TUC RAIL nv
02:29
12-11-2018

Polyvalente ingenieurs gezocht voor realisatie van grote spoorwegprojecten

Met grote projecten zoals het Gewestelijk ExpresNet (GEN), de Diabolo-verbinding en de Liefkenshoekspoortunnel kan TUC RAIL nv een indrukwekkend palmares voorleggen. Toch vinden te weinig werkzoekende ingenieurs hun weg naar het hoofdkwartier aan het Brusselse Zuidstation. Onbekend is onbemind, klinkt het bij TUC RAIL. Nochtans heeft het engineeringbureau een brede waaier aan technische jobs te bieden in alle mogelijke disciplines, van spoortechniek over signalisatie tot burgerlijke bouwkunde. Met een nieuwe organisatiestructuur wil TUC RAIL de komende jaren nog sterker inzetten op kennisuitbreiding en innovatie. 

TUC RAIL is een engineering- en projectmanagementbureau dat gespecialiseerd is in spoorwegtechnologie. De nv TUC RAIL werd in 1992 opgericht, eerst als tijdelijk studiebureau voor de realisatie van het HST-net. Vandaag is TUC RAIL een permanent studiebureau, met de Belgische spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel als meerderheidsaandeelhouder, dat op verschillende domeinen blijk heeft gegeven van een grote knowhow binnen het spoorweggebeuren, meer bepaald op het gebied van infrastructuur. 

TUC RAIL nv
TUC RAIL werkt mee aan het onderzoek naar de Hyperloop van TU Delft, een high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht reizen. (Beeld: TU Delft)

Design engineer Bart De Pauw is al aan boord bij TUC RAIL sinds de beginjaren. Hij runt de afdeling Civil Engineering, die deel uitmaakt van het Design Department. “Onze afdeling verzamelt alle technische disciplines, van harde infrastructuur over burgerlijke bouwkunde tot spooruitrustingen”, vertelt hij. “We werken mee aan alle fasen van een project, vanaf de opstart van ideeën, over haalbaarheidsstudies en opvolging van de uitvoering tot de uiteindelijke overdracht aan de klant. Wat mij erg aanspreekt in deze job is de creativiteit die we aan de dag kunnen leggen, en dat terwijl we projecten realiseren met een openbaar nut. Wij zorgen ervoor dat mensen zich op een energievriendelijke manier kunnen verplaatsen. Ook de spoorwegtechnologie zelf blijft uitermate boeiend. Deze specifieke engineering is constant in evolutie. Dankzij het HST-net heeft TUC RAIL zich internationaal op de kaart gezet. Een studiebureau zoals TUC RAIL dat alle disciplines in huis heeft om een spoorwegproject van begin tot eind te realiseren, is uniek in Europa.” 

Grote spoorprojecten op de rails
Bij TUC RAIL zijn vandaag verschillende grote projecten lopende. De heropstart van het GEN is er een van. Dit strekt zich uit over de drie Gewesten. De grootste tak in Vlaanderen is het derde en vierde spoor Denderleeuw-Brussel, in Wallonië het derde en vierde spoor naar Namen en Charleroi. Andere belangrijke project zijn het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge en de heropstart van Oude Landen, een ongelijkgrondse kruising van de sporen boven Antwerpen om de doorstroom van het goederenverkeer te verbeteren. TUC RAIL werkt in opdracht van Infrabel tevens aan het maximaal afschaffen van overwegen met het oog op de veiligheid. 

TUC RAIL nv

Ingenieurs gezocht
Om al deze projecten te realiseren, is TUC RAIL op zoek naar ingenieurs voor meer dan 80 openstaande vacatures. “We zoeken heel brede profielen, van werfpersoneel tot en met design engineers in alle mogelijke technieken, zowel Frans- als Nederlandstalig. We zijn op zoek naar polyvalente, flexibele maar vooral gedreven mensen die mee willen denken binnen projectteams”, aldus HR Business Partner Mieke Meul. 

Nieuwe organisatiestructuur
De projectteams binnen TUC RAIL zijn het resultaat van een grote reorganisatie die sinds 1 oktober is doorgevoerd binnen het bedrijf. “Van de driepotige structuur met de departementen Project Management, Design en Site Management zijn we afgestapt. We werken nu met projectteams samengesteld uit mensen uit die drie takken. Er is weinig veranderd aan het takenpakket van elke medewerker, maar de organisatie errond is fundamenteel gewijzigd, dit om de efficiëntie te verhogen vooral op het vlak van communicatie. Elk team wordt bovendien gevoed door competentiecentra, die zijn bedoeld om onze kennis hoog te houden en verder uit te breiden”, legt Bart De Pauw uit. 

TUC RAIL nv
Om al deze projecten te realiseren, is TUC RAIL op zoek naar ingenieurs voor meer dan 80 openstaande vacatures.

De blik vooruit
De nieuwe wind die door TUC RAIL waait, uit zich ook in de toekomstvisie waarbij het studiebureau sterker wil inzetten op proactief werken en innovatie. “Zo krijgen onze medewerkers de kans om aan innovatieve projecten te werken zonder dat we een vraag krijgen van de klant. Een mooi voorbeeld is de Hyperloop die we onderzoeken samen met de TU Delft. Kortom, we gaan meer investeren in de mobiliteit van de toekomst. Dit maakt dat we mooie vooruitzichten kunnen bieden voor onze huidige medewerkers en voor wie vandaag bij TUC Rail aan de slag gaat”, besluit Mieke Meul.  

Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | TUC RAIL en TU Delft

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Strukton RailLandmeetkunde Duyck