Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Prefab beton toont grote meerwaarde in Gents stadsproject
In Gent kregen, in opdracht van Stad Gent en Farys, een deel van de Burggravenlaan, de Achilles Heyndrickxlaan en de onmiddellijke omgeving een volledige heraanleg van de straat.

Prefab beton toont grote meerwaarde in Gents stadsproject

​In Gent kregen, in opdracht van Stad Gent en Farys, een deel van de Burggravenlaan, de Achilles Heyndrickxlaan en de onmiddellijke omgeving een volledige heraanleg van de straat. Er werd een nieuw gescheiden rioleringsstelsel geplaatst waarbij het regenwater en vuil water gescheiden worden afgevoerd. Ook de weginfrastructuur werd aangepakt. Voor de riolering uit prefab beton deed hoofdaannemer Willemen Infra een beroep op prefab beton specialist Beton De Clercq, lid van FEBELCO. 

Er werd een nieuw gescheiden rioleringsstelsel geplaatst waarbij het regenwater en vuil water gescheiden worden afgevoerd.

​FEBE is de erkende beroepsvereniging van fabrikanten van geprefabriceerde betonproducten en verdedigt de belangen van de sector. De Belgische betonindustrie produceert een brede waaier aan geprefabriceerde elementen voor de (wegen)bouw, gaande van eenvoudige, ongewapende producten zoals metselblokken en straatstenen tot de grote structuurelementen als brugliggers. Binnen FEBE groepeert FEBELCO de fabrikanten van betonbuizen en toebehoren. De beroepsvereniging vertegenwoordigt hierbij alle fabrikanten van betonproducten die nodig zijn voor de opvang, het transport, de behandeling, de buffering en de infiltratie van water.

Ongeveer anderhalf jaar na aanvang van het grote project in Gent, zijn de werken zo goed als afgerond. De Burggravenlaan en Achilles Heyndrickxlaan zijn volledig heringericht, zodat het voor alle weggebruikers veiliger wordt. Fietsers krijgen over de volledige lengte afzonderlijke en verhoogde fietspaden in rode asfalt. “We braken de oude riolering en wegenis op, plaatsten een nieuwe gescheiden riolering uit prefab beton en koppelden vervolgens de bestaande riolering terug aan op onze nieuwe riolering. Ook de wegenis werd vernieuwd, zodat de verkeersituatie hier veiliger wordt. De werken zijn eigenlijk afgerond, alleen voor de laatste werken van de brugrenovatie wachten we nog op beter weer.”

“We zien momenteel een enorme verschuiving van kleine naar grote diameters.”

Partnership

Voor de prefab betonnen riolering sloeg Willemen Infra de handen in elkaar met hun vertrouwde partner Beton De Clercq, gespecialiseerd in kwaliteitsvolle geprefabriceerde betonproducten voor wegenbouw, industrie & openbare ruimtes. “We spreken inderdaad liever over een partnership dan over een traditionele relatie klant versus leverancier”, vertelt Louis Vancanneyt van Beton De Clercq. “Voor deze werf produceerden en leverden we een breed gamma aan producten. Buizen met diameter 400, 500 en 600, maar ook – en vooral – grotere buizen met diameter 800, 900, 1.000 én 1.600. Daarbij kwam voor de putten ook heel wat maatwerk kijken, in combinatie met onze standaardputten.”

Waar diameter 400 vroeger de streefbuis was schuift deze nu op naar 600, daarnaast is de vraag naar diameters als 1.400 en 1.600 enorm gestegen.

Uitdagingen

Zowel de omvang van het project, de doorlooptijd als het vele maatwerk maakten het voor Beton De Clercq een bijzonder project. Louis Vancanneyt: “Het bijzondere aan dit project is dat het een hele tijd geleden was dat we zo’n grote reeks van die grotere diameters met name 1.600 moesten leveren. Qua grootteorde was het zeker ook een uitdagend project. Logistiek was het puzzelen want om een maximaal rendement op de werf te behalen werd door Willemen Infra gevraagd om een 400-tal meter diameter 1.600 in een tijdspanne van twee weken te leveren.”

Maatwerk is altijd een complex gegeven, maar intussen kan Beton De Clercq teren op de nodige ervaring. Louis Vancanneyt: “We zijn steeds bezig met het optimaliseren van het productieproces en de afwerking. Om onszelf te verbeteren. We zien momenteel een enorme verschuiving van kleine naar grote diameters. Waar diameter 400 vroeger de streefbuis was schuift deze nu op naar 600, daarnaast is de vraag naar diameters als 1.400 en  1.600 enorm gestegen. Voor ons is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden en te investeren waar nodig. Zo investeerden we onlangs in een nieuwe kiptafel en een tafel om rechtstaand te kunnen bekisten.”

Voor de putten kwam er heel wat maatwerk bij kijken.

Gegarandeerde kwaliteit

Voor Willemen Infra is een partner als Beton De Clercq zeer waardevol. Dieter Somers: “We kennen elkaar, dat helpt natuurlijk. Duidelijk communiceren en een goede voorbereiding zijn zeer belangrijk bij projecten als deze. Dat het materiaal in een tijdspanne van twee weken werd geleverd was belangrijk, zowel voor de beperkte hinder voor de omwonenden als voor ons eigen rendement. Dat is ook een groot voordeel van prefab beton. Het wordt de dag zelf geleverd, met de kraan van de vrachtwagen geplukt en in de put geplaatst. Ter plaatse gestort beton neemt meer tijd in beslag en dat betekent dus ook meer hinder. We zullen voor rioleringsprojecten altijd de voorkeur geven aan prefab beton, indien mogelijk.”

“Uiteraard moeten er nog steeds wegen worden opengelegd en worden buurten tijdelijk verstoord”, pikt Louis Vancanneyt in. “Dat euvel lost prefab beton niet volledig op, maar het slaagt er wel in die hindertijd stevig te verkorten. Zeker wanneer de partijen goed afspreken wanneer wat nodig is op de werf. Een bijkomend groot voordeel van prefab beton zijn de optimale omstandigheden in de productiehal. Je kan veel properder werken en alles op voorhand voorzien. Een groot voordeel van prefab beton zijn de optimale productieomstandigheden en de gegarandeerde kwaliteit.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details