Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Kleine botsabsorbeerder maakt wegenwerken in steden en gemeenten veiliger
Vandaag worden de gekende Julietta botsabsorbeerders wereldwijd ingezet voor veiligere mobiele werven tijdens wegwerkzaamheden.

Kleine botsabsorbeerder maakt wegenwerken in steden en gemeenten veiliger

Wegenwerken zijn niet zonder risico. Het gebruik van grote botsabsorbeerders en signalisatie voor een veilige passage op autosnelwegen is een gekend tafereel, maar ook voor kleine werven in meer stedelijke omgevingen groeit de vraag naar een veilige signalisatie. Met JUMINI bracht fabrikant en ontwikkelaar Stuer-Egghe daarom een nieuwe, kleinere botsabsorbeerder op de markt, speciaal voor een aanrijsnelheid tot 50 km/u ter beveiliging van werken in steden, gemeenten of op lokale wegen. “De Jumini werd ontwikkeld omwille van een stijgende vraag vanuit de markt en intussen is er ook al internationale interesse in deze kleinere botsabsorbeerder”, aldus Dries Vanloo, salesmanager bij Stuer-Egghe.

Gedreven door steeds toenemende vraag naar specifieke aanhangwagens met signalisatielichten en verkeerswaarschuwingssystemen, investeerde Stuer-Egghe in de ontwikkeling en het ontwerp van gespecialiseerde modulaire trailers voorzien van verkeerssignalisatie.

Bij de oprichting in 1978 focuste Stuer-Egghe zich op de constructie van gespecialiseerde aanhangwagens en gemechaniseerde metaalconstructies voor verscheidene toepassingen. Gedreven door steeds toenemende vraag naar specifieke aanhangwagens met signalisatielichten en verkeerswaarschuwingssystemen, investeerde Stuer-Egghe in de ontwikkeling en het ontwerp van gespecialiseerde modulaire trailers voorzien van verkeerssignalisatie.

Recent kwam Stuer-Egghe op de markt met een nieuwe, kleinere botsabsorbeerder,geschikt voor aanrijsnelheiden tot 50km/u.

Met een toename van het aantal voertuigen op de wegen en een steeds groeiend wegennet kwam ook de behoefte voor meer veiligheid bij wegwerkzaamheden. Om aan deze behoefte te beantwoorden richtte Stuer-Egghe zich ongeveer 30 jaar geleden op een nieuwe corebusiness: de ontwikkeling van TMA’s , truck mounted attenuators, of botsabsorbeerders. Vandaag worden de gekende Julietta botsabsorbeerders wereldwijd ingezet voor veiligere mobiele werven tijdens wegwerkzaamheden. Dries Vanloo: “Naast de ontwikkeling en productie van botsabsorbeerders zorgen we ook voor de distributie  naar een twintigtal landen wereldwijd. De botsers die we initieel ontwikkelden, zijn bestemd voor grote wegenwerken, met een gelimiteerde snelheid tot maximaal 100 km/u.”

Jumini

Met meer dan 40 jaar ervaring op vlak van mobiele werfbeveiliging en verkeersinformatie systemen blijft Stuer-Egghe investeren in innovatie met als hoofddoelstelling een verhoging van de veiligheid. Recent kwam Stuer-Egghe dan ook op de markt met een nieuwe, kleinere botsabsorbeerder, geschikt voor aanrijsnelheiden tot 50km/u. “Net als bij de grote botsers, hebben we ook nu ontwikkeld vanuit een vraag uit de markt. De cijfers liegen niet, er gebeuren nog steeds veel en dodelijke ongevallen bij wegenwerken. De vraag van de klanten om ook kleinere werven in steden en gemeenten te voorzien van de nodige botskussens klonk dan ook steeds luider. Daarom ontwikkelden we de Jumini, een botsabsorbeerder die gedragen kan worden door bestelwagens vanaf 2.145 kg tem 5.400 kg en beschikt over rijverlichting die gebruikt kan worden in zowel werk- als rijmodus. Afhankelijk van de uitvoering van de bestelwagen is het mogelijk om een laadvermogen te behouden.”

De Jumini kan gedragen worden door bestelwagens vanaf 2.145 kg tem 5.400 kg en beschikt over rijverlichting die gebruikt kan worden in zowel werk- als rijmodus.

Elke Jumini heeft de hoge afwerkingsgraad waarvoor Stuer-Egghe gekend staat. De energie absorberende aluminium structuur is roestvrij en resistent tegen vocht en temperatuurschommelingen. De volledige constructie wordt omhuld door een hoogwaardige poedercoating. De Jumini werd getest en goedgekeurd voor montage aan lichte voertuigen, volgens de meest recente EU standaard CEN/TS16786.

Klantenservice

Uniek aan de reeds gerenommeerde Julietta-reeks is dat het botskussen eenvoudig kan vervangen worden. Dries Vanloo: “Ook het kussen van de Jumini kan na een aanrijding gemakkelijk verwisseld worden zodat de klant zo snel mogelijk veilig kan verder werken. Als familiebedrijf draagt Stuer-Egghe klantenservice hoog in het vaandel. Zowel voor vracht- als bestelwagens kan de klant zijn voertuig bij ons binnenrijden en wij zorgen dat alles hersteld en gemonteerd wordt. En bij een eventuele aanrijding op de werf bieden wij aan om het aangereden voertuig met onze eigen takeldienst te depanneren. Tijdens het herstellen krijgt de klant dan van ons een vervangwagen met kussen en installatie ter beschikking. Zo wordt de stilstand van een werf tot het minimum herleid.”

Internationale interesse

De ontwikkeling en productie van nieuwe producten heeft Stuer-Egghe van a tot z volledig in eigen handen. “Van het tekenen en ontwerpen tot het ontwikkelen, produceren en zelfs testen. Enkel de lampen en knipperlichten worden aangekocht, al de rest wordt gemaakt door onze eigen productiedienst. En dat geldt ook voor de signalisatie. De Jumini zetten we momenteel stevig in de markt. Het ontbreekt momenteel nog aan een wettelijk kader, maar we merken wel een duidelijk groeiende interesse, ook van de internationale markt. Wat regelgeving rond botsers betreft, zien we dat die steeds strenger worden. Ook voertuigen evolueren immers. Daarom werden er nieuwe en zwaardere Europese testregels opgelegd. Stuer-Egghe is als eerste producent wereldwijd erin geslaagd om aan die eisen te voldoen. Dat toont aan dat we op het vlak van innovatie, ontwikkeling en technologie een voorloper zijn”, besluit Dries Vanloo. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details