Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Parkeerplaatsen aan Gedempte Zuiderdokken verhuizen ondergronds 
Om plaats te maken voor een park, verhuizen de parkeerplaatsen op de Gedempte Zuiderdokken ondergronds. De eerste parking Steendok is zonet voltooid.

Parkeerplaatsen aan Gedempte Zuiderdokken verhuizen ondergronds 

De eerste ondergrondse parking Steendok is zonet voltooid door Van Laere. Meteen daarna is parking Kooldok aan de beurt. Beide parkings worden gebouwd tussen de bestaande dokranden. Een uitdaging die Van Laere graag aangaat.

Het Zuid in Antwerpen is vandaag een toonaangevende wijk, terwijl we de Gedempte Zuiderdokken vooral kennen als een grijs parkeerplein. Daar zal Dok Zuid definitief verandering in brengen. Om het park te kunnen realiseren, is het eerste werk het ondergronds brengen van de parkings. Deze komen exact binnen de dokranden van het vroegere Kooldok en Steendok te liggen. Samen bieden ze zo’n 2000 parkeerplaatsen voor auto’s en zo’n 300 voor fietsen. De bovenste 1,5 m van de dokken zijn met het dempen afgebroken maar de overige delen zijn goed bewaard en zullen ook vanuit de eerste verdieping van de parkings terug zichtbaar worden.

De eerste parking, Parking Steendok, is in december officieel geopend. Van Laere ging al van start met de voorbereidende werken in november 2017   – in opdracht van uitbater Q-Park Belgium nv –  maar het project liep vertraging op door een juridisch geschil met de buurtbewoners over het ontwerp. In december vorig jaar kon Van Laere terug aan de slag en ondanks een tijdelijke onderbreking door corona in het voorjaar, kon de bouwfirma de eerste parking nog voor het einde van het jaar voltooien. Aansluitend start Van Laere met de bouw van parking Kooldok, die in het voorjaar van 2022 klaar zal zijn.

De oude dokmuren blijven zichtbaar op verdieping -1.

Oude dokken

De parkings tellen elk vier verdiepingen onder de grond en zijn uitgevoerd in prefabbeton. De situering binnen de bestaande dokranden bracht de nodige uitdagingen met zich mee. “Bij het dempen in 1969 zijn de oude dokken opgespoten met zand en is de oude dokbodem niet opgebaggerd. Ook de dekstenen die destijds op de kaaimuren lagen, zijn in de oude dokken terechtgekomen. Dit dienden we allemaal uit te graven alvorens we onze bouwkuip konden aanleggen”, vertelt Thomas Quirynen, projectleider bij Van Laere.

Slibwanden

Het parkeergebouw komt in een gesloten bouwput door middel van slibwanden en een structuur in prefabbeton. Thomas Quirynen: “De aanzet van de slibwanden start op verdieping -1 zodat de oude dokmuren zichtbaar zouden zijn op deze verdieping. De slibwanden lopen door tot in de Boomse klei om als het ware een ‘waterdichte doos’ te creëren. Op bepaalde plaatsen – met name daar waar de traphallen komen – gaan de slibwanden door de dokmuren dus op die locaties hebben we de dokmuren moeten uitbreken. Eens de slibwanden klaar waren, konden we verder uitgraven om de trekankers uit te voeren die de slibwanden stabiel houden. Van zodra we op diepte waren, hebben we de funderingsstroken gerealiseerd waarop het ganse gebouw rust. Daarna konden we starten met het opbouwen van de prefabstructuur naar boven toe.” 

Om een tweede rij dieper liggende ankers en de daarmee gepaard gaande zwaardere bemaling te vermijden, diende op verdieping -4 een grondpakket tijdelijk te blijven liggen als bijkomende steun voor de slibwanden en dit tot zolang de druklagen van de vloeren niet gestort waren. Bijgevolg kon deze grond pas verwijderd worden eens de prefabstructuur opgebouwd was. Dat realiseerde Van Laere door de grond via twee openingen vanop het maaiveld uit te scheppen met behulp van kranen met een aangepaste graafarm. 

De parking telt vier verdiepingen onder de grond en is uitgevoerd in prefabbeton.

Unieke dakconstructie

Van Laere voerde tevens het eigenlijke parkeergebouw uit in prefabbeton en installeerde de technieken. “Bijzonder hier was dat we niet konden werken met een klassiek welfsel voor de dakconstructie omdat de draagkracht niet voldoende was voor het park dat erboven zal komen te liggen. Daar hebben we een speciaal type ligger voor uitgedacht, die is geproduceerd door onze partner in prefabbeton Ergon. De ligger kan de zware grondlast gemakkelijk aan, zelfs met overspanningen tot 15 m”, aldus Thomas Quirynen.

Ruime ervaring

“De combinatie van civiele werken met afwerking en technieken maakt dit een zeer boeiend project om aan mee te werken. Dankzij onze gedreven medewerkers en ruime ervaring in het bouwen van ondergrondse parkings hebben we de eerste fase van dit project met succes kunnen afronden”, besluit een tevreden projectleider. Op naar de volgende parking!     


"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details