Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Passie voor riolering
Voor de verkaveling koos men voor poreuze beton

Passie voor riolering

De aanleg van een goede riolering is een belangrijke basisvoorwaarde. In deze sector moet men met heel wat regels en factoren rekening houden, veelal omwille van milieuoverwegingen. In het kader van het dossier waterbeheer bezocht BETON – het tweetalige magazine van FEBE – de werf in de Harpstraat in Koersel-Beringen.

Tekst | Febe / Niels Rouvrois  Beeld | FEBE

Waar nu een bedrijvige werf ligt, lag tot enkele jaren geleden een bijzonder desolaat terrein, toen het gemeentehuis van Koersel leeg kwam te staan. De Stad Beringen zag potentieel in het gebied en liet een masterplan uitwerken. De Academie voor Muziek, Woord en Dans nam haar intrek in het leegstaande administratieve pand. Een nieuwbouw voorziet in de uitbreiding van een aantal publieke diensten. Tegenover het zogenaamde Academiepark is de eerder aangelegde Harpstraat verder doorgetrokken en werd de riolering aangelegd voor een woonwijk met acht appartementen en zes woningen.

De ontwerpplannen in 2D zijn rechtstreeks zichtbaar op het scherm in de kraan

“Het gaat om een gescheiden riolering voor de volledige verkaveling”, vertelt Bart Van Genechten, medezaakvoerder van V&V Infra. Bart Van Genechten nam samen met Kristof Van Herck de operationele leiding op: “Terwijl ik me meer toelegde op het bedrijfsbureau en de calculatie, nam Kristof voornamelijk het uitvoerende aspect voor zijn rekening. Maar we willen die rollen ook niet strikt afbakenen en springen in voor elkaar waar nodig.” Het was Van Herck die V&V Infra negen jaar geleden oprichtte, samen met Vandebos Bouwonderneming uit Alken. Het bedrijf groeide snel en intussen werkt V&V Infra met 26 bediendes en een stevige ploeg van onderaannemers.

Precisie

Als troef voor een goede rioleringsaanleg, gelooft V&V Infra in precisie. Bart Van Genechten: “Een goede aanleg van een rioleringsproject begint bij precies meten.” Dat een goede voorbereiding onontbeerlijk is, hangt ongetwijfeld samen met het feit dat de digitalisering ook in de rioleringssector om de hoek komt kijken. Van Genechten: “Klopt, het is een uitdaging, maar het vereenvoudigt ons werk wel enigszins. Zo hebben we vier kranen die met machinesturing zijn uitgerust en we vinden het belangrijk om goed mee te zijn in het 3D-gebeuren. Op basis van de ontwerpplannen stellen wij een 3D-plan op, laten we dit goedkeuren door het bestuur en laden we dit op in de box van de kraan. Op het systeem zie je op het scherm waar onderfundering ligt en wat we kunnen uitgraven. Je ziet op je plan waar je staat, waar je graaft, waar je rooilijn ligt. Je ziet zelfs je boordstenen liggen. Vanuit het computermodel kunnen we de sleuf voor de riolering direct op hoogte trekken.”

Poreus

“In de Harpstraat in Koersel-Beringen is niet de hele riolering is hier van beton”, legt Van Genechten uit. “Maar voor de hemelwaterafvoer werd gekozen voor poreuze betonbuizen (van Tubobel nv, red.). Zo kan een combinatie van infiltratie in de grond en lozing bewerkstelligd worden. Achteraan de riolering is ook een wadi voorzien, waar het overtollige water kan verzameld worden.” Dat er gekozen werd voor poreuze rioleringsbuizen van 800 mm worden aangelegd, is geen beslissing van V&V Infra zelf. Bart Van Genechten: “Fluvius doet eerst een grondonderzoek en beslist op basis daarvan wat er moet gelegd worden. In Vlaanderen en Wallonië moeten afvalwater en regenwater gescheiden afgevoerd worden bij nieuwbouw of bij een vernieuwde riolering. Regenwater (RWA) mag dan niet in het afvalwaterriool (DWA) terechtkomen. Voor het regenwater zijn verschillende mogelijkheden. Zo kan dit hergebruikt worden, geïnfiltreerd worden in de grond, tijdelijk worden opgeslagen of geloosd worden via de regenwaterafvoer.”

“De grootste aandacht vraagt het juist positioneren van de buis, zodat die goed aansluit op de put waar die heen leidt.”

“Beton is een prettig product om mee te werken”, vervolgt de werfleider. “De grootste aandacht vraagt het juist positioneren van de buis, zodat die goed aansluit op de put waar die heen leidt. Maar onze kraanmachinisten hebben een pak ervaring. Het grote voordeel voor mij is dat beton tegen een stootje kan. Andere materialen worden bij het aanpikken of manipuleren soms snel beschadigd.”

Complexiteit

De werf in de Harpstraat maakt eens te meer duidelijk dat rioleringsaanleg en wegeniswerken een steeds complexere aangelegenheid worden. “Er zijn ook steeds meer mensen nodig per project. Het werk blijft soortgelijk, maar de administratieve opvolging stelt steeds meer eisen. De riolering wordt geplaatst, maar tegelijk ben je ook bezig met de signalisatievergunning en werkvergaderingen, de sloopopvolging en grondverzetregeling, de uitvoering en de werfopvolging. Je dient ook asbuiltgegevens op te maken, zoals de huisaansluitingsfiches. Een boeiende sector hoor”, besluit Bart Van Genechten.

Dit artikel verscheen eerder in tijdschrift BETON van FEBE, nr. 247     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details