Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Nieuwe rondwegtunnel Hansbeke vanaf juni ‘open for business’

Nieuwe rondwegtunnel Hansbeke vanaf juni ‘open for business’

Al decennialang gaat hij over de tong, maar vanaf juni dit jaar is de rondweg van Hansbeke eindelijk een feit. Althans, dan zal de tunnel die onder de sporen loopt en beide delen van het dorp met elkaar verbindt, toegankelijk zijn voor doorgaand verkeer. En zo komt meteen ook een einde aan de laatste spooroverweg tussen Gent en Brugge.

De omleggingsweg rond Hansbekedorp werd al in de jaren zeventig opgenomen in het gewestplan, maar de eigenlijke uitvoering ervan liet lang op zich wachten. Met de plannen van Infrabel om een derde en vierde spoor aan te leggen op de spoorlijn tussen Gent en Brugge werd de rondweg in 2012 opnieuw op de agenda geplaatst. Nu met resultaat: de bestaande spooroverweg in het dorpscentrum van Hansbeke zal vervangen worden door een tunnel onder de sporen, die deel zal uitmaken van de nieuwe rondweg.

Eerste prioriteit

Hoofdaannemer Van Laere werkt op dit moment aan de verdubbeling van het spoor tussen Aalter en Landegem, met een werfzone van ongeveer 8 kilometer lang. Ook de aanleg van de rondweg hoort daarbij: “Wij nemen de beddingswerken voor de nieuwe sporen voor onze rekening, alsook de vernieuwing van stopplaatsen Hansbeke en Bellem en de kunstwerken op het traject. Hierbij was de aanleg van de rondweg en dan vooral de tunnel onder de sporen een prioriteit: pas daarna kunnen we de werkzaamheden aan de oude overweg aanvatten. Om de planning niet in het gedrang te brengen, moest het ontwerp van de rondweg tegen het bouwverlof van 2019 dan ook finaal zijn. Hierin heeft Groep Infrabo ons heel goed bijgestaan”, legt Steven Brijs, hoofdprojectleider bij Van Laere, uit.

Verouderd ontwerp

Studiebureau Groep Infrabo biedt Van Laere technische ondersteuning op meerdere vlakken: “Enerzijds staan we in voor het ontwerp van de infrastructuur langs de sporen, zoals bijvoorbeeld de nieuwe onderdoorgangen voor fietsers en voetgangers. Daarbij was het ook onze taak om het beschikbare referentieontwerp van de rondweg te vertalen naar een uitvoeringsdossier dat de goedkeuring kreeg van AWV en Tucrail. Dat was best een uitdaging: het werd al snel duidelijk dat het bestaande ontwerp in een andere tijdsgeest was opgemaakt”, aldus Yves Van Looy, afdelingshoofd infrastructuur, water en leefmilieu bij Groep Infrabo. “De kruispunten voldeden bijvoorbeeld niet langer aan de noden en veiligheidsnormen van vandaag. In samenspraak met de stakeholders hebben we dit grondig aangepast. Een ander deel van de opdracht betreft het hydraulische ontwerp van de rondweg en de nieuwe spoorbedding. Ook hier hebben we een aantal cruciale elementen binnen het hydraulische concept dat al voorzien was voor de spoorbedding moeten wijzigen.”

van-laere-infrabo-foto-1_300dpi-kopieren

Eens de rondwegtunnel klaar is, zal de overweg in het dorpscentrum omgebouwd worden tot een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers.

 

7 TLO-weekends

De werken aan het deeltraject Aalter-Landegem moeten officieel afgerond zijn in mei 2022, maar Van Laere mikt op december 2021: “We hebben onze planning zo opgesteld om toch nog enige marge te hebben, al loopt alles voorlopig netjes volgens schema. Dat is ook noodzakelijk, aangezien we in totaal 7 TLO-weekends hebben waarbij het spoor volledig onderbroken wordt. Zulke weekends worden minutieus voorbereid: er wordt dan 24 uur op 24 gewerkt en vaak ook heel wat werk verzet. In het weekend van 30 november hebben we bijvoorbeeld de dakplaat van de rondwegtunnel in Hansbeke en de voetgangerstunnel in Bellem tegelijk onder de sporen geschoven. Het niet halen van zo’n TLO is geen optie, want maandagochtend moeten de treinen opnieuw rijden.”

Intensief dossier

Ook voor Groep Infrabo zijn de werken aan spoorlijn Aalter-Landegem een uitdagend project. Van Looy: “Aangezien het gaat over een traject van 8 kilometer, is dit voor ons een zeer intensief dossier. Elk deel van het traject heeft specifieke randvoorwaarden, en de planning is erg strikt. Tijdens de uitvoering van de werken sturen we het ontwerp regelmatig bij in samenspraak met de aannemer. Hoewel de eindfase stilaan in zicht komt, is onze studieopdracht dus zeker nog niet afgerond.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details