Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Het Zuiderterras aan het Steenplein in Antwerpen heeft een nieuw waterdicht dek

Het Zuiderterras aan het Steenplein in Antwerpen heeft een nieuw waterdicht dek

De renovatie mocht geen enkele impact hebben op het uitzicht van het plein en de historische waarde moest intact blijven. De werken werden onder leiding van Wim De Meulemeester, projectleider van AG Vespa, uitgevoerd door bouwfirma Bouwwerken De Raedt Ivan. Voor de waterafdichting werd er gekozen voor producten en technisch advies van BMI Belgium. De oplevering van de werken is voorzien voor eind 2020, zodat de Antwerpenaren er binnenkort kunnen genieten van een nieuwjaarswandeling met zicht op de Schelde.

Het huidige plein is ontstaan in 1880 toen de Schelde rechtgetrokken werd en een groot deel van de oude middeleeuwse stad afgebroken werd. Het Steen en zijn omgeving is vandaag toe aan een herwaardering.

“Als stad vinden we het belangrijk om historische plekken in Antwerpen in ere te herstellen zodat Antwerpenaars en bezoekers van de stad er vandaag en in de toekomst kunnen afspreken met vrienden, wandelen of er kunnen genieten van de zonsondergang aan de Schelde. De omgeving van het Steenplein is zo’n plek en verdiende daarom een grondige opknapbeurt”, aldus Schepen van openbaar domein Claude Marinower.

Uitdagende opdracht

Op meerdere plaatsen aan de onderzijde van de helling, waar openbare toiletten, een fietsenberging Antwerp by Bike en een opbergruimte van de reinigingsdiensten van de stad liggen, was er sprake van waterinfiltratie. Vernieuwing van de dakdichting over de volledige oppervlakte van 630 vierkante meter was dan ook de enige optie. De bestaande dakdichting is oud, wat op termijn nog meerdere gebreken met zich mee zou kunnen brengen. Bovendien ligt er een verharding in mozaïekkasseien bovenop de dakdichting, waardoor de gebreken niet visueel opgespoord konden worden. Bijkomende uitdaging waren de voorwaarden voor beschermd erfgoed waar rekening mee gehouden moet worden.

“We startten de werken met een vooronderzoek aan de hand van sonderingen om een idee te krijgen van wat er moest gebeuren. Het bepalen van de geschikte materialen en uitvoeringsdetails gebeurde in overleg met raamcontractant Bouwwerken De Raedt Ivan en leverancier BMI Belgium, die ook van in het begin in het hele proces betrokken was”, aldus De Meulemeester.

Bouwwerken De Raedt Ivan is een algemene bouwonderneming gespecialiseerd in daktechnologie en burgerlijke bouwconstructies. Voor de Raedt is dit de 60e opdracht als raamcontractant. BMI Belgium is vooral bekend als dakproducent, maar heeft ook een jarenlange expertise in de waterafdichting van terrassen, parkeergarages en andere ondergronden. BMI Belgium is de grootste producent van alle soorten dakbedekking- en afdichting en kan terugvallen op een uitgebreide afdeling burgerlijke bouwkunde.

Story image

Waterafdichting

Initieel was het de bedoeling om de bestaande dakafdichting te verwijderen, zodat er op de betonnen dakvloer gewerkt kon worden. De oude bitumineuze afdichting was bovendien ook vrij dik, waardoor de verwijdering ervan winst in de hoogte van de opbouw zou betekenen met meer plaats voor de kasseien. Het nieuwe bitumineuze dakdichtingssysteem moest geschikt zijn voor een belasting met de verharding van mozaïekkasseien, het voetgangersverkeer en sporadisch zwaardere voertuigen.

“Er zou eerst gewerkt worden met een Siplast primer op de betonnen ondergrond, dan volgt een eerste afdichtingslaag en nadien een beschermende eindlaag. Tijdens de werken werd algauw duidelijk dat het verwijderen van de bestaande afdichting niet realistisch was. Het gebouw zou zelfs te zwaar beschadigd kunnen geraken”, aldus Wim Goossens, woordvoerder van Bouwwerken de Raedt Ivan.

Uiteindelijk werd er besloten om de bestaande afdichting te behouden. Enkel in de randzones van de helling en het bovenvlak werd dit wel verwijderd, om zeker te zijn van een goede waterafdichting, een mooie aansluiting en hoogte te winnen voor de kasseien. Zo is de opbouw en aanpak gaandeweg aangepast.

Story image

Preflex in warme bitumen

“In de randzones zijn we gestart met het aanbrengen van de Siplast primer, zodat de eerste afdichtingslaag met Preflex hierop vlot gebrand kon worden. Maar na verschillende testen hebben we beslist om in het vlak met warme bitumen te werken voor een optimale hechting. Een klassieke primer konden we niet gebruiken door de sterke vervuiling en ouderdom van de bestaande afdichting”, aldus Peter Gielis van BMI Belgium.

In die warme bitumen is een eerste afdichtingslaag aangebracht met Preflex. Deze afdichtingslaag is in het hellend vlak bijkomend mechanisch bevestigd, om wegglijden te voorkomen. Als eindlaag is er Mistral C geplaatst. De vloeibare afdichting Profi-dicht werd ingezet voor de kleine hoekjes en randjes. De detaillering aan de randen was een belangrijk en nauwkeurig werk, omdat de waterdichting volgens de richtlijnen voor beschermd erfgoed niet boven de kasseien mocht uitkomen.

Als laatste stap is de helling opnieuw bestraat met de originele mozaïekkasseien, zodat de Antwerpenaren heel binnenkort weer kunnen genieten van een mooie wandeling met zicht op de Schelde.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details