Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Waterbouw

Noorwegen werkt aan ’s werelds eerste scheepstunnel

Stad Skipstunnel – Moldefjorden
De tunnelingang in het Moldefjord. Met entree constructies en ruimte voor publiek.

Tekst | Jan Mol

Beeld | NCA/Pål Are Lilleheim/Snøhetta/Plomp

2 juni 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Het schiereiland ligt aan de westkust van Noorwegen. Het is het westelijkste punt van het Noorse vasteland en staat berucht om de extreem slechte weersomstandigheden, die veel scheepsongelukken veroorzaken.

De zee rond het schiereiland wordt gezien als een van de gevaarlijkste stukken van de Noorse kust, met extreem slechte weersomstandigheden, hoge windsnelheden, hoge golven, mist en sterke zeestromingen. Er zijn 50 tot 60 stormachtige dagen per jaar rond Stad. Dit maakt het gebied gevaarlijk voor scheepvaart. Midden op het eiland is een soort weg (dragseid) die loopt van Leikanger in het noorden naar Drage in het zuiden. De Vikingen sleepten hier hun schepen over het schiereiland om zo niet over de gevaarlijke zee rond Stad te hoeven varen. De Stad Skiptunnel moet voor een snelle, veilige doorgang gaan zorgen, groot genoeg zelfs voor cruiseschepen.

Jarle Strand (links) projecteigenaar en Terje Andreassen, projectmanager van de Norwegian Coastal Administration bestuderen de tekeningen voor de locatie waar het zuidelijke tunneldeel is gepland.

Alleen nog wachten op goedkeuring door het Parlement

Volgens de Norwegian Coastal Administration (NCA) is er na de begrotingsonderhandelingen van de regering geld uitgetrokken voor de opstart van de tunnel, nog dit jaar. “Dit betekent dat het project wordt uitgevoerd. Dit is een grote dag voor het noordwesten van Noorwegen”, zegt minister van Transport, Knut Arild Hareide, in een persbericht van het ministerie van Transport en Communicatie. Het project zal naar schatting 3,45 miljard NOK (ruim 460 miljoen euro) kosten. Het Ministerie van Verkeer en Communicatie dient een voorstel voor een vergunning voor het tunnelproject in bij de Staten. “We hebben gemerkt dat er politieke overeenstemming is om het project Stad Skiptunnel te starten. Dit is een groot, veelomvattend en niet in de laatste plaats interessant project. Als het door het Parlement is goedgekeurd, zijn we meer dan klaar om ’s werelds eerste scheepstunnel op ware grootte te bouwen. We kijken ernaar uit om een ​​projectorganisatie op te richten, een aanbestedingsbasis voor te bereiden en de aanbestedingen voor te bereiden, en parallel hiermee de processen van grondverwerving te starten”, zegt directeur-generaal Einar Vik Arset bij de NCA.

De binnenkant van de tunnel. Aan elke zijde bevindt zich een 3,5 meter brede geleidingsconstructie met kade. Dit voorkomt dat de bruggen op de boten de tunnelwanden raken, maar de kades kunnen ook gebruikt worden bij een evacuatie.

Een project van drie tot vier jaar

De Stad Skiptunnel wordt tussen de 1,7 en 1,8  km lang, 37 m hoog en 26,5 m breed en stelt schepen ter grootte van Coastal Steamer (Hurtigruten) in staat om veiliger door de zeer blootgestelde Stadhavetzee te navigeren. Door de afmetingen en de 12 m waterdiepte kunnen vracht- en cruiseschepen tot 16.000 ton door de tunnel varen. Daarmee wordt een omvaarroute die onder normale weersomstandigheden 2 uur duurt verkort naar 12 minuten, dankzij de directe passage. Het gehele project zal naar schatting tussen de 3 en 4 jaar duren. Het bovenste deel van de tunnel (boven waterpeil) zal op de conventionele manier worden uitgegraven, met methoden die gangbaar zijn voor landtunnels. Er zal vanaf twee kanten naar het midden gegraven worden, waarna de tunnel van binnen bekleed zal worden met beton, ter versteviging. Daarna zullen beide ingangen van de tunnel worden voorzien van kofferdammen, zodat de uitgravingen beneden zeespiegel kunnen plaatsvinden. In totaal verwacht men dat er 8.000.000 ton aan rotsachtig materiaal uit de tunnel zal komen, dat weer elders ingezet kan worden. De tunnel en doorvaart voor grote schepen is op schaal getest in een testlaboratorium in Trondheim. Tevens is er getest met een digitale tweeling van de tunnel. Uit beide testen is gebleken dat schepen zonder problemen doorgang konden hebben.     


Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details