Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Innovatieve freestechniek vermindert rolgeluid
“Als vooruitstrevende en innovatieve freesspecialist hebben we niet getwijfeld om te investeren in deze specifieke toepassing.”

Innovatieve freestechniek vermindert rolgeluid

Het Agentschap Wegen en Verkeer experimenteert al verschillende jaren met nieuwe technieken voor stillere wegen in Vlaanderen. Een voorbeeld hiervan is Next Generation Concrete Surface (NGCS), een afwerkingstechniek voor betonnen wegverhardingen, overgewaaid uit de Verenigde Staten en ontwikkeld om het rolgeluid te verminderen. Freesspecialist TopOff investeerde in het nodige materieel en zal een eerste opdracht uitvoeren op de Antwerpse Ring.

“De freestrommel van onze bestaande machine hebben we uitgebouwd en vervolgens een grinding trommel ingebouwd.”

Tussen Berchem en Borgerhout zal TopOff groeven slijpen in het betonnen wegdek van de Antwerpse Ring. Dat moet de Ring een stuk stiller maken. Een machine met diamantschijven slijpt een patroon van fijne en minder fijne groeven in de rijrichting van de weg: één of vier millimeter diep, op maximaal enkele millimeter van elkaar. De rafelige groeven helpen tegen rolgeluiden, lawaai door contact tussen een band en de weg. “Als vooruitstrevende en innovatieve freesspecialist hebben we niet getwijfeld om te investeren in deze specifieke toepassing”, vertelt John Vastmans, zaakvoerder van TopOff. “De techniek zijn we gaan ontdekken in de Verenigde Staten en voor het juiste materieel zijn we zelf aan de slag gegaan. De freestrommel van onze bestaande machine hebben we uitgebouwd en vervolgens een grinding trommel ingebouwd. Op technisch vlak moesten er ook heel wat aanpassingen worden gedaan, zoals het aanpassen van de toerentallen.”

Zuiver oppervlak

Top Off heeft reeds een eerste referentiewerf met succes afgeleverd voor de gemeente Kortenaken. Het betreft een werf van 12.000m² die met de grinding techniek is behandeld waardoor het rolgeluid merkelijk naar beneden is gegaan. John Vastmans: “Deze werf heeft ons veel geleerd en gaf ons de mogelijkheid om de machine bij te sturen. We hebben er ook voor gezorgd dat de slurry meteen wordt opgezogen in de slijptrommel. Wanneer onze machine is gepasseerd, blijft er dus een compleet zuiver en geslepen oppervlak achter. Op de Ring van Antwerpen zullen we nog dit jaar een strook tussen Berchem en Borgerhout grinden met de nieuwe techniek. Zowel voor als na het slijpen worden op dezelfde plaats geluidsmetingen uitgevoerd om achteraf te kunnen vergelijken.”

Onderzoek

Naast het Agentschap Wegen & Verkeer is ook het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) al jaren bezig met onderzoek naar stillere wegen. Omdat rolgeluid de dominante geluidsbijdrage wordt zodra een auto sneller rijdt dan 30 à 40 km/u is het logisch om te focussen op het geluid veroorzaakt door de band/wegdekinteractie. Het was een onderzoeker van het Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW) die in 1980 als eerste de mechanismen die tot rolgeluid bijdragen identificeerde en het verband tussen rolgeluid en de kenmerken van het wegdek legde. Als deze kenmerken slim worden gekozen, kan rolgeluid aanzienlijk worden verminderd. De vraag naar geluidsarme wegdekken is sindsdien gestegen en kreeg een boost toen de Europese Commissie in 2002 de zogenoemde geluidsrichtlijn 2002/49/EC uitvaardigde. Hierin werden de EU-lidstaten verplicht om periodiek geluidskaarten voor onder meer verkeerslawaai aan te maken en om actieplannen voor knelpuntzones op te stellen. Met het project op de Antwerpse Ring wordt alvast een nieuwe stap gezet richting stillere wegen.

Innoveren

Dat TopOff investeert in deze bijzondere techniek, mag niet verbazen. Innoveren zit in het DNA van de freesspecialist. Zo wordt op dit moment een eigen systeem ontwikkeld om beton op frequentie kapot te trillen. Ook bij dochteronderneming Innotrax, dat focust op de spoorsector, is innovatie prioritair. Zo mocht Innotrax met zijn eigen gesofisticeerde en gepatenteerde 3D-freestechniek al enkele jaren op rij werken aan de Parijse metro.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details