Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Jongste generatie onderstoppers klaar voor nieuwe spoorlijnen

Jongste generatie onderstoppers klaar voor nieuwe spoorlijnen

Met bijna 4000 kilometer aan spoorlijnen is België een van de dichtst bespoorde landen ter wereld. En elke dag komen daar nog heel wat kilometers bij. Infrabel doet er alles aan om dat gigantische netwerk zo duurzaam mogelijk te maken, en daarom wordt bij nieuwe spoortrajecten sinds enige tijd bewust gekozen voor betonnen dwarsliggers. Een beslissing die vraagt om een up-to-date machinepark.

Al sinds de jaren vijftig is bouwbedrijf Taveir­ne een vaste waarde bij de aanleg, de renovatie en het onderhoud van spoorlijnen in ons land. “Dat we zelf een uitgebreid machinepark ter beschikking hebben, is waarschijnlijk een van onze grootste troeven. Dat laat toe om werken volledig in eigen beheer uit te voeren en vooral ook om heel snel aan de slag te kunnen. Voor ons is het dan ook erg belangrijk dat we oudere machines tijdig vernieuwen, zeker als je weet dat de normen van Infrabel er alleen maar strenger op worden. Terecht natuurlijk, want dat doet de levensduur van de sporen stijgen. Het is daarom dat we recent geïnvesteerd hebben in een nieuwe onderstopper van Plasser & Theurer”, vertelt Lode Van Iseghem, hoofdprojectleider bij Taveirne.

Cruciale machine

Onderstoppers zijn vrijwel onmisbaar bij zo goed als elk type spoorwerken: “Het onderstoppen van het spoor is de laatste stap bij de aanleg en het onderhoud van sporen. Een onderstopper stabiliseert en compacteert de ballast en maakt dat het spoor goed op zijn plaats blijft liggen. Pas daarna is er treinverkeer mogelijk. Onze nieuwe onderstopper is een stuk krachtiger dan de vorige, die stilaan aan vervanging toe was, en is dan ook beter geschikt voor wissels met betonnen draagstukken.”

Doordat de onderstopgroep kan uitschuiven, is de wissel al na de eerste onderstopgang een stuk stabieler.

 

Stiller en sneller

Dat deze onderstopper aangepast is aan de spoorlijnen van de toekomst, is niet het enige voordeel. Van Iseghem: “Deze machine kan bij één enkele doorgang maar liefst 75 % van de wissel onderstoppen, terwijl dat bij de vorige onderstopper maar 50 % was. Dat komt doordat de onderstopgroep nu ook kan uitschuiven, waardoor je een groter deel van de wissel kan onderstoppen bij de eerste passage. De wissel is dan ook een pak stabieler na de eerste onderstopgang. Ook de technologie is er flink op vooruitgegaan: we hoeven de geometrie van het spoor niet langer handmatig in te voeren, maar de machine ontvangt die gegevens digitaal. En wat ook niet onbelangrijk is, is dat ze ’s nachts een betere zichtbaarheid biedt en minder geluidsoverlast veroorzaakt voor de arbeiders in de cabine en rond de onderstopmachine. Het is veel aangenamer werken zo.”

Eerste in België

De nieuwe machine van Taveirne maakt deel uit van de jongste generatie onderstoppers van Plasser & Theurer: de Unimat 08-4×4/4s. Een unicum in België, volgens Van Iseghem: “Het is de eerste machine van dit type die in België wordt ingeschakeld. En we hebben niet geaarzeld om ze aan het werk te zetten. Na drie weken telde haar cv meteen al drie projecten: ze mocht haar nut bewijzen in Kortrijk, Gent en Brussel. En ja, dat heeft ze goed gedaan. We kunnen zeggen dat ze alvast met glans geslaagd is in haar proefperiode.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details