Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Riolering & Ondergronds

Praktische en esthetische facelift voor Roosendaalsebaan

Begin dit jaar werd de achtste en laatste fase van de werken aan het ‘Pluspunt’ in Achterbroek (Kalmthout) aangevat.

f9ae2e49-kopieren

18 mei 2020 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Begin dit jaar werd de achtste en laatste fase van de werken aan het ‘Pluspunt’ in Achterbroek (Kalmthout) aangevat. Willemen Infra ontfermt zich over de verfraaiingswerken aan het wegdek, het vernieuwen van de huisaansluitingen, het implementeren van groen en het plaatsen van grachten en duikers. “En dat allemaal in nauw overleg met de buurtbewoners. Communicatie staat hoog op onze prioriteitenlijst”, aldus Tim Verbraeken, werfleider bij Willemen Infra.

Sinds februari 2019 voeren de gemeente Kalmthout, het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Fluvius en verschillende nutsmaatschappijen werken uit in het dorp Achterbroek. Het gaat om drie gebundelde werven, in totaal gefaseerd in acht delen om de hinder tot het minimum te beperken. Op maandag 10 februari 2020 werd gestart met de laatste fase van de werken. Daarbij wordt de Roosendaalsebaan vanaf het kruispunt tot en met Darm compleet heraangelegd. Die vernieuwing zorgt voor betere en veiligere fietspaden en een mooier wegbeeld.

996a6fb6-kopieren

Per fase worden het voet- en fietspad opgebroken en de huisaansluitingen van de riolering vernieuwd.

 

Vier fasen

Het werk van Willemen Infra is nog eens onderverdeeld in vier fasen. Per fase worden het voet- en fietspad opgebroken en de huisaansluitingen van de riolering vernieuwd. Het bestaande wegdek wordt gefreesd en Willemen Infra plaatst de boordstenen en de fundering voor de nieuwe weg. Vervolgens worden de voet- en fietspaden opnieuw aangelegd en uiteindelijk ook het wegdek. “Het betreft ongeveer een stuk van 2 km lang”, verduidelijkt Tim Verbraeken. “Vorig jaar vernieuwde Willemen Infra ook al het kruispunt in Achterbroek. Dat kruispunt sluit mooi aan bij de Roosendaalsebaan, waar we nu actief zijn.”

f1f25d68-kopieren

Het bestaande wegdek wordt gefreesd en Willemen Infra plaatst de boordstenen en de fundering voor de nieuwe weg.

 

Duidelijke communicatie

Elke fase wordt volledig afgewerkt, tot en met plaatsing onderlaag asfalt, voor er gestart wordt aan de volgende fase. Tim Verbraeken: “We houden rekening met de toegankelijkheid tijdens de werken en trachten steeds zo weinig mogelijk hinder te veroorzaken. Regelmatig overleg met de buurtbewoners en ervoor zorgen dat zij voldoende en correct geïnformeerd worden is voor ons erg belangrijk. Ikzelf ben ook iedere dag aanwezig op de werf als aanspreekpunt en dit zowel voor het werfteam als voor de bewoners. Een goede communicatie is prioriteit voor Willemen Infra en tevens één van onze sterktes bij dergelijke projecten.”

cf87e3a5-kopieren

Veiliger en mooier

Betere en veiligere fietspaden, een volledig vernieuwd wegdek met asverschuivingen, voldoende brede parkeerplaatsen, een afslagstrook richting Wuustwezel aan het kruispunt … De vernieuwde Roosendaalsebaan zal de straat een verfrissend nieuwe elan geven. “De verfraaiingswerken komen in de eerste plaats de veiligheid ten goede”, aldus Tim Verbraeken. “In plaats van een fietspad op de rijweg en een voetpad van slechts een paar dallen breed, zullen de gebruikers na de werken kunnen genieten van een verhoogd en veilig fietspad en een voetpad dat verder van de rijbaan ligt. Ook esthetisch zal de site erop vooruitgaan. Hier en daar wordt er groen geïntegreerd en ook parkeervakken in een ander type klinker zorgen voor een mooier uitzicht. Zowel praktisch als esthetisch mogen we spreken van een serieuze verbetering.”

Tot het coronavirus roet in het eten gooide, zat Willemen Infra mooi op schema om de site de komende zomer op te leveren. “We hebben uiteraard veel ervaring met dergelijke werken. In het centrum van de stad Antwerpen hebben we bijvoorbeeld al vaker met dit type opsluitbanden gewerkt, hetzelfde geldt voor boomvakken met een speciale skeletbodem. We zijn het gewend om aan de strenge eisen van de klant te voldoen en zetten ook steeds de juiste werkkrachten in die voeling hebben met de aard van het werk. Toch heeft ieder project zijn uitdaging en dat is hier zeker en vast de strakke timing. Uiteraard blijven we in ons achterhoofd houden dat de buurtbewoners zo min mogelijk hinder ondervinden, vandaar nogmaals het belang van een goed overleg”, besluit Tim Verbraeken.      

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%