Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Innovatief, snel en extreem nauwkeurig sporen leggen

Innovatief, snel en extreem nauwkeurig sporen leggen

Voor het renoveren en aanleggen van sporen ontwikkelde Innotrax – dochteronderneming van freesspecialist TopOff – een eigen gesofisticeerde en gepatenteerde techniek. “Met onze techniek kunnen we tot 400 m per dag aanleggen en dat tot de millimeter nauwkeurig”, vertelt zaakvoerder John Vastmans, die een hand uitreikt naar de grote spooraannemers in België.

Ongeveer vier jaar geleden werd Innotrax boven de doopvont gehouden. John Vastmans, tevens zaakvoerder van TopOff, legt uit: “Innotrax is ontstaan uit het idee dat we met het fijnfrezen van beton een heel vlak oppervlak kunnen creëren. Met TopOff behalen we als gespecialiseerde onderaannemer heel goede resultaten met 3D frezen en ik lonkte al een tijdje naar de spoorsector. We zijn dan beginnen nadenken en kwamen uiteindelijk uit bij een procedé waarbij we een slab track aanleggen in beton op overdikte, die we dan achteraf 3D vlakfrezen met een fijnfreesmachine. Dat is ook vandaag nog de basis van de techniek, waar we ook meteen een patent op namen.”

3D van a tot z

Waar een traditionele spooraannemer ballast nog steeds met de kraan verwijdert, gaat Innotrax van helemaal 3D te werk. “Wij kunnen ook ballast 3D wegfrezen”, verduidelijkt John Vastmans. “En wij kunnen zelfs de vervuilde en niet-vervuilde balast apart frezen. Vervolgens frezen we de ondergrond vlak, waarop we een zelf ontwikkelde bekisting met ingewerkte douwels snel kunnen plaatsen. Doordat de ondergrond zo vlak is, moeten we nergens opvullen en wordt het aantal handelingen sterk gereduceerd. Om de bekisting bij elkaar te houden hebben we een constructie met ingebouwde douwels ontwikkeld. Die worden vervolgens afgesteld en gescand. En als we zeker zijn dat alle douwels juist gepositioneerd zijn, vullen we de kist met beton. Dit doen we met een overdikte van 5 tot 10 mm. Na een uithardingsperiode van tien dagen wordt de overdikte afgefreesd. Vervolgens wordt het oppervlak zuiver gemaakt en kan het spoor zonder of extra opvullingen gemonteerd worden.”

Innotrax ontwikkelde een procedé waarbij een slab track wordt aangelegd in beton op overdikte, die dan achteraf 3D wordt vlakgefreesd met een fijnfreesmachine.

Tijd en kosten besparen

De efficiënte techniek van Innotrax levert heel wat tijd op, waardoor de kosten bespaard worden. John Vastmans. “Een Frans bedrijf ontwikkelde reeds een systeem om de bevestigingsplaten van het spoor in verse beton te trillen. Je kan die platen wel correct en nauwkeurig induwen, maar verse beton leeft en kan tijdens het uitharden nog tot 5 mm afwijken. Het betreffende bedrijf heeft dan iets ontwikkeld om die afwijking op te vangen, maar met een lage inbouwsnelheid tot gevolg. Met onze inbouw kunnen we tot 400 m per dag aanleggen. Dat is 3 tot 4 keer zo snel als de traditionele manier van werken. En hierbij werken we tot op de millimeter nauwkeurig. Die voorwaarde had ik mezelf ook gesteld: ik zou me niet op de spoormarkt begeven als ik niet aan de strenge toleranties kan beantwoorden.”

Ondanks de vele voordelen van de innovatieve techniek, lopen de grote inlandse spooraannemers nog niet helemaal warm voor het systeem. “Op vier jaar tijd heeft Innotrax niet de evolutie doorgemaakt die ik voor ogen had. De spoorsector houdt nogal vast aan zijn klassieke bouwtechniek en het is niet evident om doorgang te vinden met een innoverende techniek. Spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel daar­entegen heeft wel veel oog voor innovatie en digitalisering. Zo mocht Innotrax enkele jaren geleden de tunnel van Overboelare in Ge­raardsbergen aanpakken. Het project werd een succes. Op het 400 m lange traject hebben we geen enkel vulplaatje gebruikt.”

Parijse metro

Nog mooie referentieprojecten voor Innotrax zijn de werken aan de Kirchberg Tunnel in het Luxemburgse Kautenbach en de metro in Parijs. “Van de vijf kandidaten voor het project in Parijs was Innotrax de enige buitenlandse partij en toch haalden we het project binnen. Dat is bijzonder. De opdrachtgever vertrouwde ons en werd getriggerd omdat wij meteen aanboden om 3D te frezen. In 2020 komt het project in een tweede fase en de kans is groot dat Innotrax opnieuw betrokken wordt. De spoormarkt is een internationale markt en ik geloof rotsvast in onze techniek. Er is bijvoorbeeld ook veel te doen rond het sproeien van sporen. Daarvoor worden nog altijd veel onkruidverdelgende producten gebruikt. Op termijn zal dat niet meer mogen en dan biedt Innotrax met zijn onderhoudsvriendelijke bouwwijze een mooi alternatief”, besluit John Vastmans.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details