Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Tunneling & Bruggenbouw

Optimale brandbescherming voor Kennedytunnel

kennedytunnel-2022-(37)
Voor de expertise en levering van de nieuwe brandwerende panelen werd een beroep gedaan op Promat, expert in passieve brandbescherming.

Tekst | Niels Rouvrois

Beeld | Promat

20 januari 2023 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Op 21 augustus startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de vernieuwing van de brandwerende bekleding van de wanden in de Kennedytunnel (R1) in Antwerpen. Ook de verlichting wordt aangepakt. Zo komt er een volledig nieuwe led-installatie met intelligente sturing. Voor de expertise en levering van de nieuwe brandwerende panelen werd een beroep gedaan op Promat, expert in passieve brandbescherming. “Met ons benchmarkproduct PROMATECT®-H kunnen we perfect aan de hoge veiligheidseisen binnen dit project voldoen”, aldus Bernard Boeckx, regional tunnel manager bij Promat.

Om zeker te zijn van de juiste keuze brandwerende panelen, werd er in de aanbesteding geëist om in de tunnel een brandproef te doen.

Promat profileert zich wereldwijd als premiummerk voor passieve brandbescherming. Een compleet assortiment gecertificeerde en geteste producten en systemen garanderen een 100 % betrouwbare brandveiligheidsoplossing voor de realisatie van ieder bouwproject. En dat geldt ook bij de renovatiewerken aan de Kennedytunnel, waar Promat zich opwerpt als brandbeschermingsexpert. Bernard Boeckx : “De Kennedytunnel is een zeer drukke maar ook oude tunnel op het vlak van verlichting en brandbescherming. Omdat de tunnel ook deel uitmaakt van het Trans-European Road Network (TERN), moet er aan bepaalde hoge Europese veiligheidseisen worden voldaan. Daarom wordt er nu werk gemaakt van een nieuwe verlichting en brandbescherming, onder leiding van hoofdaannemer Antwerpse Bouwwerken.”

Het einde van de werken is voorzien medio 2023. In een eerste fase wordt gewerkt in de richting van Gent. In januari 2023 wordt gewisseld en is de tunnelkoker richting Nederland aan de beurt. De nachtelijke sluitingen, telkens van 21u tot 5u, vinden plaats op zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. De tunnelkoker waarin gewerkt wordt is dan afgesloten. Het verkeer wordt door de andere tunnelkoker geleid, waardoor er daar in elke richting slechts één rijstrook beschikbaar is.

Indrukwekkende brandproef

Om zeker te zijn van de juiste keuze brandwerende panelen, werd er in de aanbesteding geëist om in de tunnel een brandproef te doen, uitgevoerd door Efectis. Bernard Boeckx: “Onze producten zijn uiteraard uitvoerig getest in labo’s, maar hier kwam de vraag om ook in de echte omgeving een brandproef te doen. Een oppervlakte van 1,5mx1,5m werd bekleed met de gekozen brandwerende panelen en vervolgens door middel van een mobiele testoven onderworpen aan een brand van 1.300 graden Celsius. Uiteraard zorgen wij op voorhand al voor de nodige berekeningen en bepalen we gedetailleerd welke plaat met welke dikte geschikt is voor toepassing in dit project. We zijn dan ook vrij gerust dat onze keuze de brandproef zal doorstaan. Deze extra maatregel toont wel aan dat opdrachtgever Agentschap Wegen & Verkeer niet over één nacht eis gegaan is wat veiligheid betreft.”

Een klein paneel werd geïnstalleerd en vervolgens door middel van een mobiele testoven onderworpen aan een brand van 1.300 graden Celsius.

PROMATECT®-H

De keuze viel op PROMATECT®-H, de gekende onbrandbare (brandreactieklasse A1) stoomverharde calciumsilicaatplaat. Bernard Boeckx: “PROMATECT®-H heeft doorheen de jaren zijn strepen verdiend en geldt als een betrouwbaar benchmark in de sector. De platen in dit project hebben een dikte van 27.5 mm en zijn vervaardigd in Kapelle-op-den-Bos, op amper 30 km van de werf, wat ook een voordeel is. Na plaatsing worden de wanden geverfd met silicaatverf. Enerzijds om esthetische redenen en anderzijds voor reflectie van de verlichting, zodat er minder licht en dus minder verbruik nodig is. Er worden in dit project ook dekkingstrips gebruikt zodat ook ter hoogte van de voegen de bescherming optimaal gegarandeerd kan worden. In totaal betreft het zo’n 14.000 m² wandbescherming. De levering en plaatsing verlopen vrij vlot. De stockageruimte is beperkt dus we zorgen steeds voor kleinere leveringen, en steevast ’s nachts. Zelf ga ik regelmatig ter plaatse om de detailleringen en de aansluiting met het plafond te controleren. Het is belangrijk om tijdens de werken toch voeling met de werf te houden.”

Op 21 augustus startte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) met de vernieuwing van de brandwering in de Kennedytunnel (R1) in Antwerpen.

Voortraject

Na een korte pauze in de tweede helft van december gaat het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf zondag 15 januari voort met de nachtelijke sluitingen. Er is in het voorjaar van 2023 ook een tweede weekendsluiting (onder voorbehoud) gepland voor het eerste weekend van mei: van vrijdagavond 5 tot en met maandagochtend 8 mei 2023. “Wanneer de werken afgerond zijn, zullen de lopers van Antwerp 10 Miles vanaf dan door een visueel totaal andere tunnel lopen. De meerwaarde van Promat als partner in dergelijke project zit uiteraard in onze ruime ervaring en productkennis. Daardoor kunnen we al in de voorbereidende fase het juiste product voorstellen en blijft de testperiode zo kort mogelijk. In dat voortraject onderscheiden wij ons zeker van de concurrentie”, besluit Bernard Boeckx.     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Olivia Castelein

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details