Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Intelligente lichten moeten zorgen voor vlotter tram- en busverkeer

Intelligente lichten moeten zorgen voor vlotter tram- en busverkeer

Duurtest in Gent

Door de timing van intelligente verkeerslichten en 50 bussen en trams dynamisch op elkaar af te stemmen, willen De Lijn, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), strategisch onderzoekscentrum imec en verkeerstechnologiegroep SWARCO het openbaar vervoer optimaliseren op kruispunten. Zo worden voor alle weggebruikers de wachttijden zo kort mogelijk. De komende zes maanden loopt een proefproject aan de Nieuwevaartbrug in Gent. 

Vlottere doorstroming voor openbaar vervoer zonder hinder voor anderen

Problemen met de stiptheid is al jaren de nummer één ergernis van reizigers, dat blijkt uit de tevredenheidsonderzoeken bij klanten van De Lijn. Sneller groen licht bieden aan trams en bussen leidt tot een verhoogde betrouwbaarheid en populariteit van het openbaar vervoer. Als je tram of bus tijdens elke rit tijd wint bij een intelligent verkeerslicht, kom je net wat vlotter op je bestemming.   

“Vandaag vragen bussen en trams al groen op ruim 1150 van de 1750 lichtengeregelde kruispunten in beheer van AWV in Vlaanderen. Voor het kruispunt rijden ze over een speciale ‘inmeldlus’ en geven ze hun lijnnummer door. Het licht wordt dan zo snel mogelijk groen en blijft groen tot het voertuig over een ‘uitmeldlus’ voorbij het kruispunt rijdt. 

Met dit proefproject gaan we een stap verder. Het intelligent verkeerslicht kent de GPS-locatie van de bus of van de tram, zodat de groentijd preciezer wordt, niet te lang en niet te kort”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken. “Wanneer bestaande verkeerslichten worden uitgerust met de nieuwste technologie kunnen ze communiceren en informatie uitwisselen met andere intelligente verkeerslichten, weggebruikers en boordcomputers van trams en bussen. Die verbinding tussen weginfrastructuur en voertuigen van De Lijn vormt een cruciale schakel in dit proefproject.” 

De gedeelde mobiliteitsdata vormen de basis om de afstelling te verbeteren, waardoor intelligente verkeerslichten gepast reageren op wat er op het kruispunt gebeurt, op elk moment van de dag en in elke situatie. De intelligente lichten moeten vooral de wachttijden voor iedereen zo kort mogelijk houden.

Evaluatie van technische werking en impact op groentijden

In dit proefproject koppelt De Lijn in Gent 50 trams en bussen aan Mobilidata, het mobiliteitsprogramma van de Vlaamse overheid en onderzoekscentrum imec. Zowel de technologie als de impact op het verkeer wordt geanalyseerd.

De combinatie van technische en verkeerskundige doelstellingen maakt het project technologisch uitdagend en maatschappelijk relevant. 

In de eerste fase zet verkeerstechnologiegroep SWARCO een stabiele en betrouwbare verbinding op via de Mobilidata-cloud tussen de voertuigen van De Lijn en de nieuwste generatie geconnecteerde intelligente verkeerslichten van AWV. Samen met imec wordt bekeken hoeveel sneller het openbaar vervoer door het verkeer geraakt en wat daarbij de impact is voor andere weggebruikers.  

Doel is om de nieuwe technologie te gebruiken om trams en bussen vlotter voorbij verkeerslichten te helpen – zonder daarbij onnodige hinder te creëren voor andere weggebruikers. Het onderzoek in Gent loopt gedurende 6 maanden in samenwerking met De Lijn, AWV, imec en SWARCO.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details