Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Honderd jaar innovatie ten dienste van onze wegen
Shell Bitumen draagt al meer dan een eeuw zijn steentje bij aan de ontwikkeling van de beste wegeninfrastructuur in de hele wereld.

Honderd jaar innovatie ten dienste van onze wegen

Sinds de Shell Haven-raffinaderij in het Verenigd Koninkrijk in 1920 op grote schaal bitumen begon te produceren, fungeert Shell Bitumes als drijvende kracht achter belangrijke veranderingen in bitumensector, met dank aan zijn ruime expertise en niet-aflatende drang naar innovatie. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de onderneming vandaag maximaal inzet op onderzoek naar duurzame materialen en toepassingen.  

Als marktleider in de internationale bitumenhandel beschikt Shell Bitumen over een goed uitgebouwde en geïntegreerde toeleveringsketen.

Als marktleider in de internationale bitumenhandel, met een uiterst divers cliënteel dat actief is in 52 verschillende landen, beschikt Shell Bitumen over een goed uitgebouwde en geïntegreerde toeleveringsketen, die bevoorraad wordt vanuit acht productielocaties op drie continenten. Bitumen wordt deze dagen dus niet meer altijd lokaal geproduceerd, maar wordt massaal getransporteerd en heeft bijgevolg nood aan opslag. De Shell-raffinaderijen in Nederland en Duitsland, het depot vlak bij Rotterdam en zijn unieke multimodale logistieke capaciteit laten Shell Bitumen toe om zich makkelijk aan te passen aan de veranderende eisen van de Belgische markt.  

Belangrijke mijlpalen

Shell Bitumen pakte de voorbije honderd jaar uit met enkele revolutionaire innovaties. In 1923 sleepte de onderneming haar eerste patent in de wacht. In 1949 lanceerde ze The Shell Bitumen Handbook, een ware referentie in de sector die intussen aan haar zesde editie toe is. 1967 stond in het teken van Shell Mexphalte C, het eerste pigmenteerbaar synthetisch bindmiddel. 1988 was het jaar van de ontwikkeling van Shell Tixophalte®, professionele afdichtingskit die vandaag overal gebruikt wordt, zowel bij de realisatie van grote industriële stuwdammen als in huis-, tuin- en keukenomgevingen. Anno 2007 lanceerde Shell met Shell Bitumen Fresh de eerste bitumenoplossing die in staat was om de typische ‘asfaltgeur’ te neutraliseren. In 2019 volgde Shell Bitumen FreshAir, de eerste geurarme bitumenvariant die meteen ook de plaatselijke luchtkwaliteit verbetert.

Met meer dan tweehonderd ‘uitvindingen’ die betrekking hebben op bitumen en asfalt kan het bedrijf met recht en reden een pionier genoemd worden.

Verdere vooruitgang

Met meer dan tweehonderd ‘uitvindingen’ die betrekking hebben op bitumen en asfalt kan Shell Bitumen met recht en reden een pionier genoemd worden. Het beschikt over vier vooruitstrevende innovatiesites, waaronder het grootste R&D-centrum voor bitumen ter wereld in het Indische Bangalore. Voorts kan het bogen op twee innovatiecentra in Azië (in Thailand en China) en een Europees onderzoekscentrum in Illkirch, vlak bij Straatsburg en de Frans-Duitse grens. Deze laatste bedient klanten in heel Europa en herbergt onder meer een groot laboratorium, dat bestemd is voor allerhande tests en de ontwikkeling van nieuwe oplossingen. 

Duurzamere toekomst

In het kader van zijn missie om meer ecovriendelijke oplossingen te ontwikkelen en zijn steentje bij te dragen aan de creatie van een duurzamere toekomst, wil Shell zijn netto CO2-uitstoot volledig naar nul herleiden tegen 2050. Bij de realisatie van deze ambitie is een belangrijke rol weggelegd voor Shell Bitumen en zijn innovatieve oplossingen. 

De productie van asfalt is energie-intensief en genereert CO2-uitstoot. Door de temperatuur tijdens het productieproces te verlagen, zorgt Shell Bitumen voor een reductie van het energieverbruik en de bijbehorende emissies. De pigmenteerbare synthetische lage temperatuur bindmiddelen van Shell (Mexphalte C LT) zijn al gebruikt in het kader van grote tunnelprojecten. Ze zijn onder meer terug te vinden in de tunnels van Grouft en Stafeltert in het Groothertogdom Luxemburg en de Tunnel du Chat in Frankrijk.

Door de temperatuur tijdens het productieproces te verlagen, reduceren het energieverbruik en de bijbehorende emissies.

Shell Mexphalte C LT maakt het mogelijk om een lichtere asfaltlaag met een hogere reflectiewaarde te realiseren, waardoor de kosten om de tunnel te verlichten afnemen en de veiligheid toeneemt. Zeker bij het binnenrijden van de tunnels, want de ingang van een tunnel creëren vaak een schaduwzone. Aangezien het om een lagetemperatuurtoepassing gaat, leent Shell Mexphalte C LT zich tot asfaltproductie tussen 130 et 150 °C, wat resulteert in een energiebesparing en een daling van de CO2-uitstoot. De verlaging van de productietemperatuur met 30 °C is goed voor een besparing van 0,9 liter brandstof en tot 2,4 kg CO2 per ton asfalt (Bron: DAV, richtlijnen met betrekking tot warm asfalt van de Duitse bitumenfederatie).

De aanleg van wegen kan ook een negatieve impact hebben op de luchtkwaliteit. Shell Bitumen is de eerste grote bitumenleverancier die een oplossing heeft uitgewerkt om de impact van de fabricage en plaatsing van asfalt op de luchtkwaliteit te reduceren. Shell Bitumen FreshAir® verlaagt de uitstoot van Nox-, SOx-, VOC’s, CO en fijnstof met gemiddeld 40 % in vergelijking met klassiek bitumen en neutraliseert op de koop toe alle onaangename geurtjes. 

Shell Bitumen heeft tien decennia ervaring met de innovatieve ontwikkeling van energie-efficiëntere producten en de zoektocht naar nieuwe oplossingen voor de wegenbouw. De technische experts van Shell zullen ook in de toekomst hun uiterste best blijven doen om de milieu-impact van bitumen te verlagen, met name door de CO2-footprint van hun producten verder te verkleinen en hun circulaire eigenschappen te bevorderen.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details