Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Regenwaterbuffering met 220 meter lange buizen in Gare Maritime

Regenwaterbuffering met 220 meter lange buizen in Gare Maritime

Tour & Taxis in Brussel is in volle ontwikkeling. Ook Gare Maritime, een stationsgebouw dat dateert van begin vorige eeuw, krijgt een nieuwe bestemming. Het wordt een overdekte stad van maar liefst 75.000 m2 groot, met onder meer een uitgestrekt plein, binnentuinen, flaneerstraten met winkels, horeca en kantoren. Het leegstaande gebouw vroeg om een geheel nieuwe riolering, met als orgelpunt twee 220 meter lange buizen om het regenwater maximaal te hergebruiken. Een kolfje naar de hand van Deschacht. 

Op de site van Tour & Taxis gonst het van activiteit, met alle ontwikkelingen die er sinds 2001 aan de gang zijn. Gare Maritime krijgt een nieuwe invulling naar een ontwerp van Neutelings-Riedijk, het Nederlandse architectenbureau dat eerder ook al het MAS in Antwerpen en het Herman Teirlinckgebouw op de site van Tour & Taxis tekende. Een prestigieus project waaraan Deschacht, de rioleringsspecialist uit Oostakker, maar al te graag zijn medewerking verleende. 

Regenwaterbuffering

Twee 220 meter lange tanks dienen om het regenwater te bufferen.

Twee tanks van 220 meter lengte
“Wij zijn door hoofdaannemer MBG gevraagd om de volledige binnenriolering te dimensioneren en te optimaliseren”, vertelt Dirk Stuyven, projectmanager bij Deschacht. “De ontwerpers hebben ervoor gekozen om het regenwater maximaal te hergebruiken. Wij hebben hiervoor twee enorme metalen Tubao-buizen van elk 220 meter lang geproduceerd en geplaatst, die het regenwater bufferen. Het water zal gerecupereerd worden voor onder andere de sanitaire toepassingen in het gebouw en om de vele binnentuinen van water te voorzien.” 

De 220 meter lange tanks zijn elk opgebouwd uit elf stukken buis van 20 meter lang en een diameter van 2 meter. Per tank gaat het om een volume van 691 m³ of een totaal van 1.382 m³. De stukken worden in de fabriek genummerd en op de werf in dezelfde volgorde geplaatst. “Het gebouw wordt qua regenwaterafvoer onderverdeeld in twee delen”, legt Dirk Stuyven uit. “Al het water wordt per deel samengebracht in negen Deva XL-regenwaterfilters, dewelke op hun beurt worden aangesloten op de RWA-tanks. Omdat we werken met langgerekte RWA-tanks kunnen we de afstanden van de RWA-afvoeren beperkt houden waardoor we de aansluitniveaus onder controle houden en bijgevolg niet te diep moeten aansluiten.” 

Regenwaterbuffering

De tanks zijn elk opgebouwd uit elf stukken buis van 20 meter lang.

Nieuwe binnenriolering
Deschacht hertekende eveneens de volledige binnenriolering van het oude stationsgebouw met PP Ribwall-buizen en PP-volwandbuizen, een totale lengte van 550 meter. “Onze interne studiedienst heeft heel dit rioleringsstelsel van a tot z uitgewerkt”, aldus Dirk Stuyven.  

Maatwerk voor de studiedienst
Hoewel Deschacht kan teren op een pak ervaring was dit toch geen alledaags project voor het bedrijf. “Het is een groot dossier op een toch wel bijzondere locatie”, vertelt Dirk Stuyven. “Iedereen kent immers Tour & Taxis. De tanks maken het natuurlijk ook bijzonder. Hier is echt maatwerk aan te pas gekomen, een kolfje naar de hand van onze studiedienst. De strakke planning maakte de uitvoering minder evident. De definitieve plannen waren er pas na het bouwverlof en in november is alles afgewerkt. Dankzij onze flexibiliteit, zowel naar planning toe als op het vlak van de verschillende materialen, heeft dit geleid tot een geslaagd resultaat.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details