Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Wegenbouw

Infraspeler toont veelzijdigheid in F23-project

IMG_2470
Voor de bouw van de kaaimuur stond Willemen Infra voor een pittige opdracht, aangezien de kaaimuur volledig in de natte gebouwd werd.

Tekst | Niels Rouvrois

Beeld | Willemen Infra

14 december 2021 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

In opdracht van De Werkvennootschap bouwt Willemen Infra mee aan een veilige en vlotte fietsverbinding tussen Grimbergen en Vilvoorde. Die verbinding – Kanaalroute Noord – maakt deel uit van de fietssnelweg F23 tussen Boom en Brussel. Zowel voor de zone Vilvoorde als de zone Grimbergen staat Willemen Infra in voor de wegenis- en rioleringswerken, en de aanleg van de fietssnelweg. In Vilvoorde realiseerde de infraspeler binnen hetzelfde project recent een 150 m lange kaaimuur. “Dat we al deze werken binnen de Willemen Groep in eigen beheer kunnen uitvoeren, is een grote troef”, aldus Frederik De Waele, projectleider WIllemen Infra.

De Werkvennootschap is een projectvennootschap door de Vlaamse overheid opgericht om grote infrastructuurprojecten integraal en gecoördineerd aan te pakken. De vennootschap bundelt alle expertise en pakt mobiliteitsproblemen gebiedsgericht en projectmatig aan. Zo was het traject langs de N260 tussen de Verbrande Brug in Grimbergen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan vernieuwing toe. Wanneer het project binnen 2 jaar zal volledig klaar zijn, beschikken fietsers over een brede, comfortabele en veilige infrastructuur van 4 m breed over een lengte van 4 km. Ter hoogte van de industriële laad- en loskades worden de nieuwe fietspaden geïntegreerd in de nieuwe wegenis door middel van een fietssleuf en twee tunnels. Ook deze werken zijn aan Willemen Infra toevertrouwd en starten volgend jaar.

Voor een feilloze uitvoering werd gekozen om een bekisting op te hangen aan de nieuw geplaatste damwand, die diende als vloer om de nieuwe kaaimuur op te bouwen.

De voorbereidende werken werden eind augustus 2019 aangevat en een maand later startten de werken van de nutsmaatschappijen. Sinds december 2019 werkt Willemen Infra aan een gescheiden riolering en krijgt het wegdek een volledig nieuwe opbouw. Frederik De Waele: “In een eerste fase werd de volledige asfaltverharding opgebroken. Daarna voerden we peilingen uit naar de ondergrondse toestand. Omwille van de grote diameters, de slechte grondgesteldheid en de aanwezige/toekomstige verankering van de kaaimuren moest de riolering in dit project gefundeerd worden met grindpalen over quasi het volledige rioleringstraject.

Uitdagende kaaimuur

Voor de bouw van de kaaimuur stond Willemen Infra voor een pittige opdracht, aangezien de kaaimuur volledig in de natte gebouwd werd. Frederik Vermoere, werf­leider bij Willemen Infra: “Dat betekent dat er geen bouwkuip werd voorgeplaatst om droog te kunnen werken. Voor een feilloze uitvoering werd daarom gekozen om een bekisting op te hangen aan de nieuw geplaatste damwand, die diende als vloer om de nieuwe kaaimuur op te bouwen. Hierdoor werden er werken vanop een ponton uitgevoerd. Een bijkomend probleem was het eigengewicht van het beton, waardoor we de muur in twee stortfasen moesten bouwen zodat het gewicht van de tweede stort werd gedragen door de reeds uitgeharde beton van de eerste fase.”

Kennis en ervaring

Niet alleen de hangende bekisting aan de damwand zorgde voor de nodige uitdaging. “Ook het garanderen van een continuïteit van werken was behoorlijk uitdagend. Omdat we per muur telkens met twee stortfasen zitten die moeten uitharden alvorens verder te kunnen werken in die zones. Maar het is net de sterkte van Willemen dat we over voldoende kennis en ervaring beschikken om ook dergelijke opdrachten tot een goed eind te brengen. De verschillende diensten werken ook nauw samen om het geheel tot een goed einde te brengen.”

Sinds december 2019 werkt Willemen Infra aan een gescheiden riolering en krijgt het wegdek een volledig nieuwe opbouw.

Waardevol project

De Kanaalroute Noord (F23) moet in de toekomst Boom met Brussel verbinden. Het deeltraject waarover Willemen Infra zicht ontfermt, loopt langs de N260 en zal op verschillende plaatsen andere fietsroutes raken. Langs de route zijn er ook bushaltes en wordt een aansluiting op de Ringtrambus voorzien. Waar conflicten met vrachtverkeer kunnen opduiken, wordt de fietssnelweg zo ingericht dat fietsers hun route veilig kunnen verderzetten. De groene invulling van de zones rondom draagt bij tot de kwaliteit van deze fietssnelweg.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details