Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Kunstwerken: een geslaagd huwelijk tussen staal en water
Het meest spectaculaire onderdeel van het project was ongetwijfeld de installatie ter plaatse. (Foto : Marc Detiffe)

Kunstwerken: een geslaagd huwelijk tussen staal en water

Eind vorig jaar werd de laatste hand gelegd aan de werkzaamheden voor de heraanleg van de brug van Goulet de la Darse in Hautrage (Saint-Ghislain), een belangrijk kunstwerk op de N50, dat sinds februari 2019 gesloten was voor het verkeer. Circa 10.000 voertuigen maken er dagelijks gebruik van, waaronder veel vrachtwagens. Dit grootschalige project werd uitgevoerd door Techno Métal Industrie (TMI), dat een TM vormde met Wanty, in opdracht van SPW Mobiliteit en Infrastructuur. TMI is een van de Belgische specialisten voor dergelijke opdrachten. Het vergaarde de voorbije jaren tal van prestigieuze referenties, waaronder de recent opgeleverde Theunisbrug in Antwerpen.

Alle uitvoerings- en montagestudies werden intern bij TMI uitgevoerd. De ontwerpstudies waren voordien uitgevoerd in samenwerking met de SPW en SECO. (Foto : Marc Detiffe)

“Bowstringbruggen zoals deze maken wij regelmatig in onze ateliers. Hoewel dat voor ons intussen een routineklus is, vergt elk project nog steeds een minutieuze voorbereiding en oog voor detail.” In dit geval was het meest spectaculaire onderdeel van het project ongetwijfeld de installatie ter plaatse, waarbij op de oever eerst een zone voor de volledige montage van de brugconstructie moest worden afgebakend, om vervolgens een geschikte plaats te zoeken voor de kraan, die het gevaarte van 300 ton in één keer op zijn plek moest hijsen. Bovendien moest de brug schuin geplaatst worden, waardoor de afstanden nog groter werden.

Fabricage in Andenne

Alle uitvoerings- en montagestudies werden intern bij TMI uitgevoerd. De ontwerpstudies waren voordien uitgevoerd in samenwerking met de SPW en SECO, waarbij onder meer gefocust werd op de vermoeiingsweerstand van bepaalde delen, wat de fabricage behoorlijk complex maakte. 

Voor een dergelijke bowstringbrug verloopt de productie in de TMI-ateliers in Andenne doorgaans in verschillende opeenvolgende fases: traceren (een maand), bestellen van de platen bij de walserij (acht tot tien weken), snijden, assemblage, lassen in de werkplaats (drie tot vier maanden) en tot slot schilderwerken (een maand). Op de werf zet TMI de platen vervolgens weer in elkaar, waarna ze gelast en opnieuw geverfd worden om alle verbindingen te behandelen, wat al bij al circa drie maanden in beslag neemt.

Het portfolio van TMI omvat talrijke bruggen van verschillende types en afmetingen. (Foto : TMI)

Klasse 7-erkenning

Naast vele omvangrijke gebouwen omvat het portfolio van TMI talrijke bruggen van verschillende types en afmetingen, zoals de brug over de verbrede Schelde in het centrum van Doornik of de Pont des Allemands in Visé, een spoorwegviaduct met een totale lengte van 532 meter en een staalgewicht van 2460 ton, bestaande uit een hyperstatische overspanning (245 meter lang en 1550 ton zwaar) en zeven isostatische overspanningen (41 meter en elk 130 ton). Ook de passerelle aan het station van Chartres, waarvan de architectuur bekroond werd, mag er absoluut wezen.  

In een TM met staalconstructeur Aelterman, net als TMI een erkend klasse 7-bedrijf, droeg de Waalse onderneming onlangs ook haar steentje bij aan de realisatie van de Theunisbrug in Antwerpen, meer bepaald door de centrale trambrug te bouwen. Het ging om een zeer mooie gemengde staal-betonconstructie van het cassettetype met een systeem van trekstangen. Eric Deneil: “We haalden tevens het contract voor de bouw van de zuilen in het station van Gent binnen. En heel recent sleepten we samen met Alheembouw de opdracht voor de realisatie van het Mobilis-centrum voor D’Ieteren in Anderlecht in de wacht.”

TMI vergaarde de voorbije jaren tal van prestigieuze referenties, waaronder de recent opgeleverde Theunisbrug in Antwerpen. (Foto : CGK Group)

Sluizen en dammen

Een ander domein waarin TMI al heel wat mooie referenties heeft verzameld, is de bouw van sluizen en stuwdammen. Zo realiseerde TMI onlangs damwanden en kleppen voor stuwdammen in de buurt van Doornik en Deux-Acren, net als op het eiland Monsin in Luik, waar ze nog een stuk imposanter zijn. In Ampsin-Neuville worden momenteel de deuren (12,5 meter breed en 10 meter hoog) van de nieuwe sluis van 25 meter breed in gebruik genomen. TMI is er eveneens bezig met de fabricage van een puntdeur van twee keer 12,5 meter breed en een klepdeur van 25 meter breed en 10 meter hoog. Eric Deneil: “Onze deskundigheid wordt zelfs in Frankrijk op prijs gesteld, waar we hebben er meegewerkt aan het stuwdamproject van Meaux nabij Parijs.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details