Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuwe kaaimuren beschermen Blankenberge
Uitvoering van de bekisting en de wapening van de kopbalk met zicht op de doorvoeren van de legankers en afvoer van de riolering.

Nieuwe kaaimuren beschermen Blankenberge

De stormmuur rond de jachthaven verhindert overstromingen via de haven. De Barcadère, de zone tussen de Havenstraat en het Vismijntje, en de openingen in de muur die toegang geven tot de wandeldijk, vormen vandaag de laatste zwakke schakels in de bescherming. Naast de werken om de stad te beschermen tegen zware stormvloeden, worden in de Havenstraat en de Franchommelaan ook nieuwe kaaimuren gebouwd. De bestaande glooiingen zijn verouderd en verhinderen een verdieping van de jachthaven. Bij het baggeren zouden de kaaimuren het begeven. Tot slot zal de Franchommelaan rechtgetrokken worden. 

Eerst is het stuk kaaimuur aan de Barcadère aan de beurt. Ing. Geert Stellamans, hoofdprojectleider bij Herbosch-Kiere, licht toe: “Om te werken in de oude jachthaven te kunnen uitvoeren werd eerst een hulpwand geheid zodat alle achterliggende werken in ‘semi’ droge omstandigheden konden uitgevoerd worden. Er werd dus een wand geheid met damplanken een paar meter voor – in de richting van het water – de locatie van de nieuwe te construeren kaaimuur.” 

Stalen damwand

De nieuwe kaaimuren zijn ondertussen in uitvoering door Herbosch-Kiere. Geert Stellamans: “Hierbij wordt als nieuwe wand gebruik gemaakt van een stalen voorwand bestaande uit damplanken van het Type AZ44-700N en zeer lokaal van kokerprofielen van het Type CAZ44-700N als combiwand om de nieuwe voorwand te creëren. Het lokaal toepassen van deze combiwand heeft te maken met de zwakkere structuur van de ondergrond in die zone. In deze zone zit er een Gyttja laag, dat is een organisch sediment bestaande uit vervallen turf.”

Heiwerken van de nieuwe voorwand aan de Havenstraat in uitvoering.

Kopbalk

Op de stalen voorwand komt een betonnen kopbalk tot helemaal bovenaan het wegdekpeil, om en bij de +6.55 m TAW. De betonnen voorbalk is, om redenen van algemene stabiliteit, verbonden met een tweede rij damplanken. Dat is de ankerwand, die verder landinwaarts werd geheid. Om de stabiliteit van het geheel te kunnen bekomen is een verbinding nodig tussen de voorwand en de ankerwand. De verbinding tussen beide wanden is voorzien met legankers. De legankers worden via voerbuizen doorheen de voorwand en de ankerwand geleid. In een nis zal een ankerplaat worden aangebracht en de grondankers worden na het op voorspanning brengen vastgezet met moer. 

Geert Stellamans: “Om de ankers te beschermen tegen corrosie is een P2 systeem voorzien. De eerste protectie (P1) is de galvanisatie van alle ankers. Als tweede protectie (P2) worden de ankers volledig in een PE buis geplaatst. Na het aanspannen van het anker zal het restvolume, tussen het anker en de PE buis, worden volgespoten met cementgrout. In meerdere zones is wegens de geringe breedte van de kofferdamconstructie, zijnde de afstand tussen de voorwand en de ankerwand, een verdere verankering nodig met grondankers. Zo wordt de ankerwand in de Havenstraat en een gedeelte van deze in de Franchommelaan dus bijkomend verankerd met injectieankers.”

Verdere grondaanvulling

Na de bouw van de nieuwe voorwand met de nodige verankeringen is een verdere grondaanvulling voorzien zodat de nieuwe bovenbouw kan uitgevoerd worden. Geert Stellamans: “Om finaal een bescherming te kunnen bieden aan de stormpeilen zijn stormmuren voorzien die dit gedeelte van de jachthaven volledig afschermen van de omliggende gebieden. De stormmuren zijn voorzien uit gewapend beton met aan de bovenzijde een deksteen gemaakt uit architectonisch beton. Deze muren sluiten aan op de reeds uitgevoerde muren in een vorige fase. Om de zone voor en achter de stormmuren te verbinden zijn er voor de voetgangers twee overgaande trapconstructies voorzien. Om de parkeerzone bereikbaar te maken komen er twee rolpoorten alsook een mobiele kering. Deze kunnen in geval van overstromingsgevaar worden afgesloten.”

Naast de aanleg van een stedelijk plein met voetpadzones, nieuwe wegenis en parkeermogelijkheden zullen houten bloembakken met hemgras, zitblokken en zitbanken de locatie verfraaien zodat de site terug een stukje bruikbaar havengebied kan worden. Als alles verder volgens plan verloopt dan is dit mooi stukje Blankenberge tegen de start van 2022 weer volledig toegankelijk en beschermd.     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details