Prefab spoorwissels
02:10
16-11-2018

Prefab spoorwissels rond Brussel geplaatst met tracklayer-machine

Infrabel vernieuwt de spoorwissels ter hoogte van Schaarbeek, Linkebeek en Pannenhuis. Om het drukke treinverkeer zo snel mogelijk opnieuw vlot te laten verlopen, gebeuren de werken tijdens zogenaamde TLO-weekends, waarbij de sporen tijdelijk buiten dienst worden gesteld. De Witte-Vandecaveye plaatst de prefab wissels op de drie locaties volledig in eigen beheer met behulp van een tracklayer-machine. 

De Witte-Vandecaveye is al sinds 1948 actief in de elektriciteitssector. Al snel specialiseerde de firma uit het West-Vlaamse Wingene zich ook in spoorwegtechnieken. Vandaag legt het bedrijf zich toe op  algemene elektriciteitswerken met VCA-certificatie, trekken van kabels, horizontale boringen en verlichtingsinstallaties. Ook in buitenwerken met spoorwegkranen, rupskranen en mini-graafmachines is De Witte-Vandecaveye actief. Tevens alle grondwerken, van ingraven van kabels, plaatsen van seinen tot het aansluiten van alle elektrische voorzieningen, voert de firma uit in eigen beheer. Het bedrijf streeft ernaar om zoveel mogelijk diensten in één pakket aan te bieden. 

Prefab spoorwissels
De Witte-Vandecaveye zet zijn tracklayer-machine in. 

Dankzij een modern machinepark en goed opgeleide kraanmachinisten combineert De Witte-Vandecaveye kwaliteit met efficiëntie en veiligheid. Vorig jaar werd de firma nog uitgeroepen tot Ambassadeur van Trends Gazelle West-Vlaanderen als snelst groeiende onderneming bij de middelgrote bedrijven. Trends Gazelle word je op basis van harde groeicijfers in omzet, personeel en toegevoerde waarde.  

Prefab spoorwissels
Vandaag is De Witte-Vandecaveye onder meer druk in de weer op de sporen in Linkebeek, Schaarbeek en Pannenhuis. “Op deze drie locaties leggen we nieuwe spoorwissels en vernieuwen we het lopend spoor”, vertelt Dries Van Wanseele, projectleider bij De Witte-Vandecaveye. “De sporen waren dringend aan vervanging toe. Zo lagen de wissels nog op houten dwarsliggers. Nu komen ze op betonnen dwarsliggers te liggen. Deze hebben een langere levensduur en zijn zwaarder waardoor ze beter blijven liggen.”  

De wissels worden vervaardigd in de werkplaats van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel in Bascoup. Infrabel vervoert de wissels over het spoor naar de drie locaties en De Witte-Vandecaveye plaatst ze, volledig conform, in één geheel op een nieuw aangelegde bedding.Prefab spoorwissels
De spoorwissels worden in een nieuwe bedding geplaatst. 

De juiste machine
Voor het plaatsen van de spoorwissels zet De Witte-Vandecaveye zijn tracklayer-machine in. “Deze grote machine kan de wissel in één keer optillen en met behulp van rupsen vervoeren naar de juiste locatie”, legt Dries van Wanseele uit. Het gaat om de machine DW Desec tracklayer TL50. Ze heeft een hijscapaciteit van 30 ton en kan panelen verhandelen tot 30 meter lang. De Witte-Vandecaveye was een tweetal jaar geleden het eerste bedrijf om in een dergelijke tracklayer te investeren. De machine was een aanvulling op de HK 105 en HK 345. Ze is speciaal ontworpen en gebouwd voor het plaatsen van spoorpanelen in hout of beton. “De conventionele middelen tot dan toe waren daarop niet echt voorzien. Ondertussen hebben andere bedrijven in België ons voorbeeld gevolgd en hebben zij ook de nodige investering hiervoor gedaan”, aldus Dries Van Wanseele. 

Prefab spoorwissels
De werken worden uitgevoerd tijdens zogenaamde TLO-weekends. 

Alles in eigen beheer
Het plaatsen van de spoorwissels gebeurt tijdens zogenaamde TLO-weekends of tijdelijke lijnonderbrekingen. “Tijdens zo’n weekend starten we vrijdagnacht met uitbreken, leggen we een nieuw ballastbed aan en vervolgens plaatsen we de spoorwissel. Op elke locatie spelen we dit klaar in twee of drie TLO-weekends. Dat betekent dat we veel werk kunnen verzetten in een korte periode. We voeren deze werken volledig in eigen beheer uit tijdens deze weekends. Tot zelfs de kortsluitverbindingen aan de sporen toe, dit dankzij onze oorsprong als elektriciteitsbedrijf. Ook de machines hebben we stuk voor stuk in eigen beheer. Aan dergelijke weekends gaat een hele voorbereiding vooraf, denk maar aan de aanvoer van machines en materialen, en daarna is er nog de afwerking en de opkuis. Enkel voor de aan- en afvoer van grondverzet doen we beroep op een externe transportfirma. We zijn heel flexibel en onze arbeiders zijn 7 dagen op 7 inzetbaar, waardoor we de uitgelezen partij zijn voor dergelijke projecten”, besluit Dries Van Wanseele.       

Tekst | Liesbeth Verhulst  Beeld | De Witte-Vandecaveye
Uitgelichte afbeelding: 
De prefab spoorwissels worden geplaatst in één geheel. 

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Thio MaterialTramlijn 9