Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuwe kaaimuur ontsluit Genkse haven voor binnenvaart
Via de nieuw te bouwen haven en de nieuwe containerterminal zal de ruime regio nog beter in verbinding staan met de haven van Antwerpen en de rest van wereld.

Nieuwe kaaimuur ontsluit Genkse haven voor binnenvaart

De reconversie van de oude Ford-site in Genk is volop aan de gang. De komst van logistieke hub en een volwaardige haven moet helpen om de zone een nieuw elan te geven. Herbosch-Kiere ontfermt zich over de aanleg van een kaaimuur met de bijhorende overslagplateaus. 

Het einde van de Ford-activiteiten was destijds een harde dobber voor de Genkse en Limburgse economie. De verschillende overheden maakten sindsdien werk van nieuwe bestemmingen voor de vrijgekomen gronden. Dat proces mondt binnenkort uit in ‘Logistics Valley Flanders’, een logistieke hub die sterk inzet op de binnenvaart via het Albertkanaal met een nieuw te bouwen Genkse havenkade. Dat kanaal is momenteel al de drukste waterweg van het land, maar er is nog ruimte voor meer schepen. Door de kade en de nieuwe containerterminal zal de ruime regio nog beter in verbinding staan met de haven van Antwerpen en de rest van wereld.

We maken een hangbekisting aan de rand van het kanaal en storten op die manier dagelijks een deel van de muur,” zegt Jan Raeymaekers.

Kaaimuur en containeroverslag

De nieuwe havenkade wordt bijna 430 meter lang, inclusief een voorziening voor containeroverslag met portaalkraan en een stockageplaats voor containers, 61 meter landinwaarts. Zo kunnen grote containerschepen aanmeren en containers laden en lossen. Tegelijk zal ook het achterliggend terrein bouwklaar gemaakt worden met riolering, onderfundering en fundering. 

De kaaimuur maakt containeroverslag mogelijk en houdt rekening met de vereiste overslagcapaciteit voor het achterliggende bedrijventerrein. Voor de bouw van de kade met overslag- en stapelzone sloot De Vlaamse Waterweg een overeenkomst af met de concessionaris Port Of Limburg. De Vlaamse Waterweg nv ontwikkelt de watergebonden C-zone op de site. “We investeren in de aanleg van kaaimuren zoals deze hier in Genk omdat we sterk geloven in het belang en het potentieel van onze waterwegen”, vult Frieda Brepoels, voorzitter van De Vlaamse Waterweg nv aan. “Met de bouw van deze kaaimuur ontsluiten we de site ook via het water en halen we heel wat vrachtwagens van de Limburgse wegen.”

Herbosch-Kiere staat in voor de eerste fase van de werken. Het bedrijf bouwde al de helft van de kaaimuur en verzorgde al een groot deel van de afgraafwerken.

Opvulling Ford-terreinen

Herbosch-Kiere staat in voor de eerste fase van de werken. Het bedrijf bouwde al de helft van de kaaimuur en verzorgde al een groot deel van de afgraafwerken. Jan Raeymaekers, hoofdwerfleider bij Herbosch-Kiere: “We hebben de oude oever eerst vervangen met metalen damplanken. De afgegraven grond – in totaal bijna 250.000 m3 – gaat grotendeels naar de achterliggende terreinen van de voormalige Ford-fabrieken om daar als opvulling te gebruiken. De hele site ligt een paar meter onder het peil van het Albertkanaal. De meeste grond blijft dus gewoon ter plekke.”

Momenteel stort Herbosch-Kiere de nieuwe kaaimuur. Dat doet het bedrijf gedeeltelijk onder water. “We maken een hangbekisting aan de rand van het kanaal en storten op die manier dagelijks een deel van de muur,” zegt Raeymaekers.  “Geen duikers in het water dus, maar helemaal vanop het droge, met bekistingen die prefab op het land worden voorbereid en dan aan de oever worden gekoppeld.”

De reconversie van de oude Ford-site in Genk is volop aan de gang. De komst van logistieke hub en een volwaardige haven moet helpen om de zone een nieuw elan te geven.

2.500 jobs

Herbosch-Kiere rondt de werken aan Logistics Valley Flanders eind 2022 af, het hele gebied zou eind 2023 gebruiksklaar moeten zijn. Maar nu al gebruiken bedrijven zoals Genk Green Logistics en H.Essers de terreinen. Op termijn zou de nieuwe zone  zo’n 2.500 nieuwe jobs moeten opleveren voor de Genkse regio. “En daar dragen we graag ons steentje toe bij,” zegt Raeymaekers.      

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details