Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Kunststof rijplaten buigen, maar breken niet

Kunststof rijplaten buigen, maar breken niet

De klassieke stalen rijplaten die op vele werven worden gebruikt, zijn alom gekend. Maar er is ook een kunststoffen alternatief op de markt. Een product dat populair is in Nederland, maar in België voorlopig nog voor een stuk onder de radar blijft. Leverancier van kunststof rijplaten Induplates, een aftakking van Indupack, wil daar verandering in brengen. “Gebruiksgemak, aankoopprijs, lange levensduur en de ecologische meerwaarde zijn de grote voordelen van kunststof rijplaten”, vertelt zaakvoerder Vincent Van Baelen.

In de beginjaren 2000 zag Indupack het levenslicht als groothandel in kunststof paletten. Vandaag is het bedrijf nog twee afdelingen rijker: Induplates en Induline. “Indupack richt zich nog steeds op kunststof paletten, terwijl Induplates en Induline respectievelijk kunststof rijplaten en ecologische recyclingproducten zoals kunststof weipalen behartigen”, verduidelijkt Vincent Van Baelen, die uitlegt hoe Induplates ontstaan is. “In het verleden kregen we geregeld de vraag van aankopers van paletten of we ook kunststof platen konden voorzien als tussenleggers voor paletmateriaal. Zo zijn we PE-platen beginnen verkopen en dan was het nog maar een betrekkelijk kleine stap richting rijplaten.”

Initieel zaten de rijplaten in het gamma van Indupack, maar in 2012 achtte de zaakvoerder de tijd rijp om het product een eigen tak te geven, Induplates. Vincent Van Baelen: “De rijplaten wonnen aan populariteit en verkochten steeds beter. Bovendien willen we graag een duidelijke structuur bieden aan de klanten, zodat het duidelijk is waar de specialisaties liggen. En die specialisaties zijn eenvoudige kunststofproducten. Dat is de gemeenschappelijke noemer van de drie productgroepen. Vorig boekjaar strandde Induplates op zo’n kleine 4 miljoen euro verkoop aan rijplaten doorheen Europa. Zowel rechtstreeks naar de eindverbruiker als naar de verdelers. Dat kom overeen met ongeveer 55.000 platen, met Duitsland als grootste afzetmarkt. Gemiddeld hebben we zo’n 15.000-20.000 rijplaten in voorraad.” 

Kunststof rijplaten

De kunststofrijplaten van Induplates worden gemaakt van gemalen plasticzakjes.


Voordelen
Welke voordelen bieden kunststof rijplaten tegenover hun stalen tegenhanger? “Kunststof rijplaten zijn een stuk goedkoper”, haalt Vincent Van Baelen meteen een cruciaal voordeel aan. “Het is dan ook een relatief kleine investering voor bedrijven. Ik denk dan vooral aan kleinere bouwbedrijven, aannemers, metsers, tuinaanleggers,… Door kunststofrijplaten aan te kopen zijn zij niet meer afhankelijk van de grotere verhuurbedrijven. Bovendien zijn de platen veel lichter en daarom ook gebruiksvriendelijker. Een kraan heb je niet nodig en je kan de platen manueel leggen. Bedrijven kunnen zo ook zelf instaan voor de tijdelijke verharding van hun werfwegen. Het is dan ook een investering die vrij snel terugverdiend is.”

Kunststof rijplaten

De platen zijn flexibel en volgen de glooiing van de ondergrond zonder aan stabiliteit in te boeten.


Milieu
Ook op het vlak van duurzaamheid scoren kunststof rijplaten hoog. Vincent Van Baelen: “De kunststofsector heeft de perceptie vaak tegen als het over het milieu gaat, maar onze rijplaten zijn gemaakt uit 100 procent gerecycleerde kunststoffen en dragen zo bij tot een betere leefwereld. De basisgrondstof is LDPE, simpel uitgelegd zijn dat gemalen oude plastic zakjes. Daar worden de platen van gemaakt. In dat opzicht bieden wij een heel ecologisch product aan. Daarbovenop is de levensduur van de rijplaten in principe oneindig. Maar zijn ze toch beschadigd of wil je ze na een tiental jaren vervangen, dan worden de oude rijplaten vermalen, gewassen en opnieuw gebruikt voor een volgend product.”

Kunststof rijplaten

Door zelf ontwikkelede koppelstukken kunnen de platen niet van elkaar wegschuiven.


Voor alle werven
Op het vlak van stevigheid moeten de kunststof rijplaten volgens Vincent Van Baelen niet onderdoen voor de stalen versie. “De platen zijn flexibel en volgen de glooiing van de ondergrond zonder aan stabiliteit in te boeten. Stalen platen kunnen buigen bij zware belasting op oneffen grond. Da’s extreem, maar het gebeurt wel. Kunststof rijplaten kennen dat probleem niet. Bovendien hebben we ook zelf ontwikkelde koppelstukken waarmee alle platen onderling gekoppeld kunnen worden en ze niet van elkaar kunnen wegschuiven.”

Op de bauma-beurs in Mûnchen zette Induplates zijn volledig gamma in de kijker. “We hebben tien modellen die verschillen in afmetingen, diktes en dus ook gewicht en draagkrachtcapaciteit. De keuze is puur afhankelijk van de toepassing waar de platen voor moeten dienen. De zware bouwjongens, uit bijvoorbeeld de wegenbouw, kopen doorgaans de 20 mm dikke platen met de grootste draagkracht, terwijl een tuinaanlegger die alleen werkt en met een bobcat over het mooie gazon moet rijden eerder de lichte en makkelijk hanteerbare platen nodig heeft. Zwaardere platen blijven doorgaans ook langer liggen en kunnen met enkele personen verplaatst of opgeruimd worden”, besluit Vincent Van Baelen.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details