In 2021 lanceerde De Bonte Group met THIOTUBE® de eerste cementloze rioolbuis. Vier jaar later staan er al een reeks mooie referentieprojecten op de teller én werd het plaatsingsgemak nog verder geoptimaliseerd. “Omdat de plaatsing van deze duurzame buizen, met een circulaire verbinding, specifieke aandacht vereist, hebben we samen met de rioleringssector extra inspanningen geleverd om evenzeer tot duurzame plaatsing te komen”, vertelt Joeri Hamal, business development manager bij De Bonte Group.
Het is geen publiek geheim dat De Bonte Group continu op zoek is naar innovatieve en duurzame oplossingen en daarmee de sector uitdaagt om anders en beter te doen. Dit resulteerde in de ontwikkeling van een nieuw revolutionair type beton: zwavelbeton of THIOCRETE®. In dit beton worden cement en water vervangen door zwavel als bindmiddel. De THIOTUBE®-rioolbuis – samen met de THIOTRACK®-spoorwegdwarsliggers het uithangbord van het THIOCRETE®-gamma – koppelt het robuuste van een klassieke betonbuis met het zuurbestendige van een kunststofbuis of keramische uitvoering.
De buis voldoet aan alle voorgeschreven functionele en technische eisen, is duurzaam, chemisch resistent en uitermate geschikt voor afvalwater. Dankzij het gebruik van het cementloos zwavelbeton blijft de impact op het klimaat en het milieu extreem laag. Maar vooral einde levensduur zal het verschil gemaakt worden: het materiaal is 100 % circulair zonder waardeverlies. De eerste projecten lieten niet lang op zich wachten. Zo werd van de robuuste buizen ondertussen een achttal kilometer aangelegd, in een zestiental projecten.
Joeri Hamal: “Na de eerste projecten kregen we van aannemerszijde signalen te horen dat er problemen met de plaatsing van onze buizen opdoken. We zijn dan meteen even op de rem gaan staan om dat euvel, samen met rioolbeheerders en de aannemers, te bekijken en op te lossen. Met THIOTUBE® maken wij gebruik van een zelf ontwikkelde en circulaire polypropyleen-verbinding – dus niet klassieke verbinding met spie en mof – en dat kan voor differentiële zettingen of radiale verplaatsingen zorgen bij de plaatsing.”
“Waarom? Omdat bij een klassieke, starre verbinding de buizen in elkaar steken en mekaar dus ook dragen. Een minder goed verzorgde bedding zal hierbij minder snel leiden tot verzakkingen. Echter zal de dichting op termijn kruipen en kunnen er zo lekken ontstaan die nu bij oplevering niet gedetecteerd worden. Onze verbinding daarentegen laat na minder zorgvuldige aanleg zettingen toe, daarom is het cruciaal dat de bedding onder de volledige lengte van de buis uniform draagkrachtig aangelegd wordt. De manier om daartoe te komen hebben wij samen met de sector verfijnd.”
Een duurzame leiding is immers een combinatie van een duurzaam product én een duurzame plaatsing. Daarom legde De Bonte Group op één van zijn 5 Belgische productiesites een proefsleuf aan om met partner-aannemers de aanleg van de buizen te optimaliseren. Deze proefsleuf staat ook ter beschikking van de sector en de diverse platformen (Vlario, OCW, rioolbeheerders …) om de aanleg-methodologieën alsook de inspectie- en proefmethodes te analyseren, evalueren en te optimaliseren.
Om een juiste plaatsing te garanderen worden ook alle projecten door De Bonte Group van nabij opgevolgd. En in nauw overleg met de stakeholders worden de ervaringen geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig. Joeri Hamal: “De intercommunale en gemeentelijke rioolbeheerders kunnen op beide oren slapen, de functionele degelijkheid van hun nieuw stelsel van THIOTUBE®-buizen en IDEAL-inspectieputten van De Bonte Group is gegarandeerd, en dat tegen een extreem lage milieu-impact.”
Even gas terug nemen en de violen gelijkstemmen op het vlak van plaatsing van het THIOTUBE®-systeem bleek een gouden zet. “Door samen te werken met alle stakeholders werd duidelijk dat er, ondanks de kinderziektes die er waren, een bijzonder groot draagvlak is voor onze koolstofarme producten.” Iets wat Kenny, buizenplaatser bij BESIX-Infra volmondig kan bevestigen: “THIOTUBE® is een fijn materiaal om mee te werken, ik voel me er comfortabel bij, en het rendement is vergelijkbaar met andere materialen.”
Vandaag staan zowel het product als de plaatsing op punt, wat meteen resulteerde in mooie, nieuwe projecten zoals bijvoorbeeld de heraanleg van de Catershoflaan in Antwerpen met Colas of een deel van de N10 Lier-Aarschot met Stadsbader. “We merken dat aannemers en opdrachtgevers steeds meer vertrouwen hebben in THIOTUBE®. En het gaat vooruit want momenteel zijn we ook al over de grens in Frankrijk actief. Zo is er al een eerste werf in Epernay, volgt er snel een nieuwe werf in de buurt van Amiens en start er in de zomer ook een project in Rijsel. We verruimen dus onze horizon en hopen zo ons steentje bij te dragen aan de transitie naar een CO2-neutrale samenleving”, besluit Joeri Hamal.