Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Innovatie als rode draad bij industriële reiniging
Bij iedere ontwikkeling of uitbreiding van nieuw materiaal heeft Longin Service de reflex om processen te optimaliseren.

Innovatie als rode draad bij industriële reiniging

Longin Service profileert zich al jaren als trouwe partner op het gebied van industriële reiniging. Intussen is het bedrijf uit Rotselaar al 30 jaar actief in het vak en kan het teren op een ruime ervaring en veel vakkennis. Rode draad binnen de bedrijfsvoering is innovatie. Een mooi voorbeeld daarvan is de grote inspanning die Longin Service levert op het vlak van recyclage. “Innovatie zit sinds dag één ingebakken in het DNA van Longin Service”, vertelt CEO Bert Longin.

Het resultaat van het recyclageproces van deze machine is maar liefst 75 %.

Ecologische en innoverende milieutechnieken voor openbare en industriële reiniging, voor het beheer van technische installaties, voor afvalstoffenmanagement en voor het inspecteren en reinigen van riolen en andere afvoerbuizen. De expertise, knowhow en ervaring van Longin Service op het vlak van industriële reiniging is allesomvattend. Kwaliteit, klantgerichtheid, zorg voor eigen mensen en milieuvriendelijkheid staan bovenaan de prioriteitenlijst. “Dat zijn stuk voor stuk cruciale pijlers waarop Longin Service al sinds dag één focust”, vertelt Bert Longin. “In 1991 begonnen we als een klein ruimings- en ontstoppingsbedrijf. Als kleine speler in een nichemarkt hadden we snel door dat we vooral innovatief tewerk moesten gaan om klanten te binden en om de concurrentie met de grote nationale en internationale spelers aan te gaan. Intussen zijn we al een vaste waarde in de petroleumsector en we mikken nu ook steeds meer op de GWW-sector.”

Longin Service profileert zich al jaren als trouwe partner op het gebied van industriële reiniging.

Waterrecyclage

Zo werd innovatie al snel een onmisbaar onderdeel van het bedrijfs-DNA. Bert Longin: “Rond de eeuwwisseling begonnen we al intensief na te denken over hoe we het watergebruik tijdens de reiniging konden minimaliseren. Een volgende stap was het gebruikte water recycleren en hergebruiken bij een volgende reiniging. En intussen beschikken we al over materieel dat in staat is om water uit de afvalstoffen te trekken. Zo ontwikkelde een trouwe fabrikant onlangs een derde versie van een machine, op oplegger en aangedreven door een Euro 6 motor. Het resultaat van het recyclageproces van deze machine is maar liefst 75 %. Uit een afvalstroom van 100 % kunnen we dus 75 % water halen waardoor er nog 25 % afval overblijft om te verwerken. Dat zijn gigantische resultaten.”

Bert Longin, CEO van Longin Service

Trekkersrol

Bij iedere ontwikkeling of uitbreiding van nieuw materiaal heeft Longin Service de reflex om processen te optimaliseren. En die innovatie aanpak legt het bedrijf geen windeieren, integendeel. “Door deze manier van werken en denken, hebben we nationaal al voor mooie, grote klanten kunnen werken. We kiezen zeker niet de makkelijkste weg, maar voor ons is het een ideologisch principe en we merken dat ook steeds meer klanten onze aanpak toejuichen. We zullen op het vlak van innovatie dan ook altijd een trekkersrol blijven spelen. Het is soms wel frustrerend dat bij grote overheidsopdrachten de prijs nog altijd doorslaggevend is. We merken dat grote bedrijven heel enthousiast zijn over onze innovatieve manier van werken, maar bij overheidsaanbestedingen vissen we vaak naast het net omdat onze milieuvriendelijke processen te duur zijn. Maar we sterken ons met de gedachte dat de tijd waarbij milieuaspecten een beslissende rol zullen spelen onvermijdelijk komt. En dan hebben we, denk ik, een stap voor op de concurrentie.”

Kwaliteit, klantgerichtheid, zorg voor eigen mensen en milieuvriendelijkheid staan bovenaan de prioriteitenlijst.

Digitalisering

Innovatie gaat vaak hand in hand met digitalisatie. En ook daarin neemt Longin Service duidelijke stappen. Bert Longin: “Maar evident is dat zeker niet. Omdat de industriële reinigingsmarkt een betrekkelijk kleine markt is, bestaat er geen specifiek systeem. De enige oplossing is zelf een voorzet geven en laten ontwikkelen, maar dat is uiteraard een kostelijk proces. Uiteraard gebruiken we wel een interne planningstool, gekoppeld aan het afvalstoffenregister. En we gaan in 2023 nog een stap verder met de implementatie van een ERP systeem waarbij alle administratie van boekhouding, en facturatie tot planning en rapportage wordt gecentraliseerd.”

Niet alleen intern, maar ook wat de reinigingsprocessen betreft, zet de digitalisatie zich door. “Afval verwerken blijft natuurlijk hoofdzakelijk een mechanisch proces waarbij pompen, centrifuges, filters, producten … het werk doen. Maar ondertussen worden onze vrachtwagens wel digitaal bediend. Het grote voordeel is dat we dan kunnen programmeren zoals we zelf willen. De pompen vragen bijvoorbeeld energie, maar niet altijd evenveel. Dankzij een intelligent sturingssysteem levert de motor enkel de energie die nodig is op het juiste moment. Dat is goed voor het milieu, maar is ook kostenbesparend. In combinatie met onze duurzame afvalverwerkingsprocessen zorgen wij zo steeds voor een innovatie en milieuvriendelijke oplossing”, besluit Bert Longin.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details