Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuws

Het centrale brugdek van de Suzan Danielbrug werd over het kanaal Antwerpen-Brussel-Charleroi geplaatst

Het centrale brugdek van de Suzan Danielbrug werd over het kanaal van Brussel geplaatst. Dat meldt Beliris, de publieke bouwexpert voor Brussel.

IMG-20210417-WA0003-1

19 april 2021 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Dit brengt ons één stap dichter bij de opening van de brug, een belangrijke schakel tussen de Noordwijken en Thurn & Taxis.

Het manoeuvre werd woensdagavond gelanceerd, en deze ochtend om 5u succesvol afgerond. De komende dagen worden de definitieve steunpilaren onder de brug gemonteerd.

Dankzij deze brug kunnen voetgangers en fietsers via een kortere, gemakkelijkere route het kanaal oversteken. Voor het openbaar vervoer vormt de brug een verbinding tussen enerzijds de Simon Bolivarlaan en anderzijds de Havenlaan en Picardstraat, waardoor een meer voor de hand liggende route wordt gevormd tussen het Noordstation en de wijken rond Thurn & Taxis. De brug is een technisch hoogstandje en bevordert duurzame mobiliteit.

Een brug made in Belgium

De afgelopen 6 maand werd dit deel van de brug van 60 meter lang en 1200 ton samengesteld op de kaai. Atelier Aelterman, nabij Gent, maakte de stalen bogen die per binnenschip tot aan de werf werden gebracht terwijl de belangrijkste liggers en het brugdek werden gebouwd in staal en beton. De metalen constructie van het voetgangersgedeelte werd in een werkplaats nabij Kortrijk vervaardigd en daarna op de constructie gemonteerd.

Het brugdek werd over het kanaal geplaatst met behulp van platformwagens en duwbakken, onder de deskundige leiding van aannemers De Nul, Aelterman en onderaannemer Sarens, en in samenwerking met de Haven van Brussel en studiebureau Greisch.

Na deze operatie worden de aanbruggen gebouwd, 30 meter lange overspanningen over de kaaien aan weerszijden van het kanaal die het centrale brugdek verbinden met de Havenlaan en  de Willebroekkaai. Daarna volgt de afwerking: asfalteren, leuningen, verlichting, … Het einde van de werken is voorzien voor eind 2021.De werken hebben € 9,4 miljoen gekost, studies inbegrepen. Het kanaalverkeer, dat sinds donderdagavond stil lag, zal op maandagochtend weer hervatten.

Cijfers:

  • 2 zones: een 7 meter brede asfaltweg voor openbaar vervoer en een 6 meter brede fiets- en voetgangerszone .
  • 1 centraal stuk van 60 meter lang en 1200 ton, 2 aanbruggen van elk 30 meter en een helling van 80 meter: in toaal 200 meter
  • 8 op afstand gestuurde transportwagens en 2 duwbakken voor de operatie
  • 4 dagen non-stop werken om de brug op zijn plek over het water te zetten
  •  een hellingsgraad van maximaal 4% om de toegang voor mindervalide personen te vergemakkelijken
Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details