Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Infrastructuur met focus op veiligheid en duurzaamheid

Infrastructuur met focus op veiligheid en duurzaamheid

De afgelopen jaren werkte de Vlaamse Overheid verschillende projecten uit om de gevaarlijke verkeerspunten in Vlaanderen weg te werken. De herinrichting van de Assesteenweg (N285) en het op- en afrittencomplex in Ternat kadert binnen deze visie en is één van de laatste projecten dat nog aangepakt diende te worden.

Willemen Infra heeft heel wat ervaring met grote infrastructuur- en wegeniswerken. Wim van Leeuwen, projectleider bij Willemen Infra West (het vroegere Aswebo): “Willemen Infra beheerst alle aspecten van de wegenbouw. In 2018 fuseerden Aswebo, Van Wellen en Kumpen infra tot Willemen Infra nv met hoofdzetel in Drongen (regio West) en vestigingen in Hasselt (Oost), Kapellen (Noord) en Fleurus (Sud). Dat maakt dat we niet enkel de uitvoerende werken, maar ook de ondersteunende diensten in eigen beheer hebben: laboratoria, studiediensten, onderhoudsdiensten, landmeters, signalisatie … Ook in de haven en de petrochemie zijn we sterk vertegenwoordigd. Een aantal grotere projecten zijn onder andere de start- en landingsbaan in Zaventem, werken op bijna alle Belgische autostrades en de terminal in Tanger.”

De terminal in Tanger.

Minderhindermaatregelen

Het Agentschap Wegen en Verkeer werkte de afgelopen jaren de herinrichting van de Assesteenweg (N285) en het op- en afrittencomplex in Ternat uit. Hoofdzaak is de veiligheid van de zachte weggebruiker te verbeteren. Wim van Leeuwen: “Bijgevolg wordt alles vernieuwd in de projectzone. De belangrijkste punten zijn de fietspaden die verhoogd worden uitgevoerd en de oversteekplaatsen die veilig worden gemaakt. Alles in functie van de zachte weggebruiker. De huidige situatie leende zich er ook toe om een gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen in de projectzone.”

Om de hinder te beperken wordt er in verschillende fases gewerkt. In totaal telt het project 4 grote fases, waarvan de eerste, en belangrijkste, begin volgend jaar reeds afgerond zou moeten zijn. Tijdens fase 2 en fase 3 worden er tevens geen zware rioleringswerken meer uitgevoerd. Tijdens die fases zal respectievelijk de op- en afrit richting Brussel en later richting Gent tijdelijk worden afgesloten. Bijgevolg zal de uitvoeringstijd korter zijn. Tijdens de vierde en laatste fase zal de kant van Asse afgewerkt worden. 

Wim Van Leeuwen: “Zowel de opdrachtgever als de aannemer hebben er alles aan gedaan om zo weinig mogelijk hinder te creëren voor het verkeer. Het is een drukke baan met veel trafiek. Daarom werd er in een voorbereidende fase een volledig nieuwe rijweg aangelegd naast de reeds bestaande. In elke volgende fase zullen er ook steeds twee rijvakken beschikbaar blijven. Zodoende kan het verkeer zo vlot mogelijk circuleren. Ook werden er een aantal voorrangsregels aangepast en werd er een volledig afgeschermde zone gecreëerd voor de voetgangers en fietsers.”

Mobiele data

Om het verkeer zo vlot mogelijk te laten verlopen werd er voor dit project ook geopteerd om met mobiele data te werken. Wim van Leeuwen: “Aan de N8 en aan de N9 – op een heel aantal kilometers van de werfzone – worden er indicaties gegeven van de actuele wachttijd van het verkeer. De bedoeling hiervan is om het verkeer dat daar toekomt aan te raden een alternatieve weg te nemen en zo lange wachttijden te vermijden. Dit systeem wordt wel vaker toegepast op autostrades maar minder op secundaire wegen. “    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details