Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Metamorfose Woluwelaan is een feit

Metamorfose Woluwelaan is een feit

De grote werken aan de Woluwelaan in Machelen zijn succesvol afgerond. Sinds 2020 werkte Colas Noord hard aan de vernieuwing van één van de drukste wegen in de regio. Het resultaat vandaag is een ‘groene hedendaagse boulevard’ waar ook fietsers en voetgangers zich veilig voelen dankzij  nieuwe fietspaden, een autotunnel en veiligere op- en afritten van de snelweg. Hierdoor is het makkelijker om te wisselen tussen de Woluwelaan en de ring van Brussel, is er een vlottere doorstroming mogelijk en dit zonder hinder voor de zwakke weggebruiker.

De Woluwelaan (R22) verbindt Vilvoorde en Mechelen met de noordkant van Brussel. Het is een van de drukste wegen van de regio. Eind 2020 begon een TM, bestaande uit Jan De Nul, AB Eiffage en Colas, in opdracht van het Agentschap Wegen en Verkeer aan de herinrichting van het twee kilometer lange stuk tussen de Haachtsesteenweg en de Kerklaan. Wat is er allemaal veranderd? Fietsers beschikken nu over comfortabele afgescheiden fietspaden en rechtstreekse toegang tot een fietstunnel onder de op- en afritten van de snelweg. De Ringtrambus zal in de toekomst tussen Jette en de luchthaven kunnen rijden dankzij een vrije reeds aangelegde tweerichtingsbedding. En met de auto kan je vlotter wisselen tussen de Woluwelaan en de Ring rond Brussel (R0) via het nieuwe op- en afrittencomplex alsook is er een vlotte doorstroming mogelijk door de nieuwe autotunnel komende van Diegem richting Vilvoorde. 

De Woluwelaan (R22) verbindt Vilvoorde en Mechelen met de noordkant van Brussel.

“Voor Jan De Nul en Eiffage lag de focus vooral op de realisatie van de nieuwe tunnel, terwijl Colas zich ontfermde over alle wegeniswerken, zowel boven- als ondergronds”, vertelt Glenn Verhasselt, projectleider bij Colas. “Aan beide zijden van de weg werd een volledig nieuw rioleringsstelsel gelegd. De oude riolering werd uitgebroken waar mogelijk en op de niet bereikbare plaatsen volgestort. De nieuwe riolering werd overgedimensioneerd om voldoende buffer te voorzien, zodoende de hoofdriool niet te overbelasten. Het regenwater wordt immers vertraagd afgevoerd en gebufferd richting een ingekapselde hoofdriool die centraal onder de Woluwelaan loopt en onder beheer valt van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM). Om de gebetoneerde koker van 3 m op 4 m niet te overbelasten zijn er op strategische plaatsen 8 overstorten geplaatst.”

Sinds 2020 werkte Colas Noord hard aan de vernieuwing van één van de drukste wegen in de regio.

Uitdagingen

Hoewel het project Colas op het lijf is geschreven, waren er dus best wel uitdagingen. Glenn Verhasselt: “De grote diameters riolering, tot 1.400 mm, was zeker niet alledaags. Dat zijn al serieuze kleppers waar heel wat bij komt kijken op het vlak van transport en uitvoering. En dan was er uiteraard ook de aanleg van de kokers voor de VMM. Het betreft geprefabriceerde betonkokers met een breedte van 2 m en een hoogte van 1,5 m. Met die kokers werd een 300 m lang traject aangelegd, met het oog op het openleggen van de beek de Woluwe in de nabije toekomst. Op de plek waar de beek niet opengelegd kan worden, werden kokers voorzien.”

Fietsers beschikken nu over comfortabele afgescheiden fietspaden en rechtstreekse toegang tot een fietstunnel onder de op- en afritten van de snelweg.

Functioneel en esthetisch

Niet onbelangrijk: de ruimte langs de drukke weg oogt vandaag fraaier en aangenamer. De gemeente Machelen en de Vlaamse Milieumaatschappij investeerden in buurtparken en in duurzaam waterbeheer, met het openleggen van de waterloop de Woluwe. Die laatste werd aan het eind van de negentiende eeuw overwelfd, net als de Zenne in Brussel. “Het is enerzijds een heel functioneel project, maar heeft anderzijds ook een esthetisch gehalte. Het geheel oogt nu veel groener, moderner en toegankelijker dan voorheen. Voor Colas is dit wederom een mooi referentieproject waar onze kwaliteiten op zowel het vlak van onder- als bovenbouw in de verf worden gezet. Dankzij een heel flexibel werfteam met de nodige knowhow konden we heel goed inspelen op obstakels die we in dit project tegenkwamen. We vonden steeds de juiste en meest economische oplossing, zonder de globale planning in het gedrang te brengen”, besluit Glenn Verhasselt.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details