Platform over infrastructuur, ruimtelijke inrichting, civiele- en openbare werken
Renovatie viaduct Gentbrugge zit in tweede fase
Zowel de bovenzijde als de onderzijde van het 1,6 km lange viaduct worden grondig aangepakt.

Renovatie viaduct Gentbrugge zit in tweede fase

Willemen Infra leidt de grote werken als hoofdaannemer en doet een beroep op specialist Zabo voor de boor- en zaagwerken. “Het is in grote lijnen een klassieke brugrenovatie, maar dan wel over een traject van 1,6 km”, vertelt Yves Henderick, Projectleider Burgerlijke Bouwkunde bij Willemen Infra.

Zowel de bovenzijde als de onderzijde van het 1,6 km lange viaduct worden grondig aangepakt. Bovenaan wordt het wegdek vernieuwd, inclusief alle voegen, de waterdichting, de geluidschermen en de vangrails. Ook de onderzijde van het viaduct wordt grondig hersteld, met eerst alle betonherstellingen aan de pijlers en de onderzijde. Daarna krijgen beide een beschermende coating. Tijdens de werken zal het verkeer op de E17 twee rijstroken in elke richting hebben op de weghelft waar niet gewerkt wordt. Van februari tot en met november 2021 is enkel de oprit naar de E17 richting Antwerpen afgesloten. Onder het viaduct kunnen, op een aantal dagen of nachten per onderdoorgang na, alle wegen, fiets- en voetpaden opengehouden blijven. Ook de jaagpaden onder de Scheldebrug blijven open.

Er werden randbalken en sokkels geplaatst voor respectievelijk nieuwe geluidsschermen en vangrails.

De sanering van het viaduct gebeurt in twee grote fasen. Een eerste fase, het viaduct in de richting van Kortrijk, werd eind 2020 afgerond en in februari werd gestart met de voorbereidingswerken op fase twee. Yves Henderick: “Het is in grote lijnen een klassieke brugrenovatie, maar dan wel over een traject van 1,6 km. De huidige brugconstructie wordt afgebroken tot het laatste brugdek. Van geluidsschermen, vangrails en asfalt tot de brugdekvoegen en het bovenliggend meubilair. Vervolgens worden er betonherstellingen uitgevoerd waar nodig, worden nieuwe voetpaden gebetonneerd en worden randbalken en sokkels geplaatst voor respectievelijk nieuwe geluidsschermen en vangrails. We voorzien ook een nieuwe middenberm met prefab jerseys. Binnen ditzelfde project wordt ook de snelwegparking Gentbrugge heraangelegd en wordt de brug over de Schelde grondig gerenoveerd, zowel bovenkant als onderkant.”

Polyurethaanvoegen

Momenteel zijn de voorbereidende werken volop aan de gang. Yves Henderick: “Geluidsschermen worden afgebroken, vangrails worden verwijderd, het asfalt wordt weggenomen … Een typische start voor dergelijke werken. Vervolgens volgt de nieuwe opbouw van het asfalt, inclusief alle nodige epoxyschraaplagen en waterdichtingen. Wat de brugdekvoegen betreft zullen we gebruik maken van polyurethaanvoegen. Dat is een type voeg waarvoor Willemen exclusiviteit geniet in België. Iedere 35 m op het brugdek zitten 48 polyurethaanvoegen. Deze voegen zorgen voor veel meer comfort op het vlak van weglegging en zijn geluidsarm en perfect waterdicht. Het viaduct kampte voorheen met doorsijpelend water langs de brugdekvoegen, maar ook dat euvel zal dus na de renovatie opgelost zijn. Verder vinden ook onderaan de brug ingrijpende werken plaats. Het aangetaste beton wordt verwijderd en hersteld met mortels. En de pijlers worden voorzien van een kathodische bescherming.”

Voor de nodige zaag-en boorwerken bij de afbraak van de bestaande constructie wordt de expertise van zaag- en boorwerkspecialist Zabo ingeschakeld.

Breed palet

Voor de nodige zaag-en boorwerken bij de afbraak van de bestaande constructie wordt de expertise van zaag- en boorwerkspecialist Zabo ingeschakeld. “We voeren aan het viaduct een breed palet aan werken uit. Zowel voor fase 1 als 2”, vertelt David Clinckemaillie, gedelegeerd bestuurder bij Zabo.  “Zo zagen we een betonnen balk van 30 m dik, over de volledige lengte van het 1,6 kilometer lange traject. Verder voorzien we duizenden boringen voor het plaatsen van een speciaal procedé om corrosie tegen te gaan in betonkolommen en zorgen we, net als in fase 1, voor 8.500 zaagsnedes van ongeveer 2 m voor een selectieve afbraak van de betonnen toplaag. De brugdekken worden op hun beurt gekogelstraald over de volledige lengte en breedte van het dek, voor de hechting van de nieuwe lagen. Tot slot doorzagen we ook metalenen profielen met behulp van een diamantdraad en zorgen we voor kleine boringen voor het verankeren van de nieuwe uitzettingsprofielen in de brug.”

Ook Zabo startte begin februari met fase twee van het project. David Clinckemaillie: “We zijn aan de slag met vier zaagploegen. Voor Zabo is dit, wanneer je de twee fases als een geheel bekijkt, het grootste project dat we al uitvoerden. En het past perfect binnen onze corebusiness. We beschikken zowel over de capaciteit als de middelen om snel te kunnen schakelen en om het werk snel te doen vorderen. Dat is zeker een grote troef. Net zoals ons ruime aanbod aan diensten. Een totaalproject is Zabo op het lijf geschreven. Van kogelstralen en zagen tot frezen en boren. Wij fungeren als enkel aanspreekpunt voor al die verschillende werken.”

“We voeren aan het viaduct een breed palet aan werken uit.” – David Clinckemaillie (Zabo)

Geluidswerende maatregelen

Zowel voor Zabo als voor Willemen Infra is dit een project wat perfect binnen hun scope ligt. “We zijn zeer vertrouwd met deze klassieke manier van brugrenovaties en ook de grootte van het project kunnen we probleemloos aan. Alle aspecten binnen dit project, van klassieke bruggenbouw en burgerlijke bouwkunde tot renovatie- en asfaltwerken, beheerst Willemen Infra allemaal in eigen huis. Enkel voor heel specifieke werken doen we een beroep op betrouwbare onderaannemers, zoals bijvoorbeeld Zabo in dit project. Op die manier kunnen we alles perfect op elkaar afstemmen.” 

Bijzonder aan dit project zijn ongetwijfeld de geluidswerende maatregelen: de geluiddempende polyurethaanvoegen, een geluidsarme asfalttoplaag en nieuwe geluidsschermen die 1 m hoger zijn dan de oude. “In functie van de krachtwerking van de schermen op het brugdek werd er tussen de twee buitenste liggers iedere twee meter betonnen vakwerk in de vorm van een driehoek geïntegreerd. Dit als versteviging en extra bescherming bij eventuele aanrijdingen”, besluit Yves Henderick.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details