Cyclostrade, fietsostrade, fietssnelwegen, … Er zijn al vele namen voor het concept van een wandel- en fietsroute die de actieve weggebruiker een snelle en veilige verbinding bieden. Het fiets-GEN, het gewestelijk expresnet voor fietsers, zal de komende jaren verder ontwikkeld worden binnen Brussel, en Beliris draagt hier graag een steentje aan bij.
In dit kader lanceert Beliris vandaag de opdracht voor de studies van de technische haalbaarheid van onderdelen van drie routes: Dilbeek – Brussel, Leuven – Brussel en Brussel Noord – Anderlecht. Studiebureaus kunnen zich kandidaat stellen tot 24.09.2020 via e-Procurement.
Het studiebureau ontwikkelt een visie en identiteit voor de cyclostrade in dens stedelijk weefsel. Behalve de technische, juridische en financiële haalbaarheid, onderzoekt het studiebureau ook:
De studie leidt tot een de?nitief tracé, goedgekeurd door de verschillende stakeholders. Het budget, de planning, een risicoanalyse en een actieplan voor de bouw van de route worden opgesteld.
Dit eerste deel onderzoekt het potentieel van het uitbreiden van de Vlaamse fietssnelweg F3 van Leuven naar Brussel. Concreet wordt er gekeken naar een traject langs spoorlijn L36 tussen de Haachtsesteenweg en het station van Schaarbeek (ca. 3,8 km.)
Voorwaardelijk zal het traject tussen het station van Schaarbeek en de Kleine Ring worden onderzocht (ca 3.1 km).
Dit deel van de studie onderzoekt een mogelijke uitbreiding van fietssnelweg F2 Dilbeek-Brussel langs lijn L50, tussen het station van Jette (Heilig-Hartlaan), het Bockstaelplein en de Kerkeveldstraat. Een route van ca. 1,75 km.
Deze route bevat ook twee voorwaardelijke delen die nog moeten worden goedgekeurd door het Samenwerkingscomité:
Voor de derde route wordt een traject tussen het metrostation Jacques Brel (Birminghamstraat) en het oude station van Kuregem onder de loep genomen. Dit deel zou aansluiten op een reeds bestaand fiets- en wandelpad in het park aan de Belgicalaan en een toekomstig traject tussen de Masuistraat en het metrostation Jacques Brel.