Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuw en beter afwateringssysteem voor Circuit Zolder
In totaal werden er 500 extra lopende meters afwatering voorzien op het circuit.

Nieuw en beter afwateringssysteem voor Circuit Zolder

 Van het opmeten van het circuit, tot de aanleg van een volledig nieuwe asfaltlaag. Belangrijk onderdeel in de renovatie was een nieuw en verbeterd afwateringssysteem. “Dankzij de Monoblock en Q-Max van ACO hebben we nu een nog stabieler en vlakker circuit”, vertelt David Vanderbeek, Infrastructure, Logistics & Operations Manager van Circuit Zolder.

Omwille van de zware belasting moet een racecircuit traditioneel om de 10 tot 15 jaar zijn toplaag vernieuwen. David Vanderbeek: “In plaats van enkel de toplaag te vernieuwen, kozen we dit keer voor een meer uitgebreide renovatie. Naast een nieuwe asfaltlaag werden ook verschillende grindbakken aangepast volgens de veiligheidsnormen, werden enkele curbs vernieuwd en werd het grasniveau op veel plaatsen een aantal centimeter afgegraven zodat het asfalt net iets hoger ligt dan het gras waardoor het water optimaal kan afstromen. Tot slot hebben we ook bekeken hoe we de volledige afwatering op het domein konden verbeteren zonder al te grote aanpassingswerken.”

Het circuit werd in 3D opgemeten en zo werd digitaal in kaart gebracht waar bepaalde hellingsgraden van de afwatering een knik of bult vertoonden, met stagnatie van water tot gevolg. “Met dat digitaal plan zijn we aan de slag gegaan”, vertelt David Vanderbeek. “De gehele vlakheid werd bekeken om een optimale afwateringsrichting te realiseren. Uiteraard is een piste nat als het regent, maar het is cruciaal dat er geen plassen blijven staan tijdens het opdrogen van het circuit.”

Monoblock en Q-Max

Voor het afwateringssysteem werd een beroep gedaan op de expertise van ACO, dat zowel de Monoblock Roaddrain als het Q-Max afwateringssysteem leverde. De Monoblock Roaddrain is geschikt voor gebruik in vrijwel alle zones waar men te maken heeft met extreme belastingen. Wereldwijd zijn diverse racetracks uitgerust met dit systeem. Q-Max is op zijn beurt een ideaal afwateringssysteem voor grote oppervlakten. Het systeem is toepasbaar in alle verkeersbelastingsituaties en laat toe regen- en oppervlaktewater ter plaatse te bufferen.

De gehele vlakheid van het circuit werd bekeken om een optimale afwateringsrichting te realiseren.

David Vanderbeek: “Op een aantal plaatsen kunnen we het water niet snel genoeg op natuurlijke wijze laten infiltreren in de beschikbare wadi’s. Dit water moet worden opgevangen met een afwateringssysteem dat al dan niet naar infiltratieputten geleid wordt. ACO leverde ook al producten voor onder andere het circuit van Spa-Francorchamps en kwam ook tot bij ons voor een productvoorstelling. De voordelen werden meteen duidelijk. Grote meerwaarde van de Monoblock is dat het rooster en de goot één geheel vormen waardoor er geen losliggende stukken zijn. Wanneer je een racetruck met al zijn pk’s loslaat op het circuit, dan is de stevige Monoblock een uitstekend en beter alternatief voor de traditionele, gelaste rooster.

Minimale oneffenheden

Voor hoofdaannemer APK was ACO geen onbekende. “De producten van ACO stonden beschreven in de aanbesteding en het leek ons veruit het beste systeem om in dit project toe te passen”, vertelt Pieter Van den Eynde van APK. “We kennen ACO als een kwaliteitsvolle, betrouwbare partner, maar voor ons was het wel de eerste keer dat we de Monoblock Roaddrain hebben geplaatst. Die plaatsing liep erg vlot en het resultaat mag er absoluut zijn. De snelheden en belasting op een circuit liggen heel hoog en de minste oneffenheid wordt door de piloot gevoeld. En die hinder hebben we hier, mede dankzij de producten van ACO, tot een absoluut minimum kunnen beperken. Voor APK als aannemer is dit zonder twijfel een heel mooi referentieproject.”

500 lopende meters

In totaal werden er 500 extra lopende meters afwatering voorzien op het circuit. “Net als de Monoblock toont ook het Q-Max afwateringssysteem zijn meerwaarde. Die Q-Max fungeert als een verdoken goot op een aantal posities waar we volgens de veiligheidsvoorschriften geen traditionele afwatering konden plaatsen. Zowel de Monoblock als de Q-Max leveren voorlopig schitterend werk. Chapeau ook voor de manier waarop de afwatering geplaatst is. Op veel plaatsen ligt de afwatering tussen het asfalt en de curbs, mooi ingebetonneerd. En niet onbelangrijk: onze afwatering heeft nu een veel groter debiet, wat in deze tijden van extremere weersomstandigheden mooi meegenomen is. De meest waardevolle feedback komt uiteraard van de gebruikers zelf en die zijn unaniem lovend. Van de zware trucks tot en met onze avondfietsers”, besluit David Vanderbeek.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details