halve-maan-oostende-6-dmow-kopieren

De verbreding van de havengeul maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende.

03:29
06-07-2020

Oostende, De Halve Maan | Grondankerwerken Halve Maandijk succesvol afgerond

Ondanks de coronacrisis werd de voorbije maanden goed doorgewerkt aan de Halve Maandijk in Oostende. De havengeul wordt er verbreed om grotere schepen toegang te geven tot de Oostendse haven. In een tijdelijke maatschap (TM) met Jan De Nul-Soetaert ontfermt SMET F&C zich over de grondankeractiviteiten. “Eind mei werden de laatste ankers succesvol aangespannen en afgewerkt”, vertelt Koen Van der Eecken, projectleider bij SMET F&C.

Sinds mei 2019 wordt in opdracht van de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken hard gewerkt aan de Halve Maandijk in Oostende. Om grotere schepen toegang te geven tot de Oostendse haven wordt de toegangsgeul verbreed van 85 m naar 125 m vooraan de Halve Maan-site. Achteraan, ter hoogte van de ingang Visserijsluis, wordt de geul verbreed tot 145 m. Na de verbreding zal de haven toegankelijk zijn voor schepen tot 200 m zoals grotere jumbo ferry’s, cruiseschepen, vrachtschepen en installatieschepen voor windmolens.

De coronacrisis hield de TM niet tegen om de werkzaamheden verder te zetten. “We zijn de aannemer dankbaar dat hij in deze moeilijke tijden blijft doorwerken en daarbij de strikte veiligheidsregels respecteert”, laat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters met trots weten. “Vlaanderen investeert meer dan 22 miljoen euro om Oostende te beschermen tegen overstromingen én om de economische positie van de haven te versterken.”

In een tijdelijke maatschap (TM) met Jan De Nul-Soetaert ontfermt Smet Smet F&C zich over de grondankeractiviteiten.

 

Overzicht van de werken

In het zuidelijke deel wordt een verticale wand met een onderwaterberm geplaatst. In het noordelijke deel komt een nieuw talud dat gelijkaardig is aan de huidige hellende structuur. De deklaag daarvan zal grotendeels bestaan uit betonnen HARO-blokken. Ook het bestaand talud aan de noordkant wordt verstevigd met een laag HARO-blokken. De zone ten oosten van het nieuwe talud wordt op zijn beurt heringericht als natuurgebied. In het najaar van vorig jaar werd reeds gewerkt aan het talud dat op de noordzijde komt. De aannemer heeft er HARO-blokken op de bestaande dijk geplaatst.

Nieuwe combiwand

Eind mei van dit jaar werd in het zuidelijke deel reeds de bouw van een nieuwe combiwand afgerond. Jan De Nul-Soetaert leidde de werken in goede banen en plaatste de buispalen, damplanken en het beton. “Binnen de TM ontfermen Jan De Nul en Soetaert zich over de waterbouwkundige en civiele werken”, vertelt Koen van der Eecken. “SMET F&C voerde de grondankeractiviteiten uit. In het oorspronkelijke bestek konden heel wat punten gescoord worden op het vlak van specialisatie in grondankers. Het betreft hier ankers tot 165 ton, iets waar Maritieme Toegang weinig ervaring mee had. Een gespecialiseerde aannemer met goede referenties in gelijkaardige projecten was dan ook een grote troef.”

De grondankers fungeren als verankering voor de combiwand, een kaaimuur uit buispalen en damplanken, met een betonnen kesp er bovenop.

 

Proefankers

De definitieve grondankers fungeren als verankering voor de combiwand. Dat is een kaaimuur opgebouwd uit buispalen en damplanken, met een betonnen kesp erbovenop. Koen van der Eecken: “Opmerkelijk aan dit project is dat we relatief veel proefankers dienden te plaatsen voordat we de definitieve ankers konden zetten. Met die proefankers toonden we aan dat ons voorstel van type anker, materialen en werkwijze voldeed. Op die manier was er op voorhand voldoende garantie voor een juiste uitkomst. Omdat de proefankers in het begin van de werken werden geïnstalleerd kwam de vooropgestelde planning van de plaatsing van de definitieve ankers niet in het gedrang.”

Het plaatsen van de proefankers gebeurde in juni en juli vorig jaar. Het beproeven van de ankers liep door tot eind september. Koen van der Eecken: “Op basis van de resultaten van de proeven kregen we officiële goedkeuring en bijgevolg groen licht voor de definitieve ankers. In maart van dit jaar zijn we dan beginnen boren en plaatsen, en eind mei werden de laatste ankers aangespannen en afgewerkt. In totaal gaat het om acht moten, met telkens tussen de 10 en 13 ankers. Onze werken zijn dus afgerond en gedurende een bepaalde periode zullen we de geplaatste ankerkrachtcellen nog monitoren. Tot aan het bouwverlof doen we wekelijkse metingen en daarna nog enige tijd een maandelijkse opvolging om te zien hoe de krachtontwikkeling zich gedraagt.”     

Ondanks de coronacrisis werd de voorbije maanden goed doorgewerkt aan de Halve Maandijk in Oostende.

 

Kwaliteit, veiligheid en planning

Voor SMET F&C paste dit project perfect in hun kraam. Koen van der Eecken: “Wat dit soort werken betreft, zijn we gerenommeerd. We hebben ook al met zwaardere ankers te maken gehad. Wat in dit project wel afweek van het normale was dat de ankers zeer steil geboord moesten worden, maar ook dat was niet meer dan een technisch aandachtspunt. De sterktes van SMET F&C situeren zich op het gebied van kwaliteit, veiligheid en planning. Ook dit project hebben we op een correcte en veilige manier kunnen uitvoeren, binnen de termijn en conform de afspraken. En natuurlijk met veel aandacht voor de coronamaatregelen. Wat dat betreft hebben we begin maart zeer snel gehandeld. Zo konden we de ankers nog net op tijd laten afkomen uit Italië.”

Nieuwe oeververdediging

Verder wordt momenteel ook hard gewerkt aan de nieuwe oeververdediging in het noordelijke deel. De aannemer is zowel van op land als van op het water  aan het werk . De nieuwe glooiing langs de vaargeul is ondertussen al goed zichtbaar. Alle grond tussen het nieuw talud en de huidige havengeul wordt daarvoor gefaseerd verwijderd, ook onder laag water. Verschillende zinkstukken werden ondertussen geplaatst. Hierna worden de berm en de deklaag van het nieuw talud geplaatst. Na aanleg van de zone evenwijdig aan de vaargeul, zal ook  de hoek van de nieuwe Halve Maan op een gelijkaardige manier aangelegd worden.

De verbreding van de havengeul maakt deel uit van het geïntegreerd plan kustverdediging en maritieme toegankelijkheid Oostende, ook het ‘openbare werken’ of OW-plan genoemd. Dat plan heeft als doel om Oostende te beschermen tegen overstromingen en wil tegelijk de economische positie van de haven versterken. De werken zijn in mei 2019 gestart en zullen een kleine twee jaar duren. De totale kostprijs bedraagt 22.670.000 euro (incl. btw). Er is een beperkte impact op de scheepvaart, de aannemer werkt zoveel mogelijk naast de huidige vaargeul.      

Tekst | DMOW en Niels Rouvrois Beeld | DMOW

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees meer over: DMOW , Jan De Nul-Soetaert , SMET F&C

GROND/WEG/WATERBOUW partners

naamloos-3-kopierenwaterlink_orig-kopieren