Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Passerelle Schijnpoort brengt voetgangers makkelijker bij Sportpaleis

Passerelle Schijnpoort brengt voetgangers makkelijker bij Sportpaleis

Wie al eens een concert meepikt in het Sportpaleis of de Lotto Arena, kent het maar al te goed: de drukte, file en verkeerschaos op het nabijgelegen Schijnpoortkruispunt zorgen altijd voor een hoop stress. Met de nieuwe passerelle wil de stad Antwerpen er voetgangers en autoverkeer scheiden en zo de site veiliger en efficiënter maken. Begin januari plaatsten de aannemers de brugdelen, tegen het paasverlof zouden alle werken afgerond moeten zijn. “Zo is er al tijdens de werken aan de Oosterweelverbinding een veilige verbinding voor voetgangers naar het Sportpaleis mogelijk, los van de drukke kruispunten”, zegt Maurits Van Hoorde, projectleider bij Franki Construct.

Het Schijnpoortkruispunt is vandaag een zeer drukke verkeersknoop, waar zowel autoverkeer, openbaar vervoer, fietsers als voetgangers gebruik van maken. De passerelle over de Schijnpoortweg zorgt ervoor dat zwakke weggebruikers veilig de oversteek kunnen maken naar de evenementzalen buiten de ring. Het project maakt de parking aan Park Spoor Oost ook beter toegankelijk.

Leefbaarheid verhogen

Het project is niet alleen goed nieuws voor de bezoekers van de evenementen. De omgeving van het Sportpaleis en het Lobroekdok zal de komende jaren een metamorfose ondergaan met de realisatie van Ringpark Lobroekdok en Ringpark het Schijn, na de afbraak van het snelwegviaduct van Merksem. De aanleg van nieuwe parken, ruimte voor sport en recreatie, en mooie fiets- en voetgangersverbindingen moet de leefbaarheid van de omliggende wijken verbeteren. Door de oversteek nu al te realiseren, voorafgaand aan de Oosterweelwerken, beperkt de stad Antwerpen de verkeershinder en blijft er tijdens die werken vlot verkeer mogelijk over de Singel.

bd-deel-2b_300dpi-kopieren

Maurits Van Hoorde: “We kregen een venster van 60 uur van de stad, van donderdag- tot zondagavond. Zulke hijsoperaties zijn immers gevoelig aan de weersomstandigheden.”

 

Die passerelle komt er dus al vóór het Oosterweelproject, die de  verkeersknoop aan het Sportpaleis al voor een deel ontwart. Op de op- en afritten na komt alles in een tunnel of een sleuf, waardoor de impact op de omgeving verkleint. In de plaats komt een eenvoudige aansluiting, met op- en afritten in de twee rijrichtingen aan het Sportpaleis en aan het waterzuiveringsstation. Zo komt het verkeer sneller op de snelweg en vermindert ook het sluip- en vrachtverkeer in Deurne-Noord, Luchtbal en Merksem.

Fietsbrug

Wanneer die werken zijn afgerond, start een nieuw project om de passerelle over de snelweg te trekken. Fietsers zullen via de fietsbrug op het Ringfietspad veilig kunnen doorfietsen langs het Sportpaleis tot aan de nieuwe fietsbrug IJzerlaan over het Albertkanaal. De passerelle en de fietsbrug worden dan met elkaar verbonden ter hoogte van het stedelijke plein aan het Sportpaleis. Via een lus of twee trappen geraken fietsers vanaf de passerelle of fietsbrug op de begane grond.

Hijsoperatie begin januari

Franki Construct is de aannemer voor dit project en zorgde het afgelopen jaar voor de fundering en constructie van de stalen brugdelen. In oktober 2018 startte het bedrijf met de funderingswerken en met de bouw van het bruggenhoofd aan de kant van Spoor Oost. Nadien volgde de bouw van de brugpijlers aan de kant van het waterzuiveringsstation en het Lobroekdok.

Begin januari zette het bedrijf alle brugdelen van de toekomstige passerelle aan Schijnpoort op hun plaats. De spectaculaire werken werden gevolgd door heel wat kijklustigen. Vanaf Spoor Oost zagen ze hoe twee grote kranen met een hefvermogen van 500 ton de brugdelen op de brugpijlers plaatsten. Een team van ongeveer 40 mensen werkten dag en nacht aan de huzarenklus.

“Kruispunt vroegtijdig vrijgegeven”

“Maar dat verliep vlotter dan verwacht”, zegt Maurits Van Hoorde. “We kregen een venster van 60 uur van de stad, van donderdag- tot zondagavond. Dat leek krap in de planning, en we nemen natuurlijk altijd een veiligheidsmarge. Zulke hijsoperaties zijn immers gevoelig aan de weersomstandigheden. Bij sterke wind hadden we de plaatsing bijvoorbeeld een paar uur moeten staken. Maar de uitvoering verliep dermate vlot dat we het kruispunt 24 uur op voorhand konden vrijgeven voor het verkeer. Daarvoor heb je ook een goede samenwerking nodig met de stadsdiensten, natuurlijk. In het algemeen kan je trouwens stellen dat dit project vlot verliep dankzij de goede samenwerking met de stad Antwerpen.”

burg-gelegd-2_300dpi-kopieren

De passerelle over de Schijnpoortweg zorgt ervoor dat zwakke weggebruikers veilig de oversteek kunnen maken naar de evenementzalen buiten de ring.

 

650 ton

Franki Construct coördineerde het project ook en besteedde de productie van de brugdelen uit aan staalconstructeur Almex. Het bedrijf uit Essen is gespecialiseerd in burgerlijke bouwkunde en levert allerhande metaalconstructies voor onder andere spoorweginfrastructuur, bruggen en wegen, en utiliteitsbouw. Almex kwam al bij verschillende projecten in actie voor Franki en werkte ook de voorbije maanden aan het project op een site vlakbij het Schijnpoortkruispunt. Gert Neelen, eigenaar van Almex: “Wij zijn verantwoordelijk voor alle onderdelen boven de fundering. Dat betekent productie, montage en detailengineering van zes brugdelen van in totaal 650 ton. De verlichting van de passerelle verwerkten we in de balustrade van de brug. Ook de verkeerslichten op de Noordersingel aan het kruispunt met de Schijnpoortweg zijn mee verwerkt in het ontwerp. Nu de voorlopige montage is afgerond, moeten we de delen nog aan elkaar lassen en borstweringen plaatsen.”

Bouwsite onder de brug

Op logistiek vlak was dit project een uitdaging. Het oorspronkelijke idee – vervoer via het water – bleek niet mogelijk. “Initieel wilden we de brug samenbouwen in zes delen, om ze dan per ponton aan te voeren”, legt Neelen uit. “De kade van het Lobroekdok vlakbij liet dat echter niet toe. De effluentkoker die daar in de grond ligt, maakte het onmogelijk om de brug met de telescoopkraan te lossen of het gevaarte van het ponton af te rijden. Dat was een streep door de rekening, maar met de bouwpartners vonden we een goede oplossing: een site onder de ringbrug vlakbij. Daar hebben we die zes brugdelen gebouwd, waarna we ze in het plaatsingsweekend tot aan het kruispunt vlakbij reden.”    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details