Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Thema's & Specials

Primeur: 216MRail is 20 tons Railroad Excavator

Als invoerder van het bekende Franse materieelmerk Mecalac heeft Matermaco binnenkort niet één maar twee Railroad Excavators voor u klaar...

naamloos-2-kopieren-1

22 september 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Als invoerder van het bekende Franse materieelmerk Mecalac heeft Matermaco binnenkort niet één maar twee Railroad Excavators voor u klaar staan. Naast de ruim 7 tons 8MCR-RR presenteert Mecalac nu ook de 20 tons 216MRail. Die is speciaal als spoorbouwmachine ontwikkeld.

Terwijl de 8MCR-RR nog een naderhand tot Railroad Excavator omgebouwde graafmachine was, werd de nieuwe 216MRail, een klassieke 15MWR graafmachine op banden, al op de tekentafel helemaal ‘omgebouwd’ tot een af-fabriek leverbare machine met bijzondere functionaliteiten voor de spoorbouw. Uiteraard is de fraaie dubbele cabine wel behouden gebleven.

De breedtematen van de 216Mrail zijn ingesteld op de spoorbreedte van 1435 mm die in België en een groot deel van Europa gebruikelijk is. Veiligheid is van groot belang bij werken op het spoor. Vanuit de cabine is dan ook goed zicht over de volle 360 graden. De machine heeft compacte afmetingen en een grote hefcapaciteit. Speciaal vanwege de spoorwerkzaamheden is gezorgd voor een optimaal werkbereik. Voortbewegen gaat soepel dankzij de hydrostatische transmissie.

Hoogtebeperking

Bij een spoorbouwmachine is een ding van wezenlijk belang: de maximale werkhoogte. Bij alle bewegingen moet de bovenleiding worden ontzien. Hoogtebeperking is ook noodzakelijk bij het werken in tunnels en onder viaducten. Luc Deleener, directeur Industrie bij Matermaco, licht dat graag toe: “De 216MRail heeft een aparte keuzeschakelaar voor het instellen van de hoogtebeperking. Naast het normale gebruik als graafmachine zijn er twee hoogteinstellingen mogelijk. Meestal ligt het maximum op 4,30 m, maar instellen van een afwijkende hoogte kan op projectbasis. Dat moet dan wel door een technicus van de fabriek gebeuren.”

Extra hefvermogen

Dat de 216MRail enkele honderden kilo’s zwaarder is dan de klassieke 15MWR, komt enerzijds door het toegevoegde spoorframe met treinwielen en anderzijds door de zwaardere ballast van 4700 kg. Het voordeel daarvan is het extra hefvermogen van de railversie. Die wordt aangedreven door een Stage V Deutz TCD 3.6 L4 dieselmotor die 100 kW (136 pk) levert. De rijsnelheid op rails is maximaal 30 km/u.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • ArchiComm-BE

    ArchiComm

    Platform over architectuur, interieur- & landschapsarchitectuur

    Naar website
  • BAVL

    Bouwen aan Vlaanderen

    Platform voor de bouw

    Naar website
  • Bouwmat

    Bouwmat

    Platform over bouwmaterieel & bouwmachines

    Naar website
  • KB

    Keukenbouw

    Platform over design en techniek in de keukenbranche

    Naar website
  • Greenpro

    Greenpro

    Platform voor de tuin- en groenprofessional

    Naar website
  • CLW

    Construire la Wallonie

    Plateforme pour le bâtiment, génie civil et infrastructures

    Naar website
  • Recyclepro

    Recyclepro

    Platform over de gehele recyclingstroom

    Naar website
  • MTV

    Metaalvak

    Platform voor de metaalverwerkende industrie

    Naar website
  • LP

    Lumenpro

    Platform over licht en verlichting

    Naar website
  • IB

    Interieurbouw & Schrijnwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
  • IA

    Industrial Automation

    Platform over productie- en procesautomatisering

    Naar website
0%