LTC

sdr

01:54
12-06-2018

Nieuwe bezems vegen het best

Twee collega’s beslisten in 2002 om het transportbedrijf waar ze toen werkten, vaarwel te zeggen om een eigen bedrijf op te richten. Omdat één van de twee, Serge Van den Neucker, bij het transportbedrijf onder meer verantwoordelijk was voor de veegwerken werd beslist om op dat pad verder te gaan. LTC bvba (Logistic Trading & Consulting) was geboren.

Als zijn partner in 2014 besluit alleen verder te gaan met het eveneens door hen opgerichte transportbedrijf wordt Serge de enige zaakvoerder en aandeelhouder van LTC.

Al snel na de start in 2003 werden er drie extra veegwagens aangekocht en in 2006 de vijfde aangekocht, een hogedruk wegdekreiniger die de basis zou leggen voor de verdere toekomst van het bedrijf.

Familiebedrijf
2015 wordt een mijlpaal in de geschiedenis van LTC. Het bedrijf heeft nu een vloot van zeven wegdekreinigers, vijf veegwagens, drie fietspadvegers en een kleine hogedruk fietspadwegdekreiniger. Het is tevens in die periode dat Serge ondersteuning krijgt van familieleden in de zaak: eerst Rob Van den Neucker, in 2017 Matthias Van den Neucker en in 2018 Sarah Van den Neucker. Vergeten we bovendien niet dat Elise Van de Neucker ondertussen al twaalf jaar in het bedrijf meedraait. Visar Gjokaj en Marjan Koni zorgden al een decennium lang voor onderhoud en herstel van de veegwagens. De specialisatie van het bedrijf is het vegen van terreinen, wegen en loodsen, naast het schoonmaken van het wegdek met hoge druk (200 tot 330 bar, 100 tot 220 l/min) en rechtstreekse afzuiging zonder water voor bijvoorbeeld wegmarkeringen.       

De vloot werd verder uitgebreid met speciale veegmachines voor fietspaden, ondergrondse parkings of lage toegangen.

LTC

Samenwerking met Kliin
Op basis van de verzamelde ervaring besluit het familiebedrijf naast prestaties ook nieuwe machines te gaan aanbieden. Hiertoe wordt een samenwerking aangegaan met Kliin en Jeff Hagedoren, de officiële verdeler van Dulevo. Samen vertegenwoordigen de bedrijven het Italiaanse merk Dulevo. Deze machine werkt met een ander systeem dan de klassieke veeg-/zuigmachine en is hierdoor sneller, zuiniger en stiller. LTC verzorgt voor Dulevo de regionale verkoop, onderhoud en reparatie. Ook depannage behoort tot de activiteiten. Een grote meerwaarde voor de klant is dat LTC zelf eveneens gebruikt maakt van Dulevo-machines voor de reinigingstaken. Kliin zorgt voor de homologatie van de machines.

LTC
De snel in te zetten Dulevo 5000 Veloce van LTC.

Het Dulevo-systeem
Het Dulevo-systeem werkt niet volgens het veeg-/zuigsysteem, maar met een paletsysteem dat alles naar een opvangbak transporteert. Aangezien de veegspecie niet door een zuigbuis met beperkte afmetingen moet passeren, kunnen grotere materialen opgeveegd worden, zelfs aan een hoger tempo. Aangezien er geen zware turbine nodig is, is de geluidsoverlast veel minder en is er geen water nodig. Enkel aan de borstels wordt water gebruikt om opdwarrelen van het stof te voorkomen. Slijtage
wordt beperkt door het voorkomen van erosie door het aangezogen materiaal zoals bij de klassieke veegwagens. De grootste kostenbesparing schuilt in het gebruik van één motor in plaats van twee zoals in een klassieke veegwagen (één motor voor de verplaatsingen, één voor de turbine). De besparingen (brandstof en onderhoud) kunnen oplopen tot 50 %.

Dulevo bouwt bovendien speciale versies, zoals de Veloce, een variant die tot 80 km/u rijdt voor de verplaatsingen, en de D-Zero2, een veegmachine met elektrische aandrijving. Door hun compacte afmetingen zijn de toestellen zeer flexibel in te zetten. 

Dulevo werd opgericht in 1976 in Italië (Parma) en opende in 1982 een hypermoderne fabriek in Fontalenato, enkele kilometers verder. Het brede programma omvat talrijke modellen, waaronder milieuvriendelijke versie op CNG of 100 % elektrisch.      ν

Tekst | Hendrik De Spiegelaere  Beeld | LTC

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Uniqum AdvocatenTexion