Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Reconstructie van de R1, Antwerpen | Modulaire bruggen garanderen verkeerscirculatie tijdens Oosterweelwerken Linkeroever

Reconstructie van de R1, Antwerpen | Modulaire bruggen garanderen verkeerscirculatie tijdens Oosterweelwerken Linkeroever

Om het verkeer niet te veel hinder te laten ondervinden van de ingrijpende werkzaamheden op Linkeroever voor de reconstructie van de Antwerpse Ring (R1) zal het Nederlandse Retro Bridge negen tijdelijke bruggen plaatsen. “Speciaal voor dit project hebben we ook een nieuwe vangrailconfiguratie ontwikkelt”, klinkt het.

De modulaire bruggen komen in en aan het klaverblad ter hoogte van Zwijndrecht, aan de oostelijke zijde van Antwerpen. Het gaat om het aanleggen van het eerste van vijf deelprojecten voor de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring reconstrueert en rond maakt. De andere loten zijn op dit moment nog niet gegund. ”De samengestelde THV gaat dat klaverblad op Linkeroever zodanig renoveren en aanpassen dat straks makkelijk de aansluiting kan worden gemaakt op de nieuwe tunnel onder Antwerpen door die het sluitstuk vormt van de Oosterweelverbinding”, zegt Han Kastermans, algemeen directeur van Retro Bridge. “Het knooppunt bevat verschillende verbindingswegen met de E17 en E34 die zullen worden gereconstrueerd of verlegd. Maar de verkeerscirculatie dient natuurlijk te worden gewaarborgd en daarom zijn de tijdelijke bruggen nodig.”

De modulaire brugsystemen blijven tot 2023 in bedrijf.

 

Eerste brug geplaatst

Retro Bridge plaatste recent de eerste twee tijdelijke bruggen. Het gaat om een meer dan 300 meter lange voetgangers- annex fietsersbrug over de E34 en een modulair systeem van het type Retro Heavy Bridge (RHB), met een lengte van 40,5 m en een breedte van 7,5 m.” Gedurende het komende halfjaar volgen dan nog zeven andere bruggen. “Nog eens twee RHB-systemen, waarvan een exemplaar te vergelijken met de brug die we in het bouwverlof plaatsten en een brug met een lengte van 75 m bij 7,5 m breed, twee bruggen van het type Retro Beam Bridge (RBB), eentje van 19 m lang en eentje van 10,5 m lang, ook telkens met een breedte van 7,5 m en drie bruggen van het type Retro Light Bridge (RLB). Die laatste zijn ook telkens 7,5 m breed en zullen twee keer een lengte hebben van 34,5 m en een keer 27 m.”

“Zeven bruggen bestaan uit één vrije overspanning. De brug van 75 m bestaat uit twee stukken van 40,5 en 34,5 m. Uiteraard bestaat ook de 326 m lange voetgangers-/fietsersbrug uit verschillende deeloverspanningen, met maar liefst een 48 meter lange deeloverspanning over de E34. De montage van die laatste twee bruggen was daardoor uiteraard wat uitdagender.”

Nieuwe vangrail

“De klant had ook de voorwaarde gesteld dat de vangrails op de tijdelijke bruggen conform de capaciteitscode H2W2 moesten ontwikkeld zijn. Over dat vangrailtype beschikten wij echter niet en dus hebben wij zelf een vangrailtype voor toepassing op snelwegen ontwikkeld. Bij het ontwerp werden verschillende experts betrokken, zoals Technisch Buro De Heer uit Vlaardingen, het Luikse GDTech en DAV NORDIC uit Denemarken. De nieuwe vangrail is voorzien van een crashcertificaat en CE-markering. Omdat we dan toch een volledig nieuwe vangrail moesten ontwikkelen hebben we van de gelegenheid gebruikgemaakt om er ook een afwateringssysteem in te voorzien, een unieke constructie. Alle tijdelijke bruggen in dit project worden voorzien van de vangrail, behalve natuurlijk de voetgangers-/fietsersbrug.”

Daarna worden ze gedemonteerd en gaan ze naar een ander project.

 

In bedrijf tot 2023

De modulaire brugsystemen blijven tot 2023 in bedrijf. “Daarna gaan we ze demonteren en gaan ze naar een ander project. Zes van de negen bruggen hebben we overigens met een koop-terugkoopconstructie aangeboden aan de aannemerscombinatie in plaats van met een huurcontract. Aangezien die zes bruggen langer dan drie jaar worden gebruikt is het voor de klant voordeliger tijdelijk eigenaar te worden van de brug. Na de vastgestelde gebruiksperiode kopen wij ze dan weer terug aan een vastgelegde terugkoopsom. Dat scheelt de klant dus kosten en wanneer het project uitloopt stellen zich geen problemen.”

Retrobridge verhuurt zijn modulaire brugsystemen in heel Europa. “We kunnen met standaard modules vrijwel altijd invulling geven aan de gestelde criteria. Alle elementen voldoen aan de Eurocode-belastingsmodellen”, besluit Han Kastermans.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details