Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
(Railway) monitoring groeimotor voor gerenommeerd landmeterbureau
Wat MEET HET naar eigen zeggen uniek maakt is dat het zowel de software- als de sensorkant beheert.

(Railway) monitoring groeimotor voor gerenommeerd landmeterbureau

Voor MEET HET vormen monitoringprojecten, onder meer van spoorlijnen, naast het creëren van zogenaamde digital twins een groeimotor. “Via een eigen softwareplatform kunnen wij verschillende kritieke paramaters 24/7 monitoren en data in real time inzichtelijk maken voor de klant”, vertelt commercieel directeur Bram Van Londersele. Een recente meerderheidsparticipatie door de Belgische ABO-Group, die ingenieursbureaus clustert, moet die groei nog versnellen.

De tak BIM voor infra van MEET HET doet opmetingen van wegen, bruggen, tunnels, kunstwerken enzovoort om er een BIM-model van te maken.

MEET HET werd in 2011 opgericht door drie studiegenoten die een jaar na het finaliseren van hun opleiding als landmeter besloten de krachten te bundelen. “Vandaag zijn wij een van de grootste landmeterbureaus in België, een onestopshop voor landmeetkunde die ook focust op nichemarkten”, vertelt Bram Van Londersele, commercieel directeur en een van de oprichters. 

“Twee van onze grootste groeimotoren zijn monitoring en het creëren van zogenaamde digital twins. Onder monitoring moet je verstaan: controleren of gebouwen, infrastructruur of spoorlijnen niet verzakt of verplaatst zijn, of trillingsdrempels niet overschreden worden en of waterstanden niet veranderd zijn. Dat doen we door verschillende herhaalmetingen op dezelfde punten. Via een eigen softwareplatform kunnen wij die verschillende kritieke paramaters 24/7 monitoren en de data in real time inzichtelijk maken voor de bouwheer of ander belanghebbenden en hen alarmen wanneer het fout dreigt te lopen. Wat ons uniek maakt is dat wij zowel de software- als de sensorkant beheren; wij maken de sensors niet zelf, maar kiezen en installeren die wel zelf.”

“Voor railway monitoring wordt vooral een beroep op ons gedaan wanneer er ingrijpende werken plaatsvinden in de buurt van de sporen, denk aan grond die wordt afgegraven of een brug of tunnel die wordt aangelegd of afgebroken. Onze opdrachtgever is dan meestal de aannemer van die werken, die de monitoring opgelegd krijgt door Infrabel of studiebureau TUC RAIL.”

Nieuwe tak: BIM voor infra

Het creëren van digital twins, die andere groeimotor van MEET HET, omvat het opmeten van gebouwen en industriële installaties om er een virtueel model, al dan niet in 3D, van te maken. Een digitale tweeling van de werkelijkheid dus. Een apart onderdeel in die business unit is het maken van BIM-modellen. Daarin richtte MEET HET onlangs de tak BIM voor infra op. Van Londersele: “Een BIM-model maken van een gebouw – het gaat altijd om bestaande gebouwen want wij vertrekken steeds van opmetingen – heeft voor ons geen geheimen, maar omdat De Vlaamse Overheid, meer bepaald het Agentschap Wegen en Verkeer, in navolging van de overheden in de ons omringende landen de ambitie heeft uitgesproken om een groot deel van haar investeringsprojecten waaronder ook infrastructuur in BIM uit te voeren, hebben wij die nieuwe tak in het leven geroepen. Die doet de opmetingen van wegen, bruggen, tunnels, kunstwerken enzovoort en maakt er vervolgens een BIM-model van. De input voor dat BIM-model wordt gegenereerd vanuit de zogeheten OTL-biblitheek oftewel object type library, een vereiste om het model te kunnen opleveren in het DAVIE-dataportaal van de Vlaamse Overheid. Het model wordt verrijkt met attribuutgegevens – geometrische of technische eigenschappen – en semantische relaties: ligt op …, slaat aan op …, bevestigd aan … De klant is ook hier heel vaak de aannemer van het project.”

“Voor BIM voor infra werken we wel structureel samen met Nordend, een Geo-ICT consultant. Wij staan in voor de opmeting en het creëren van het BIM-model en een stukje van de verrijking, Nordend voor de verdere verrijking en het samenvoegen en automatiseren van de attribuutgegevens en de relaties van de data. Een recent project van BIM voor Infra is bijvoorbeeld de Tijsmanstunnel. Daar wordt een nieuwe sprinklerinstallatie geplaatst en aangepaste verluchtingskanalen. Het stuk tunnel waar dat gebeurt, moeten wij opmeten en er een OTL-conform 3D-model van maken dat we vervolgens aanleveren in het DAVIE-portaal.”

Het creëren van digital twins omvat het opmeten van gebouwen en industriële installaties om er een virtueel model, al dan niet in 3D, van te maken.

Internationale ambities

De commercieel directeur heeft ook nog nieuws heet van de naald. “Recent zijn wij onderdeel geworden van de ABO-Group, dat nu een meerderheidsparticipatie van 70% heeft in MEET HET. De ABO-Group is een beursgenoteerd Belgisch bedrijf dat ingenieursbureaus clusters met focus op milieu en geotechniek en waar wij al tien jaar mee samenwerkten, als klant, als leverancier of als medecontractant. Wij vullen de groep aan omdat ze nog geen landmeetkundepoot had en interesse heeft in monitoring en digital twins. Dankzij onze diensten heeft de ABO-Group voortaan een complementair aanbod. Voor ons is de acquisitie dan weer interessant omdat we zo ook internationaal actief kunnen zijn. De ABO-Group heeft immers ook vestigingen in Nederland en Frankrijk. In het verleden werkten wij nu en dan ook samen met Geosonda, een bedrijf gespecialiseerd in geotechniek en grondtechnisch onderzoek. Omdat dat bedrijf ook onderdeel is van de ABO-Group, wordt die samenwerking nu structureel, waardoor ons aanbod verbreedt.”     ■

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details