Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Optimaal regenwater­management op nieuwe site Facq in Merelbeke

Optimaal regenwater­management op nieuwe site Facq in Merelbeke

Langs de E40 in Merelbeke bouwt Facq een indrukwekkende nieuwbouw. Het gebouw zal een distributiecentrum van 15.000 m², een sanicenter van 3.000 m², een showroom van 3.000 m² en kantoren van 2.500 m² huisvesten. Voor het regenwatermanagement gingen hoofdaannemer Verelst Industriebouw en onderaannemer Maenhaut Wim bvba in zee met leveranciers Isofaq en Riopro. Het transport, de reiniging, buffering en vertraagde afvoer van regenwater gebeurt met de kwaliteitsproducten van Fränkische en Stradal.

De nieuwbouw van Facq in Merelbeke, naar een ontwerp van architect Gérard Courtoy, zal met zijn voorgevel van bijna 300 meter lang een echte eyecatcher zijn langs de E40. Met deze investering wil Facq de professionele distributiesector voor sanitair en verwarming in de kijker zetten, die dagelijks zeer belangrijk blijft in de vastgoedsector met het oog op comfort, ecologie en economie. De werken zijn gestart in 2018 en tegen het einde van dit jaar moet het operationeel gedeelte klaar zijn.  

Het regenwatermanagement op de site werd uitgewerkt door Gérard Courtoy en Riopro. “We hebben ons hierbij gebaseerd op de vierledige filosofie van Fränkische: transport van regenwater, reiniging om vervuiling eruit te filteren, buffering van regenwater en vertraagde afvoer”, legt Jurgen Sermijn, zaakvoerder van Riopro, uit. De grond-, riolerings- en omgevingswerken worden uitgevoerd door de firma Maenhaut Wim bvba uit Aalter. 

Esthetische afvoergoten
De opvang van het regenwater van de wegenis wordt gerealiseerd met de zelfdragende afvoergoten van Stradal. Een HRI-goot met een breedte en hoogte van 40 cm wordt omwille van zijn grote afvoercapaciteit en belastend vermogen ingezet voor de laad- en loskade. “Door de hoge inbouw is men erin geslaagd dit water gravitair af te voeren terwijl met een klassiek systeem zou moeten gepompt worden”, aldus Fredrick Steven van Maenhaut Wim bvba. Voor de parkings werd omwille van zijn esthetische rooster en hoog belastend vermogen (D400) gekozen voor de kleinere broer Urban-I met een breedte van 15 cm.  

Facq

De geïntegreerde QuadroControl-putten zorgen ervoor dat het buffersysteem te allen tijde inspecteerbaar en reinigbaar is.

De zelfdragende afvoergoten type I van Stradal worden geproduceerd in een hoogwaardig gewapend beton. Door de sterkte van de afvoergoot is er bij installatie geen zijdelingse betonomhulling nodig zoals bij de klassieke goten in polyesterbeton en glasvezelbeton (type M). “Dat resulteert in een eenvoudige plaatsing op de werf”, vertelt Fredrick Steven. “Het is minder arbeidsintensief aangezien er minder betonwerk bij komt kijken. Bovendien is er minder kans op fouten bij de plaatsing. Bij een type I-goot wordt de kwaliteit gegarandeerd door de fabrikant, terwijl een type M-goot gewoon een verloren bekisting is. Daar komt nog bij dat Stradal een uitgebreid gamma aan esthetische roosters aanbiedt.” 

Hoogwaardig transport en voorzuivering
Het transport van het regenwater wordt gerealiseerd met het duurzaam AquaPipe-systeem van Fränkische in HDPE met geïntegreerde Aqua Traffic Control-putten. Voor de voorzuivering van het afstromend regenwater van de laad- en loskade werd gekozen voor de SediPipe L van Fränkische. De SediPipe is een voorzuivering die zeer fijne deeltjes uit het regenwater haalt. “Schadelijke stoffen die door stromend regenwater meespoelen, zijn hoofdzakelijk gekoppeld aan die kleine deeltjes. Zonder voorzuivering komt deze vervuiling in het grondwater of oppervlaktewater terecht”, legt Gregory Quaegebeur, zaakvoerder van Isofaq, uit. 

Facq

Het robuuste Rigofill Inspect-systeem van Fränkische wordt al meer dan tien jaar wereldwijd toegepast voor de buffering van regenwater.

De SediPipe gebruikt de zwaartekracht om de fijne deeltjes te scheiden. Het sediment verzamelt zich in het onderste gedeelte van de SediPipe. De stromingsremmer verhindert dat het sediment opnieuw wordt gemobiliseerd. “De combinatie van verwijdering van fijne delen aan een zeer hoog rendement inclusief microvervuiling, gecombineerd met het grote bergingsvolume voor terughouding van lichte vloeistoffen bij calamiteiten, is uniek”, stelt Gregory Quaegebeur. “Daarmee kan de SediPipe effectief worden ingezet als voorzuivering voor infiltratiesystemen alsook als ‘stand-alone’ voor lozing op oppervlaktewater. De voordelen voor de aannemer liggen in een snelle en eenvoudige installatie. Voor de eindgebruiker zijn de voordelen dan weer de combinatie van het hoge reinigingsrendement voor grote oppervlakten, gecombineerd met makkelijk en snel onderhoud.”

Buffering
Voor de buffering van het regenwater dat op de site valt, werden vijf bufferbekkens met een totaal volume van 684 m3 geplaatst. De bufferbekkens werden ondergronds geplaatst zodat optimaal wordt gebruikgemaakt van de oppervlakte die als parking kan dienen. “Het robuuste Rigofill Inspect-systeem van Fränkische wordt al meer dan tien jaar wereldwijd toegepast. De 60T-kratten kunnen onder de wegenis geplaatst worden. De geïntegreerde QuadroControl-putten zorgen ervoor dat het systeem te allen tijde inspecteerbaar en reinigbaar is. Deze buffers lopen vertraagd leeg naar een grachtenstelsel met twee wervelventielen van 5,55 l/s en 39,65 l/s. Deze wervelventielen worden ingebouwd in een QuadroLimit-put en worden in het krattensysteem ingebouwd”, besluit Jurgen Sermijn.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details