchet om ze aan elkaar te koppelen.” In dit project werd gekozen voor buizen met een lengte van 1 m. Op die manier verkleind de grootte van de bouwput en bovendien zijn deze stukken zeer makkelijk manipuleerbaar.
De voordelen van GVK persbuizen ten opzichte van andere materialen zijn groot. “GVK persbuizen hebben een zeer dunne wanddikte en daardoor ook een kleine buitendiameter en grote binnendiameter”, aldus Nick Van Coppenolle van Deschacht. “Een kleinere buitendiameter betekent een kleinere buiteninstallatie, minder kosten, een kleinere bouwput en dus minder hinder voor de omgeving. Ook de boring zelf is kleiner, waardoor de grondafvoer vermindert en er minder bentoniet nodig is. Bovendien zorgt de gladde binnenkant van deze GVK-buizen, mede dankzij een volledig langs binnen en buiten ingewerkte mof, voor hoge hydraulische eigenschappen en gezien de hoge stijfheid is het materiaal ook geschikt voor lange trajecten.”
Voor Deschacht was dit project op het lijf geschreven. “Een en ander past in onze strategie van specialisatie op het gebied van nutsleidingen. We richten ons specifiek op aannemers die betrokken zijn bij de aanleg van ondergrondse infrastructuur zoals elektriciteitsleidingen, telecom, drinkwaterverdeling, afvoer van afvalwater, warmtenetten, brandleidingen, transportleidingen, rioolrenovatie …”, besluit Nick Van Coppenolle.