Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuwe hypermoderne NMBS werkplaats draagt ENGIE Solutions-stempel

Nieuwe hypermoderne NMBS werkplaats draagt ENGIE Solutions-stempel

De nieuwe tractiewerkplaats die de NMBS in maart 2019 in Melle in gebruik nam, draagt voor een belangrijk deel een ENGIE Solutions-stempel. “De twee moderne werkhallen stellen de spoorwegen in staat om locomotieven en treinstellen sneller en efficiënter te onderhouden”, zegt senior projectmanager Alexis Assoignon. “Voor ons was het een uitgelezen kans om onze kracht te tonen in het uitvoeren van complexe projecten, waarin flexibiliteit en multidisciplinariteit hand in hand moeten gaan.”

De nieuwe hypermoderne werkplaats is één van de grootste van de NMBS en werd aangelegd met doorlopende sporen waarbij treinen aan de ene kant binnenrijden en, na een korte onderhoudsbeurt, langs de andere kant weer vertrekken. Het stelt het onderhoudspersoneel in staat om het onderhoud sneller uit te voeren waardoor treinstellen minder lang uit roulatie blijven.

ENGIE Solutions

De volledige buitenverlichting werd aangelegd. Om de lichtvervuiling voor de buurtbewoners zoveel mogelijk te beperken, werd er een fijnmazig net van hoge en lage verlichtingsmasten aangebracht

 

Explosieve start

“Vanaf dag één van de werkzaamheden in 2014 was Engie Fabricom – divisie Infra, zoals we toen nog noemden – van de partij”, vertelt Alexis Assoignon. “We stonden in voor alle buitenwerken op de site van 30 hectare. Er lagen bij aanvang van het project nog overal oude rangeersporen en er stonden nog een paar oude gebouwen die eerst moesten afgebroken worden voordat andere aannemers konden beginnen met de bouw van de gigantische onderhoudshallen. De buitenwerken werden bovendien op de proef gesteld door een grote waterproblematiek, waardoor de site in de winter tot een modderpoel werd herschapen en er in de zomer enorm veel stofontwikkeling was. Het was ook zaak om bijzonder oplettend te zijn voor wat er zich in de ondergrond bevond. De omgeving van het station van Merelbeke werd tijdens de Tweede Wereldoorlog immers zwaar gebombardeerd. Onze werkzaamheden moesten geregeld stilgelegd worden omdat onze teams op onontplofte oorlogsmunitie stootten. De buurt werd daardoor tot twee maal toe ontruimd.”

ENGIE Solutions

Alexis Assoignon, senior projectmanager bij ENGIE Solutions.

 

Buitenwerken

Alexis Assoignon: “Dat de bouw van de hallen simultaan moest gebeuren met onze buitenwerken, was niet meteen de meest ideale of eenvoudige situatie. Je kan het vergelijken met een tuinaannemer die met de aanleg van de tuin bezig is, terwijl de metselaars het huis aan het bouwen zijn. Met dat verschil dat we geen kleine beplantingen in de grond staken maar samen met onze partner BAM onder meer instonden voor de grondwerken, de bovengrondse en ondergrondse kabelwegen, de aanleg en de bouw van 17 km spoor en 330 km kabel, de bovenleidingen, de verlichting, de perrons, de taluds, de wegenis en een proefspoor voor hogesnelheidstreinen. Door de opgelegde deadlines was er echter geen mogelijkheid om de werkzaamheden chronologisch na elkaar uit te voeren. Bijgevolg vergde het zowel van onze techniekers op het terrein als van onze planners en coördinatoren het uiterste om voortdurend op elkaar in te spelen en onvoorziene situaties en problemen op te lossen.”

ENGIE Solutions

Op de site werd 17 km spoor gebouwd en 330 km kabels aangelegd. ENGIE Solutions zorgde voor de aanleg van onder meer de bovenleidingen, de kabelwegen, bekabelingen en de signalisatievoorzieningen.

 

Veelheid aan technieken en expertise

“Zodra de basisinfrastructuur het toeliet zijn onze teams met de aanleg van onder meer de bovenleidingspalen en -portieken, de bovenleidingen en ten slotte ook de signalisatievoorzieningen begonnen. Dat gaat van het plaatsen en aansluiten van de kabels en de montage van de seinen, over het installeren van verdeelkasten, wisselverwarming, voedingskoffers, treindetectiesystemen tot de bijhorende sturingskasten. Het toont de veelheid aan technieken en expertise die we op één werf hebben uitgerold. We hebben over heel de site glasvezel- en hoogspanningskabels ingegraven maar tegelijk ook in de bundels de stopcontacten geplaatst en het gebouw voorzien van een building managementsysteem voor onder meer de toegangscontrole en de branddetectie. Ondertussen was ook een verlichtingsstudie uitgevoerd en konden we de buitenverlichting aanbrengen over heel de site en langs de gebouwen. Om de lichtvervuiling voor de buurtbewoners zoveel mogelijk te beperken en tevens zo duurzaam mogelijk te zijn , hebben we een fijnmazig net van hoge en lage verlichtingsmasten aangebracht”, aldus Alexis Assoignon.

Duurzaam en veilig

Alexis Assoignon: “De scope van het project was de tractiewerkplaats zodanig uit te rusten dat de komende decennia alle diesel- en elektrische treinen onderhouden kunnen worden. Om daarin te slagen, met zo weinig mogelijk hinder voor het spoorverkeer, ging enorm veel aandacht naar de ergonomie voor het onderhoudspersoneel en de beperking van de doorlooptijden van de stellen. De industriële seinpost die we installeerden, is in dat opzicht bijzonder belangrijk. De installatie zorgt ervoor dat treinen volautomatisch in alle veiligheid een reisweg kunnen doorlopen, met zo weinig mogelijk hinder voor andere voertuigen die tegelijk in het gebouw hun onderhoud krijgen. Ook inzake energiebeheer was duurzaamheid een belangrijk aandachtspunt. Op de daken werden daarom 5.600 zonnepanelen geïnstalleerd die overdag de werkplaats en een deel van de lokale spoorlijnen van groene stroom voorzien. De hele campagne nam 5 jaar in beslag. In die tijd hebben onze medewerkers ongeveer 300.000 werkuren gepresteerd. Ondertussen is de hele site in gebruik genomen tot grote voldoening van alle partijen en zijn onze teams weer elders op andere mooie projecten aan de slag met als doel de mobiliteit te verduurzamen en te garanderen.”      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details