Een belangrijke rol was ook weggelegd voor Ebema. De toonaangevende producent van hoogwaardige betonnen bestratingsmaterialen creëerde een opmerkelijk betonnen pad voor de heringerichte vijver en zorgde voor een echte eyecatcher met twee driedelige boomerangbanken.
Het Kapermolenpark vormt met haar 30 hectare de meest omvangrijke groene ruimte binnen de Hasseltse stadskern. Voor veel Hasselaren, jong en oud, is het hun groene plekje nabij het stadscentrum. De afgelopen jaren veranderden de rol en het uitzicht van het park ingrijpend. De grote diversiteit aan functies werkten vlot afzonderlijk, maar misten samenhang. Het ontwerp van BuroLandschap omvatte een volledige make-over van het bestaande park.
Een belangrijk element in dat ontwerp is de integratie van de Demer, die het park voorheen flankeerde en nu betrokken wordt in het park. De bestaande vijver werd hiervoor opgeschoven in oostelijke richting en de noordelijke oeverzone werd afgegraven om een natuurlijke verbinding met de Demer te creeren. Doorheen deze nieuwe waterrijke zone ligt een opmerkelijk wandelpad. “Zoals bij vele projecten in de openbare ruimte wordt de overweging gemaakt tussen prefabbeton of ter plaatste gestort beton”, vertelt Jo Timmers, account- en projectmanager bij Ebema. “Prefabbeton op maat is onze specialiteit en daarvoor werden twee unieke onderdelen weerhouden. Enerzijds het pad door de vijver en anderzijds twee bijzondere betonnen zitelementen op het centraal uitkijkpunt.”
Het wandelpad bestaat deels uit vloerplaten en deels uit holle prefabbakken. Jo Timmers: “Het is een rechtlijning pad dat zich 80 cm boven het normale peil van de Demer bevindt. Het begin van het pad heeft aan weerszijden vloerplaten uit industrieel glad beton, met een formaat van 250 cm op 250 cm. De platen zijn voorzien van een bezemveegstructuur voor antislipeffect. Waar de Demer effectief de vijver raakt gaat het pad van vloerplaten over in holle bakken, allemaal met dezelfde breedte (250 cm), maar telkens met een verschillende lengte. Dit zorgt voor een speelse afwisseling in formaten. De lengtes van de bakken variëren van 3 m tot 5 m.”
In totaal gaat het om 30 bakken die onderaan voorzien zijn van gaten. Die gaten voorkomen dat de bakken zich verplaatsen als ze onder water komen te staan wanneer de Demer stijgt. Naar het ontwerp van BuroLandschap werd er tussen iedere bak 6 cm ruimte gelaten. “Die opening laat toe dat het water vanuit de Demer gecontroleerd naar de vijver kan stromen. Ebema voorzag een minimale uitsparing op de kopse kanten en daartussen werden schotbalken gestoken. Die schotbalken kunnen verwijderd worden om het water door te laten en weer teruggeplaatst worden om een dam te creëren”, aldus Pieter Daenen van BuroLandschap.
Naast het verfijnde ontwerp en dito productie was uiteraard ook de plaatsing van het pad bepalend voor het eindresultaat. “Het was een uitdagend project, maar wel volledig op ons lijf geschreven”, vertelt Etienne Noben van Martens Wegenbouw. “De plaatsing van de bakken op zich was eigenlijk vrij eenvoudig. Eerst werd een betonnen dek gegoten in de grond en daarop werden de elementen geplaatst. Omwille van het zware gewicht werd een telescoopkraan ingezet. Via het oude fietspad naast de Demer konden we een oplegger met de betonnen elementen tot binnen bereik van de kraan brengen. Een juiste maatvoering was absoluut cruciaal voor de plaatsing en wat dat betreft heeft Ebema uitstekend werk geleverd. Uit ervaring weten we dat kwaliteit gegarandeerd is bij Ebema en dat leverde ons ook in dit project tijdwinst op.”
Met twee betonnen zitelementen op het centraal uitkijkpunt zet Ebema ook zijn status als straatmeubilairfabrikant in de kijker. Het uitkijkpunt ligt ongeveer een vijftal meter boven het huidige maaiveld en biedt op de top mooie vergezichten. Jo Timmers: “Het betreft twee elementen in de vorm van een boomerang. De twee zitbanken bestaan telkens uit drie betonnen delen, zijn uitgevoerd in gepolijst architectonisch beton en hebben een totale overspanning van 8 m, goed voor een gewicht van 8,5 ton per bank.”
Zowel op prefabmaatwerk – zoals het vijverpad – als op gepolijst architectonisch beton zet Ebema momenteel zeer sterk in. “Zo investeerden we recent nog in een state of the art polijst- en freesmachine. Het project Kapermolenpark is in ieder geval een zeer mooie referentie voor ons. Het pad door de vijver toont aan dat ook industrieel glad beton zich perfect leent voor de openbare ruimte en dat het niet altijd architectonisch moet zijn”, besluit Jo Timmers.