Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Ook de laatste delen van de oude Lekbrug verdwijnen
Van links naar rechts: Lars Grühne, Jeroen Hornman, Ronald Boerboom en Marcel Bonte.

Ook de laatste delen van de oude Lekbrug verdwijnen

Gewapend beton zwaait met de witte vlag onder de sloopkracht

Het is een druilerige dag met miezerige regen. Eigenlijk perfect voor een stukje melancholie op locatie. We bevinden ons onder de nieuwe Lekbrug bij Vianen en kijken uit op de half gesloopte betondelen van de oude Lekbrug. We zijn in goed gezelschap van Marcel Bonte, uitvoerder en machinist bij DDM Demontage BV, Jeroen Hornman, salesmanager bij SAES International BV en Ronald Boerboom, Area Salesmanager Hydraulic Attachment Tools Nederland, Denemarken en Luxemburg bij Epiroc. “We slopen met respect voor de omgeving”, zegt Marcel Bonte. “De directe buurt heeft sinds 1936 uitzicht gehad op de oude Lekbrug. Een iconisch bouwwerk voor de omgeving, met een rijke (oorlogs)historie. Zoiets zien verdwijnen doet iets met je.”

De krachtpatser hier is wel de Hitachi ZX 890, een 90 tonner, waaraan de Epiroc HB7000 Dust bevestigd is.

Drie grote kranen en twee hulpkranen

“We zijn vanaf juni 2021 bezig met de sloopwerkzaamheden, we werken met 10 tot 15 personen aan deze klus. Drie grote kranen en twee hulpkranen doen het werk. De krachtpatser hier is wel de Hitachi ZX 890, een 90 tonner, waaraan de Epiroc HB7000 Dust bevestigd is”, wijst Marcel Bonte aan. Op zijn weg naar deze kraan begroet machinist Lars Grühne ons. De uit Duitsland afkomstige medewerker van DDM is zeer te spreken over de Epiroc HB7000: “Een erg fijne sloophamer is het, hij vreet zich door de betonplaten heen alsof het niets is en lust de puinstukken rauw.” Lars is wel iets gewend op het gebied van uitrustingstukken van verschillende merken en werkt lekker met het Epiroc materieel. 

Lars is wel iets gewend op het gebied van uitrustingstukken van verschillende merken en werkt lekker met het Epiroc materieel.

Een klein Epiroc feestje

Ronald wijst aan hoeveel Epiroc uitrustingstukken er door SAES verkocht zijn aan DDM. “Er is een HB400 aanwezig, een Atlas Copco HB250 (Atlas Copco werd later Epiroc), een HB7000 en een sloopschaar Epiroc CC6000, met zowel een betonbek als een staalbek. Genoeg sloopkracht dus om alles hier met de grond gelijk te maken!” Jeroen Hornman vult aan: “We werken al zo’n 15 jaar met DDM Demontage en weten om welke kwaliteit ze vragen. Daarom verkopen we met een gerust hart Epiroc.” Dat beaamt Marcel Bonte en hij vult aan: “Natuurlijk is goed materieel belangrijk, maar dat is niet het enige. Afspraken moeten worden nagekomen en de service moet snel en goed zijn. Dat is de reden dat we graag met SAES in zee gaan, alhoewel ik moet toegeven dat ik nog nooit heb hoeven bellen voor service. Je ziet gewoon dat alle uitrustingstukken perfect onderhouden zijn. Ook hier in Vianen werken we probleemloos. En weet je wat voor mij extra fijn is? Dan zijn mijn mensen die hier werken ook tevreden. Het laatste wat we willen, is gemopper in de bouwkeet.”

De directe buurt heeft sinds 1936 uitzicht gehad op de oude Lekbrug.

Epiroc en SAES gaan hand in hand

In 2016 is Ronald begonnen met SAES, toen nog onder de naam Atlas Copco. In 2017 is de naam gewijzigd in Epiroc. “Een nieuwe, beursgenoteerde entiteit”, licht Ronald Boerboom toe. “Zo is SAES aan Epiroc gekomen. We werken nu dus al zo’n 7 jaar samen en dat met enorm veel plezier. Voor Epiroc is het erg fijn dat SAES zo serieus met service omgaat. Het SAES serviceteam zit ‘kort op de bal’ en zorgt ervoor dat stilstand op de sloopwerf voorkomen wordt. Daar vaart niet alleen de klant van SAES wel bij, daar varen wij als Epiroc ook wel bij. Onze goede naam wordt daardoor in ere gehouden. Daar komt bij dat SAES Epiroc geweldig heeft geïntroduceerd in de markt.”

Op de vraag of de HB7000 de grootste sloophamer is die Epiroc maakt, antwoordt Ronald Boerboom met een glimlach: “Nee, de grootste is de HB10.000. En je raadt het vast: ook dat sloopmonster heeft SAES gewoon in Weert op voorraad staan!”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details