p1030354-kopieren

Het impregneren gebeurde met een omgebouwde landbouwsproeimachine.

02:24
16-07-2020

Optimale bescherming voor 80.000 m² nieuwe betonverharding op Brussels Airport

In opdracht van Brussels Airport Company werd de verouderde verharding op apron 9, de standplaatsen voor cargovliegtuigen, volledig vernieuwd inclusief fundering en onderfundering. Goed voor maar liefst 80.000 m² nieuwe beton. Voor de afwerking en impregnering van de hele oppervlakte sloegen boor- en zaagwerkenspecialist Zabo en producent van bouwchemische producten Rewah de handen in elkaar.

Wegenbouwer Colas leidde als hoofdaannemer de werken. Voor de plaatsing van de wapeningsstaven – ongeveer 15.000 stuks – en deuvels deed Colas een beroep op Zabo. De gaten werden met perslucht geboord, met behulp van een 5-koppige volautomatische machine. “Hiermee kunnen we rendementen halen van meer dan 1.000 ankers per dag”, verduidelijkt David Clinckemaillie, zaakvoerder bij Zabo. “Indien trillingvrij moet geboord worden en er niet met percussie mag gewerkt worden, hebben wij onze automatische diamantboormachines ter beschikking. Voor ditzelfde project heeft de hoofdaannemer ons ook de impregnatie van de nieuwe betonoppervlakte toevertrouwd.”

Voor die impregnatie van het beton kwam Zabo in contact met Rewah, producent van bouwchemische producten voor onder andere betonbouw én al jaar en dag betrokken bij projecten op de luchthaven van Zaventem. “Terwijl we met Colas al verschillende keren samenwerkten, was dit project onze eerste kennismaking met Zabo”, vertelt Herwig Stroobant, hoofdvertegenwoordiger bij Rewah. “Wij als producent en leverancier en zij als uitvoerder. En Brussels Airport is zeker geen onbekend terrein voor ons. Al sinds de jaren tachtig is Rewah op de luchthaven actief voor de nabehandeling van het beton. Een belangrijk proces binnen de aanleg of renovatie aangezien de oppervlakte bestand moet zijn tegen onder andere dooizouten en agressieve de-icing producten.”

In opdracht van Brussels Airport Company werd de verouderde verharding op apron 9, de standplaatsen voor cargovliegtuigen, volledig vernieuwd inclusief fundering en onderfundering.

 

Tweeledige behandeling

Na de plaatsing van het beton volgt een tweeledige behandeling. Om te verhinderen dat het beton vroegtijdig uitdroogt en scheurt, wordt het oppervlak eerst behandeld met een watergedragen curing op basis van paraffine. Die curing controleert de snelle verdamping waardoor scheurvorming wordt vermeden. Zodra het beton voldoende is uitgedroogd, wordt de curing weer verwijderd. David Clinckemaillie: “De curing moet meteen na het storten aangebracht worden. Dit valt dus nog onder de taken van de hoofdaannemer. Na het verwijderen van de curing begon Zabo met het verdeuvelen en uiteindelijk ook het impregneren van de oppervlakte.”

Voor de impregnatie werd gekozen voor Indusil SRM, een impregnatiesysteem speciaal ontworpen voor de bescherming tegen alle weers­invloeden en atmosferische of verontreinigde elementen. Indusil SRM beschermt na polymerisatie het beton tegen de meeste uiteenlopende dooizouten en de-icing zoals chloriden, nitrieten, metaboraten, ureum, glycolen … Het product fixeert zich in de poriën en polymeriseert er tot een waterkerende laag, zonder de waterdampdoorlaatbaarheid nadelig te beïnvloeden. Herwig Stroobant: “SRM staat voor salt resistant modification. Het is een product dat ook veel in de wegenbouw wordt toegepast. Willemen Infra en Stadsbader zijn maar enkele referenties op dat vlak. Het toepassen van Indusil SRM is de laatste stap in het proces. Ook bij dit project, waar Zabo het product toepaste na alle slijpwerken en het aanbrengen van de wegmarkeringen. Rewah zorgde voor een correcte levering en kwalitatieve opvolging.”

Na de plaatsing van het beton volgde een tweeledige behandeling.

 

Vruchtbare samenwerking

“Voor ons was dit een eerste kennismaking met zowel het product als met Rewah”, gaat David Clinckemaillie verder. “En we zijn zeer tevreden over de ondersteuning die we kregen. Het project was best uitdagend gezien de grote omvang, maar het impregneren verliep zeer vlot. En snel, met dank aan een omgebouwde landbouwsproeimachine die we in samenwerking met een sproeidealer hebben ontwikkeld. Die focus op innovatie in combinatie met een snelle en toch zeer kwalitatieve manier van werken, maken van Zabo de ideale partner voor dergelijke projecten.”

Ook Rewah blikt tevreden terug op de samenwerking. “Als alle klanten dezelfde attitude zouden hebben als Zabo, dan zou ik zeer tevreden zijn”, is Herwig Stroobant lovend. “Een woord is een woord en daar houden wij van. Rewah is een relatief klein bedrijf, maar in die kleine ploeg ligt net onze sterkte. We zijn enorm flexibel en kunnen snel inspelen op vragen van klanten. Omdat we de productie in huis hebben, kunnen we à la carte produceren en vlot schakelen van het ene product naar het andere. Dit maakt van Rewah ook voor grote projecten als deze een interessante speler.”      

Tekst | Niels Rouvrois Beeld | Rewah

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen

Lees meer over: Brussels Airport Company , Rewah

GROND/WEG/WATERBOUW partners

dscn1678-kopierenstudiovision_ebema_200114_turnova_hr_02_sv5_3464-kopieren